VERSLAG: Waldrock 2006

Festivalinfo was aanwezig op Wâldrock 2006 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 35 foto's.

12

Waldrock - 1

Liep het publiek van Wâldrock voorgaande jaren nog in dikke truien, regenjacks en met paraplu's; dit jaar is het festivalbeeld gelukkig anders. Door het warme weer zie je veel met anti-zonnebrandcrème ingesmeerde, ontblote bovenlijven. Hoewel dit aangezicht niet het meest charmant is bij harige en bierdrinkende metalheads, heeft niemand er problemen mee. Dat Wâldrock dit jaar zo'n aangename temperatuur kent, is grotendeels te danken aan het tijdstip. Het festival vindt namelijk een maand later plaats dan vorig jaar.

Eindelijk zit het Wâldrock eens mee in plaats van tegen! Zoals de meesten misschien wel weten, ging het erg slecht met het festival. Natuurlijk staan Graspop en Wacken nog steeds bovenaan het metalfestival-lijstje, maar wie in eigen land een dagje heerlijk wil headbangen en pogoën moet zeker bij Wâldrock zijn!

Net als Pinkpop wordt ook Wâldrock geopend door een local, de winnaar van de 'Slag om Wâldrock'. Dit jaar is de eer aan de rap-metalband Shaboon. Opvallend is dat het publiek de openingsact altijd goed ontvangt. Zo ook vandaag, gezien de vele mensen die al vroeg op het goed gevulde podium zijn afgekomen. Shaboon bestaat namelijk uit maar liefst zeven man! Normaal gesproken hoor je weinig meer van zo'n winnend lokaal bandje, maar het zal me niet verbazen als Shaboon een blijvertje is!

Hoewel veel bands het publiek juist aanmoedigen om elkaar te lijf te gaan tijdens hun optredens doet Bloodsimple het omgekeerde. Zanger Tim Williams vraagt of het iets voorzichtiger kan in de grote mosh-pit. Terwijl het niet de meest ideale omstandigheden zijn om op het heetst van de dag in een tent te spelen, geeft de band alles. Ze spelen voor het eerst voor een Nederlands publiek en die eerste indruk willen ze duidelijk niet verpesten. Gelukkig weet de band te overtuigen en zie ik na het optreden zelfs al wat Bloodsimple-shirtjes in het publiek rondlopen.

Voordat Trivium het podium betreedt zegt de presentator: “Ze vinden zichzelf erg goed en ik geloof dat ze ook wel erg goed zijn. Hier is Trivium!”. De presentator blijkt de spijker op z'n kop te slaan wat betreft de houding van de band. Momenteel zijn ze bezig met het album 'The Crusade' en hier krijgen we alvast een voorproefje van. Helaas reageert het publiek niet zoals frontman Matt Heafy zou willen: “Let’s see some fucking mosh-pits!” Het publiek heeft door de warme zon echter even geen zin. En niet alleen zij, want de heren van Trivium zelf lopen ook niet over van energie. Trivium heeft gezegd groter dan Metallica te willen worden; dan moeten jullie daar wel iets voor doen jongens! Wie de band overigens eerder heeft gezien tijdens hun tour (die al twee jaar gaande is), herkent naast de nummers ook de outfits. Zouden ze heel veel van deze shirts hebben of steeds dezelfde aantrekken?

Dat de jongens van Born From Pain het allemaal maar pikken. Evenals op Paaspop fungeert de band op Wâldrock op het laatste moment als vervanging voor een uitgevallen act. In de tent worden de mannen uit Limburg aangekondigd met de woorden: “Je kunt zo meteen je trommelvliezen terug vinden op de grond!” De muziek die Born From Pain maakt is inderdaad lekker hard en recht voor z'n raap. Tijdens het eerste nummer heeft zanger Ché Snelting wel wat problemen met de microfoon, maar gelukkig wordt dit snel verholpen. Hoewel de hardcore niet echt in het programma past weten ze heel wat publiek voor zich te krijgen. En terecht!

12

123
After Forever foto Waldrock 2006 After Forever foto Waldrock 2006 After Forever foto Waldrock 2006 Alice In Chains foto Waldrock 2006 Alice In Chains foto Waldrock 2006 Alice In Chains foto Waldrock 2006 DevilDriver foto Waldrock 2006 DevilDriver foto Waldrock 2006 DevilDriver foto Waldrock 2006 DevilDriver foto Waldrock 2006 Helloween foto Waldrock 2006 Helloween foto Waldrock 2006

123

EXPOSURE 2006Dit jaar organiseerden de multimedia-opleidingen in Leeuwarden de tweede...

PARKPOP 2006 Stripheld Haagse Harry zei ooit: “Pagkpop!! Gaat toch helemaal nerreges...