VERSLAG: Rock am Ring 2006

123

Rock am Ring - dag 3

Op dag drie van Rock am Ring gaat het allemaal wat rustiger aan. Op het festivalterrein is het dan ook gelijk een stuk rustiger dan de twee dagen ervoor. Toch zitten er nog genoeg krenten in de pap.

Zo begint de dag met de jonge honden van de Kaiser Chiefs. Hun aanstekelijke nummers krijgen veel respons en zanger Ricky Wilson lijkt oprecht verrast met wat hij teweegbrengt. Naast de meeste nummers van 'Employment' worden een aantal nieuwe songs gedaan. Het lijkt er niet op dat ze hierbij veel aan hun succesformule gesleuteld hebben.

Veel lastiger hebben de Editors het. De band die in Nederland al lang en breed is doorgebroken, krijgt op Rock am Ring nog niet zo veel voet aan wal. Bij het optreden staan enkele honderden meest Nederlanders en Engelsen te kijken. Deze krijgen een routineus en tamelijk kort optreden voor hun kiezen. Het valt de band duidelijk nog moeilijk de grote afstand die een openlucht podium schept te overbruggen.

Geen gebrek aan belangstelling heeft Franz Ferdinand. De Schotten krijgen de menigte met nummers als 'Take Me Out' en 'This Fire' moeiteloos aan het springen. Toch gaat de band na verloop van tijd een beetje vervelen. Is het een kwestie van gewenning? Of is het juist de band die iets minder gretig is? Al met al een net niet optreden.

Dachten we dat er bij de Editors weinig mensen stonden, toen hadden we de situatie bij Kubb nog niet gezien. De security lijkt op het club-stage sterker vertegenwoordigd dan het publiek. Zonde, want deze band verdient echt meer. De podiumpresentatie is erg matig, maar de nummers staan als een huis.

Anouk neemt dit jaar de Nederlandse vertegenwoordiging op Rock am Ring voor haar rekening. Pinkpop is een gepasseerd station, maar in Duitsland vallen nog wel wat zieltjes te winnen. Hoewel er erg veel Nederlanders staan, heeft de rockchick ook aan Duitse aandacht geen gebrek. Anouk heeft hier te maken met rockpubliek, dus de wat hardere nummers doen het beduidend beter dan haar ballads. Voor zover bekend is Anouk niet ingegaan op het levensgrote spandoek "Tieten zien".

Placebo mag het podium en publiek opwarmen voor Depeche Mode. De band krijgt hier zelfs heel uitgebreid de tijd voor. Maar liefst zeventien nummers passeren de revue. De stem van Brian Molko gaat op een gegeven moment toch een beetje irriteren. Als dan ook nog eens oude hits als 'Pure Morning' en 'You Don't Care About Us' worden overgeslagen, ten koste van nieuw werk en een Kate Bush cover, ontstaat toch een licht ontevreden gevoel.

Depeche Mode krijgt de eer om Rock am Ring 2006 af te sluiten. Er worden dan ook veel toeters en bellen uit de kast gehaald. De aankleding van het podium en de visuals zijn geweldig verzorgd. Dave Gahan zit lekker in zijn vel en is goed bij stem. Hij neemt het publiek mee op reis langs het uitgebreide Depeche Mode repertoire. De nadruk ligt daarbij op het laatste album, 'Playing the Angel'. Als in de laatste twee nummers voor de toegift 'Personal Jezus' en 'Breaking the Silence' worden ingezet, weet het publiek niet hoe hard er meegezongen moet worden. Al met al een waardige afsluiter!

123

PINKPOP 2006Het is niet een verassing wanneer ik vertel dat Pinkpop steeds slechter...

RIBS & BLUES 2006 Als je aan een muziekliefhebber de vraag stelt: “Welk groot festival is er...