VERSLAG: Rock am Ring 2006

123

Rock am Ring - dag 2

Op dag twee van Rock am Ring is het niet moeilijk wakker worden. In het begin van de dag komen onder meer Opeth, Strapping Young Lad, Cradle of Filth en Soulfly langs. Ook de humor in de muziek speelt vandaag een belangrijke rol met onder meer The Darkness, Bloodhound Gang en Turbonegro.

De per definitie over de top cockrock van The Darkness doet het goed op Rock am Ring. De band van Justin Hawkins heeft zich versterkt met een nieuwe bassist, die naast een aardig potje bas nog kan zingen ook. De nieuwe bassist mag anderhalf nummer lang flirten met AC/DC en dan 'I Believe in a Thing Called Love' inzetten. Het publiek is daarop niet ver verwijderd van een staat van complete euforie.

Danko Jones is naar Rock am Ring afgezakt om nog eens ondubbelzinnig duidelijk te maken waar zijn nummers over gaan. Juist ja: seks en rock, maar toch vooral seks. Mr. Testosteron heeft weinig moeite om te overtuigen, al worden sommige nummers zo snel gespeeld dat het een beetje op afraffelen lijkt. Het Duitse publiek vindt Danko Jones "supergeil". Na het nummer 'Mountain', dat alweer heel wat jaren de climax van een Danko Jones optreden is, wordt er dan ook geschreeuwd en gesmeekt voor een "zugabe". Helaas, helaas: geen tijd.

De retro-rockers van Living Things hebben het moeilijk op het kleinste podium van Rock am Ring. De gebroeders Berlin zouden zich in Duitsland thuis moeten voelen, maar de politiek ge-engageerde band maakt het veel te bont, wanneer ze hun president Bush met Hitler durven te vergelijken. Tja, dan krijg je die Duitsers wel even stil. Living Things gaat dapper door en wat betreft show wordt alles uit de kast gehaald. Muzikaal gezien is het eigenlijk ook dik in orde. Met iets meer naamsbekendheid en zonder de dooddoener was het vast een heel geslaagd optreden geweest.

Metallica is de absolute headliner op Rock am Ring. Er is dan ook geen doorkomen aan en velen zijn gedoemd om de show via één van de schermen te bekijken. Een ouderwets avondje Metallica volgt. Het twintig-jarig jubileum van Master of Puppets wordt gevierd met het integraal (en op volgorde) spelen van het album. Dit gebeurt op een dermate strakke manier, dat het asfalt van de Nurbergring zowat van de grond trilt. Als de band hierna in de eerste toegift 'Sad But True', 'Nothing Else Matters', 'One' en 'Enter Sandman' inzet, kun je wel raden naar de gevolgen.

Vermoedelijk is Duitsland voor de Bloodhound Gang een belangrijke afzetmarkt, want de groep verbaast door zich daadwerkelijk in iets verdiept te hebben. Jimmy Pop en de zijnen kennen dan wel niet de vertaling van het woord 'homo' (Schwull, ik moest het ook laten vertalen), maar zijn wél goed op de hoogte van het WK voetbal, bekende en minder bekende Duitsers en de Duitse politieke situatie. Zo wordt er cynisch ingegaan op de angst voor de Polen en het feit dat er veel geld richting Oost-Duitsland gaat. Zelfs het Duitse volkslied wordt ingezet. En volgens de bloedhonden wordt het niks met het WK als er niet harder wordt meegezongen. Natuurlijk een typisch voorbeeld van makkelijk scoren. Toch kan bijna niemand een glimlach onderdrukken.

Turbonegro is via haar fanclub de TurboJugend op Rock am Ring nadrukkelijk aanwezig. De voetbalclub St. Pauli, de moeder van alle TurboJugenden, is zelfs aanwezig met een eigen merchandise-stand. Als de band om 01:10 dan eindelijk uit de startblokken mag, gaan alle remmen los. De deathpunkers spelen voornamelijk werk van hun laatste album 'Party Animals'. Niet dat het veel uitmaakt wat deze heren spelen, het rockt toch wel de pan uit.

123

PINKPOP 2006Het is niet een verassing wanneer ik vertel dat Pinkpop steeds slechter...

RIBS & BLUES 2006 Als je aan een muziekliefhebber de vraag stelt: “Welk groot festival is er...