VERSLAG: Rock Werchter 2011

Festivalinfo was aanwezig op Rock Werchter 2011 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 45 foto's.

VERSLAG: Jasper Wognum

1234

Dag 4

Social Distortion staat al vroeg in de middag op het podium. Het rockt, maar is ook behoorlijk slordig. Wellicht dat hun leeftijd de mannen parten begint te spelen. Grappig om te zien, maar niet goed genoeg om te boeien.

Van een jong gehypt indierock bandje mag je meer verwachten. The Vaccines maken het zeker waar. Het is goed druk in en buiten de marquee. De hype rond deze band heeft duidelijk zijn werk gedaan, of Social Distortion heeft het grote veld leeggespeeld. De muziek van deze Londenaren is niet bijzonder vernieuwend, maar wel erg effectief en dansbaar. Een vrolijke menigte is het gevolg.

Het is al de vierde dag, dus teveel inspanning kan niet meer gevraagd worden. Tame Impala lijkt zich daaraan gecommitteerd te hebben. Een lange, maar weinig opwindende jamsessie is het gevolg. Liggend met een pintje in de zon is het wel de ultieme muziek om even bij weg te dromen. De ogen gaan nog wel even tevreden open bij een sterke cover van Massive Attack’s ‘Angel’.

Two Door Cinema Club brengt weer een vrolijke opwinding in en buiten de tent. Dankzij de volle inzet van het Ierse vijftal is iedereen snel weer wakker en kunnen de voetjes wederom van de vloer.

De zin om te springen dient zich aan, dus een wandeling naar de Kaiser Chiefs kan niet uitblijven. Zanger Ricky Wilson zit helaas binnen twee nummers alweer door zijn stem heen. Een bekend fenomeen bij deze schreeuwlelijk. Gelukkig is de energie als vanouds en nog even aanstekelijk. Heeft iemand na Dave Grohl enkele jaren geleden nog wel eens de geluidstoren van Werchter beklommen? Het blijft leuk, al weet je vooraf precies wat er gaat komen.

Brandon Flowers kan prima zonder The Killers. Uiteraard speelt hij wel nummers als ‘Jenny Was A Friend Of Mine’ en ‘Mr. Brightside’, maar ook de andere songs doen het uitstekend. De Killers hebben alle recht om jaloers te zijn. Dit is een topoptreden, dat eigenlijk op mainstage had moeten staan.

Wie wel op mainstage staat is Nick Cave, met zijn band Grinderman. Dit had beter andersom kunnen zijn, want deze muziek is niet voor iedereen toegankelijk. Het optreden is zonder twijfel een belevenis. Zoveel rauwheid en energie zagen we dit weekend alleen nog bij Triggerfinger. Vieze blues gespeeld alsof het de laatste keer is. Een waar spectakel voor de liefhebbers, terwijl niet ingewijden van de wei worden geblazen.

Dan is het de beurt aan Iron Maiden. Vanzelfsprekend de hoofdact van vandaag, ondanks dat ze niet als laatste optreden. Op Pukkelpop vorig jaar was ik persoonlijk niet onder de indruk. De band kwam oud en vermoeid over. Nu zit de energie er wel degelijk in! Stoomtreinverzamelaar, piloot en mannelijke sirene Bruce Dickinson gaat als een beest tekeer. Hij rijkt verrukt naar een overkomend vliegtuig, zoekt ruzie met een sukkel en zijn laserpen en beweegt bovenal als een dolle hond. Dit is de Maiden die je wil zien. Zoete wraak in Belgie.

Dan is Rock Werchter 2011 eigenlijk afgelopen. Binnen enkele minuten nadat Dickinson het podium heeft verlaten verschijnt desalniettemin A-trak halverwege het veld met zijn draaitafels. De DJ is aangekondigd als de bruggenbouwer tussen heavy metal en top-40 dance. Die verwachting valt vies tegen, want het is zeer matige house die uit de boxen knalt. De roadies van Iron Maiden proberen de act nog te saboteren door zijn laptop een vastloper te geven. Het mag niet baten, want na vijf minuten pijnlijke stilte begint de DJ gewoon opnieuw. Wat mag je verwachten van de man achter Duck Sauce..
Een uurtje later treden overigens de Black Eyed Peas nog op. Een moeilijk serieus te nemen festival act.

De 2011 editie van het grootse Rock Werchter kent een paar missers, maar bovenal uitstekende optredens. Wel begint op te vallen dat de organisatie ieder jaar weer meer mensen op het terrein wil toelaten. De grootte van en het aantal podiablijft echter gelijk. Je krijgt daarmee per dag even veel muziek als tien jaar geleden, maar moet de ruimte wel met steeds meer mensen delen. Een verhuizing kan uitkomst bieden, maar is het dan nog wel Rock Werchter?
Het woord is aan Schueremans. Op naar Rock Werchter 2012!

1234

FOTOGRAFIE: Bart Heemskerk

1234
White Lies foto Rock Werchter 2011 Aloe Blacc foto Rock Werchter 2011 Anouk foto Rock Werchter 2011 Chase & Status foto Rock Werchter 2011 The Chemical Brothers foto Rock Werchter 2011 Fleet Foxes foto Rock Werchter 2011 Goose foto Rock Werchter 2011 Grouplove foto Rock Werchter 2011 James Blake foto Rock Werchter 2011 ke$ha foto Rock Werchter 2011 Lissie foto Rock Werchter 2011 Mona foto Rock Werchter 2011

1234

OPEN'ER FESTIVAL 2011Het Open'er Festival is in Polen al jaren een gevestigde naam. Niet voor...

SUMMERJAM 2011 Het grootste reggaefestival van Europa vond alweer voor de 26e keer plaats in...