VERSLAG: Jera On Air 2012

Festivalinfo was aanwezig op Jera On Air 2012 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 71 foto's.

VERSLAG: Marleen de Roo

12

Jera On Air 2012

De Welsche heren van Young Guns hebben al een aantal keer in Nederland opgetreden, maar Nederlandse festivals in de buitenlucht hebben ze nog niet bezocht. Net zoals bij de vorige optredens brengen ze meteen weer een lading positieve energie. De afgelopen maand heeft de band gespeeld in de shows van het eveneens Welsche Lostprophets. Maar van vermoeidheid is geen sprake, het lijkt alsof ze pas net op het podium staan en blij zijn eindelijk te mogen spelen. Niets is minder waar, Young Guns heeft veel ervaring en speelt een goede show deze avond. Het is dan ook niet gek dat ze een grote groep enthousiaste fans naar dit kleine plaatsje hebben gelokt. Misschien tijd voor wat grotere festivals?

All for Nothing lijkt een perfecte band voor Jera on Air met harde hardcore punk. Een unieke band op het kleine festival, omdat de band geleid wordt door een vrouw. Frontvrouw Cindy heeft een dijk van een stem en weet menig man te overstijgen met haar screams. Helaas heeft All For Nothing niet dat wat buitenlandse This Is Hell wel heeft; overtuigingskracht. Het doet allemaal een tikkeltje amateuristisch aan. Ze krijgen het ook niet goed voor elkaar om de hardcore fans mee te trekken in hun hoge tempo. Het publiek blijft wat rustig en ingetogen.

Geen rustige avond bij Heideroosjes. De Limburgse punkers zijn vaste gasten op het Jera On Air festival, maar dit wordt de laatste keer. De Heideroosjes zijn namelijk bezig met hun afscheidstournee. De show van de heren op Mainstage is er dan ook één met een knal. Een oerknal. Een ander afscheid hadden ze niet kunnen bedenken. De tent staat bomvol enthousiaste mensen, die springen, zingen en overal opklimmen om ook maar een klein beetje Heideroosjes te kunnen meemaken. Heideroosjes spelen een strakke set met al hun grote hits. Daarnaast nemen ze de hedendaagse samenleving op de hak, hebben ze veel interactie met het publiek en zijn de gitaarriffs om in te lijsten. Het is heus een zonde dat de 21ste Jera on Air een nieuwe ‘huisband’ moet zoeken.

Ondanks dat een deel van de bezoekers het terrein verlaat na afloop van de Heideroosjes, de echte afsluiter komt pas later: Lostprophets. De rockband heeft net een nieuw album uit Weapons, waarmee ze door Europa touren. De show in Ysselsteyn is het enige in Nederland tijdens deze tour. Het is dan ook alweer een flink aantal jaar terug dat de band op een Nederlands festival stond. Met inmiddels vijf albums heeft Lostprophets meer dan genoeg repertoire om een uurtje Jera On Air te bespelen. Maar misschien is het wel teveel materiaal. De heren spelen de grootste hits zoals ‘Rooftops’, waarmee ze meteen de toon voor de avond zetten, door veel gas te geven en de lampen flink te laten flikkeren – die vervolgens niet meer uit gaan, waardoor de band de gehele set meer schimmen zijn. ‘Last Train Home’, met een prachtig akoestische start en het nieuwe ‘Bring 'Em Down’, alles komt voorbij. Lostprophets heeft een mooie collectie songs en is duidelijk gegroeid door de jaren heen. Ze kennen verschillende genres en stijlen in songs en de ontwikkeling is pas goed te merken als je de nu-metal van het eerste album Thefakesoundofprogress met het ritmische van Start Something en de flinke rock op Weapons met elkaar vergelijkt. De onlogische volgorde van songs, maken het een rommelig geheel; de band speelt vanavond voor de fans. Eigenlijk past het chaotische ook wel bij Lostprophets, als ze tijdens de toegift de gehele backstage leegtrekken en het op het podium een wirwar van springende mannen (en een enkel vrouw) wordt, die gitaren en microfoons in bezit nemen.

12

FOTOGRAFIE: Mendy van Prooijen

123456
Attack! Attack! foto Jera On Air 2012 Attack! Attack! foto Jera On Air 2012 Attack! Attack! foto Jera On Air 2012 Attack! Attack! foto Jera On Air 2012 Attack! Attack! foto Jera On Air 2012 Attack! Attack! foto Jera On Air 2012 Attack! Attack! foto Jera On Air 2012 Attack! Attack! foto Jera On Air 2012 Attack! Attack! foto Jera On Air 2012 Attack! Attack! foto Jera On Air 2012 Attack! Attack! foto Jera On Air 2012 Attack! Attack! foto Jera On Air 2012

123456

DAUWPOP 2012Ook dit jaar werd op Hemelvaartsdag Dauwpop weer gehouden in Hellendoorn. Dit...

DE NACHTMIS 2012 De eerste editie van De Nachtmis is een feit. In de rokerige kerk van het...