VERSLAG: Summer Darkness 2011

Festivalinfo was aanwezig op Summer Darkness 2011 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 64 foto's.

VERSLAG: Kenneth Steffers

12

Dag 1 en 2

Evenals vorig jaar opent het festival op de vrijdag met het Bal du Masque. Vorig jaar bleek dit gemaskerde bal een groot succes en daarom kan een herhaling van dat kunstje niet uitblijven. Dit jaar is gekozen voor het thema 'Midsummer Night Dream'. Dat blinkt niet echt uit in creativiteit, maar dat blijkt, na een schuine blik op het rijkelijk versierde publiek, niet nodig. De Summer Darkness-bezoeker vult zijn of haar fantasie liever zelf in.

Het festival begint eigenlijk pas op zaterdag. Het handjevol folkbandjes en het Bal du Masque zijn een leuke warming-up voor het echte gebeuren, maar een dagvullend programma is het niet. De echte opening mag dan ook worden toegeschreven op naam van Kristus Kut, een noise-project van tarotist dr. Droon. De naam van deze act roept bij velen vragen op. Buitenlanders hebben gelukkig geen idee en dat maakt ook dat er meer Duitsers en Engelsen een kijkje komen nemen bij deze 'dokter' in de Spiegeltent. Een Nederlander zal, met een kinderachtige naam als Kristus Kut, niet zo snel de moeite nemen dit live te aanschouwen. Jammer voor Kut, hij blijkt wel degelijk in staat te musiceren.

In De Helling staat Angelspit op het programma. Dit viertal brengt losbandige elektrorock met een donker randje. Als je er een vergelijking tegenaan gooit, dan is Angelspit het valse zusje van Kittie. De zangeres, die zich lekker lijkt te voelen in haar fetisj-outfit, weet De Helling wel in beweging te brengen. Deze band kan, net als eerder al gebeurde bij Vive La Fête en Welle:Erdball, direct worden overgeboekt van Utrecht naar Biddinghuizen. Het klinkt aanstekelijk genoeg om de Lowlandsweide te veroveren. Angelspit zal alleen beter uit de verf komen als ze hun set zullen verkorten tot een minuut of 20. Na zoveel minuten is de rek eruit en gaat het vervelen. Dat is ook niet erg: 20 minuten intensief dansen is ook een opgave.

Op het laatste moment moest Rotersand, één van de headliners dit jaar, afzeggen wegens ziekte. Kan gebeuren en het valt de organisatie dan ook niet te verwijten dat het ze niet is gelukt om daar een act van hetzelfde kaliber voor terug te boeken. De bezoekers krijgen dan ook het vrij eenvoudige [:SITD:] voorgeschoteld. Tivoli Oudegracht is voor de helft gevuld met bezoekers, maar deze maken er wel een feestje van. Een hossende bezoeker in een rolstoel steelt de show terwijl de zanger van [:SITD:] probeert synchroon te zingen met zijn eigen plaat. Eigenlijk is playbacken uit den boze, maar in de EBM-scene wordt het oogluikend toegestaan.

Dan toch een dikke pluim voor de organisatie, want als je VNV Nation boekt op je 'dark underground lifestyle weekend', dan doe je iets goed. Een grotere naam is niet te vinden binnen het genre. Hooguit enkele delers aan de kop van de ranglijst. Het duo maakt van de gelegenheid gebruik om enkele nieuwe tracks ten gehore te brengen. Toch blijft er tijdens de anderhalf uur durende set genoeg ruimte over voor klassiekers als 'Electronaut' en 'Chrome'. Dat VNV Nation de automatische piloot heeft ingezet lijkt het dolenthousiaste publiek niet te deren. Piloot word je niet zomaar.

12

FOTOGRAFIE: Gertjan van der Loo   Tim van Veen

123456
Ulterior foto Summer Darkness 2011 Julien-K foto Summer Darkness 2011 Julien-K foto Summer Darkness 2011 Tying Tiffany foto Summer Darkness 2011 Tying Tiffany foto Summer Darkness 2011 Tying Tiffany foto Summer Darkness 2011 Tying Tiffany foto Summer Darkness 2011 Nitzer Ebb foto Summer Darkness 2011 Nitzer Ebb foto Summer Darkness 2011 Nitzer Ebb foto Summer Darkness 2011 Nitzer Ebb foto Summer Darkness 2011 Nitzer Ebb foto Summer Darkness 2011

123456

DIEKSIEPOP 2011Een tent, een paar te gekke bands, drankmunten in de vorm van voetbalplaatje,...

ZANGER RINUS - 27/7 - KERMIS FM PODIUM Zanger Rinus komt in de top van zijn carriere langs op de Tilburgse Kermis...