VERSLAG: Jera On Air 2012

Festivalinfo was aanwezig op Jera On Air 2012 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 71 foto's.

VERSLAG: Marleen de Roo

12

Jera On Air 201

Hemelvaartsdag en de festivals overspoelen de provincies. In de middle of nowhere, ergens tussen Deurne en Venray, ligt het plaatsje Ysselsteyn, waar voor de 20ste keer Jera on Air plaatsvindt. Een festival georganiseerd door vrijwilligers, met twee podia in tenten en een openluchtpodium met DJ’s. Het festival richt zich speciaal op de genres punk, hardcore, rock, ska en folk. De dj’s draaien electro, dnb en dubstep. Hoe doen de artiesten het?

Het is in de middag, op de mainstage rent het Kids in Glass Houses het podium op. Op hetzelfde tempo en een dosis enthousiasme beginnen ze ook de ietwat rommelige set. De zanger is buitenadem als hij over de stage rent. Maar al gauw blijkt dat Kids in Glass Houses meer is dan een enthousiaste, hyperactieve band. Ze hebben lekkere poppy indiesongs met catchy melodieën. Het is allemaal weinig vernieuwend, maar een heerlijke band om op te dansen op een zomerfestival.

Een groter contrast valt niet te bedenken op dit festival. Op het Large Rockhand Stage staat This is Hell, echte mannen met snoeiharde hardcore punk. De grote, flink getatoeëerde mannen gaan helemaal op in de muziek. Ze spelen elk nummer met veel energie. De bezoekers van Jera on Air lijken een tikkeltje geïntimideerd door de grote mannen. Er ontstaan slechts een paar kleine moshpits.

Weinigen die geïntimideerd raken door de vrolijke punk van Authority Zero. De Amerikanen hebben een aparte mix van ska, reggae en punk en krijgen met gemak de hele tent vol. Voor het eerst sinds de oprichting van 1994 bezoekt de band ons landje. En dat doen ze meteen goed, ze brengen een heerlijke zomerse sound naar het koele Jera On Air. De skatepunk werkt aanstekelijk en al gauw staan de bezoekers mee te zingen. En dat terwijl het merendeel de songs niet kende voordat ze in de tent stonden.

Bij de Monster DJ Stage wordt ook hard meegezongen. Diverse DJ’s draaien de bekendste platen aan elkaar. Maar er wordt meer gedraaid dan simpele remixen van top 40 hits. Tek-One bijvoorbeeld, een dj die perfect in 2012 past. Howard Newman en zijn MC Tonn Piper bevinden zich namelijk in de top van de dubstep wereld. Daarnaast heeft hij wel wat met de punk op Jera on Air, diverse punk, posthardcore en metalcore songs heeft hij in de remix gegooid. Dubstep is hot en Tek-One krijgt daardoor ook de nodige mensen naar hem toe. Het klinkt allemaal erg strak, maar er is weinig sfeer tijdens zijn show. Dubstepcollega Bare Noize heeft meer sfeer en interactie in zijn set en krijgt daarom ook meer enthousiast publiek naar het kleine podium. Opvallend genoeg krijgt Drum ’n Bass artiest Nymfo krijgt de meeste mensen aan het dansen. De DJ uit de regio (oorspronkelijk uit Weert) heeft dan ook het geluk dat het flink donker en fris is geworden en de lichten en beukende beats, goede effecten heeft op de warmte bij het podium.

12

FOTOGRAFIE: Mendy van Prooijen

123456
Lostprophets foto Jera On Air 2012 Lostprophets foto Jera On Air 2012 Lostprophets foto Jera On Air 2012 Lostprophets foto Jera On Air 2012 Lostprophets foto Jera On Air 2012 Lostprophets foto Jera On Air 2012 Straightaway foto Jera On Air 2012 Straightaway foto Jera On Air 2012 Straightaway foto Jera On Air 2012 Straightaway foto Jera On Air 2012 Straightaway foto Jera On Air 2012 Straightaway foto Jera On Air 2012

123456

DAUWPOP 2012Ook dit jaar werd op Hemelvaartsdag Dauwpop weer gehouden in Hellendoorn. Dit...

DE NACHTMIS 2012 De eerste editie van De Nachtmis is een feit. In de rokerige kerk van het...