VERSLAG: Rock am Ring 2006

123

Rock am Ring - deel 1

Elk jaar rond Pinksteren wordt het duo-festival Rock am Ring / Rock im Park gehouden. Rock im Park is helemaal in het zuiden van Duitsland, maar Rock am Ring is vanuit Nederland behoorlijk goed bereikbaar. Het blijkt dat deze festivals samen sterk staan en jaar op jaar lukt het om een geweldige line-up neer te zetten. Headliners zijn dit jaar: Metallica, Guns 'n Roses, Depeche Mode, Placebo, Tool en Jamiroquai. Meer dan genoeg reden voor Festivalinfo om af te reizen naar de Nurburgring.

Bij aankomst valt het op hoe groot en serieus de meestal Duitse campinggasten dit festival aanpakken. Al vanaf woensdag staat de camping vol, terwijl het weer erg slecht is en het festival pas vrijdagmiddag begint. Op de camping zijn dan ook imposante bouwwerken verrezen. Met aanhangwagens worden alle spullen op de camping gesleept. Denk hierbij aan grote hoeveelheden bier, stoelen, banken, barbecues en hout voor vuren. We hebben zelfs een heel varken gezien, dat een hele dag op een spit werd gebraden. Dat is in Nederland wel anders.

Op het festivalterrein aangekomen, blijkt de zogenoemde 'camelback' erg populair. Dit is een kleine rugzak met een drinkslang, die je kunt vullen met drinken. Deze dingen mogen, in tegenstelling tot glas, blik en plastic wel het festivalterrein op. De reden van de populariteit is waarschijnlijk de bierprijs, die in tegenstelling tot de voedselprijzen, fiks is (2,80 euro voor 0,3 liter). Gezien de grote hoeveelheden omgevallen zatlappen, blijkt het Duitse festivalpubliek er in ieder geval van te houden om flink wasted te worden.

Wat heeft Rock am Ring op dag één toch een verschrikkelijk goede line-up. De acts die hier op het podium staan vullen stuk voor stuk megazalen en zelfs stadions. Vandaag zullen we zien hoeveel potten deze oudgedienden nog kunnen breken.

Wanneer de Deftones op het podium staan, bekruipt je altijd het gevoel dat de band er helemaal geen zin in heeft. De nummers die ze spelen hebben genoeg energie, maar er lijkt een soort sloomheid over de band te hangen. Nummers als 'My own summer (shove it)' en 'Around the fur' zijn op cd knallers, maar verzanden tijdens dit optreden in hun eigen echo.

Keurig in pak en met een nette buiging stelt Morrissey zich aan het publiek voor. Natuurlijk heeft hij geen introductie nodig en dat weet hij zelf ook wel. Het publiek vindt het allemaal prachtig en al vanaf het eerste nummer 'Hang the DJ' wordt er uit volle borst meegezongen. Helaas overlapt dit optreden dat van Tool.

Tool introduceert zich al dan niet bedoeld met een zoemtoon van een paar minuten (best irritant), maar het blijkt de opmaat voor een van de beste optredens op Rock am Ring. Met het knallende 'Stinkfist' is de toon gelijk gezet. Ondersteund met schitterende visuals uit de verschillende videoclips, wordt het publiek hardhandig de complexe wereld van Tool ingesleurd. Daar aangekomen wordt men anderhalf uur lang overrompeld door schitterende composities en een haast perfect geluid. Enige storingsfactor is een groepje Guns 'n Roses fans voor wie deze muziek duidelijk boven de pet gaat en om hun band beginnen te roepen.

Rock am Ring lijkt dit jaar eigenlijk een korte terugkeer naar de jaren negentig. Zo staat daar plots Jamiroquai op de planken. Bestaan die nog? Jazeker! En hoe! Ondersteund door de funky band gaan, onder leiding van Jason Kay, alle voetjes van de vloer. Hij heeft zich voor de gelegenheid uitgedost als een zonnekoning van de Inca's: met een regenboogtrui en een gigantische hoed, waar honderden spiegeltjes op uitstekende punten zijn aangebracht. Dit geeft door de weerspiegeling de uitdrukking 'in de schijnwerpers staan' een hele nieuwe betekenis.

Lang wordt er geheimzinnig gedaan over het optreden van Guns 'n Roses. Het is dan ook alweer dertien jaar geleden dat Axl en kornuiten voor het laatst in Duitsland speelden. Om 01:45 is het zover en dat is niet eens veel te laat (02:00 uur was de richttijd). Helaas lijkt de verbeterde stiptheid ten koste te gaan van het algehele niveau van de band. De oude nummers zijn een gegarandeerd succes, maar alles eromheen is van veel minder niveau. Dit resulteert in lange pauzes en slecht solowerk tussen de nummers door. Verder zijn de paar nieuwe nummers maar matig te pruimen. Het lijkt erop dat Guns 'n Roses vergane glorie is.

123

PINKPOP 2006Het is niet een verassing wanneer ik vertel dat Pinkpop steeds slechter...

RIBS & BLUES 2006 Als je aan een muziekliefhebber de vraag stelt: “Welk groot festival is er...