VERSLAG: Positivus Festival 2012

Festivalinfo was aanwezig op Positivus Festival 2012 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 81 foto's.

VERSLAG: Rob van der Zwaan

12

Positivus festival - dag 2

Het weer op dag twee van Positivus is helaas een stuk minder. Flinke buien trekken over het 's middags over het festival. Het publiek laat zich echter niet uit het veld slaan. Sommigen accepteren gewoon dat ze nat worden (koud is het gelukkig niet), anderen schuilen bij de stands van een van de vele sponsoren van het festival. Van sponosoring heeft het festival duidelijk kaas gegeten. Elk van de vijf podia/stages heeft een aparte sponsor en op de wegen tussen de podia, vechten nog vele andere commerciele partijen om de aandacht van de festivalbezoeker. Van ballegooien, een klimmuur bedwingen, tot op zijn kop aan een stellage naast een auto hangen of van vijf meter hoog op een opblaaskussen springen. Sponsoren kunnen het hier niet gek genoeg maken. Hiermee zorgen ze voor extra vermaak op het toch al leuke festival.

Waar gisteren het festivalprogramma pas aan het begin van de avond losbarste, moet men vandaag een stuk eerder uit de veren. Jamie 'n Commons vindt dit duidelijk niet erg. Met een big smile staat hij op het podium en laat hij z'n geweldige stem het werk doen. Hoewel het behoorlijk regent blijven er veel mensen staan om te luisteren naar deze jonge band.

Ewert and the Two Dragons speelt bijna een thuiswedstrijd. De band uit buurland Estland staat alweer voor de derde keer achter elkaar op Positivus. Het zal geen verassing zijn dat het podium elke editie een stap groter werd. Aan de Estse vlaggen in het publiek te zien is het land duidelijk trots op hun beste muzikale exportproduct. En terecht! De melodieuze indiefolk is gewoon goed. De band brengt het vandaag een beetje koeltjes, maar wat zijn ze goed! Volgend jaar niet groter (ze stonden al op het hoofdpodium), alleen later op de affiche!

SBTRKT (live) is de enige dance-act die dit festival het hoofdpodium haalt. De act is dus een beetje de vreemde eend in de bijt. Toch hebben ze over aandacht niet te klagen. Er blijken meer dan genoeg liefhebbers van de poppy post-dubstep. Op zich niet vreemd, want op het Red Bull dance-podium staat veel meer in dit genre geprogrammeerd.

Het was al op Rock Werchter te zien. The Vaccines is als band enorm geggroeid. Dat ze schatplichtig zijn aan de Ramones hoef je ze gezien de intro-song niet te vertellen. Maar als een behoorlijk aantal nieuwe nummers, met net zoveel enthousiasme ontvangen wordt als "Wreckin' Ball", "Post Break-up Sex" en "If You Wanna", dan gaat er iets helemaal goed. Een paar honderd man dansend en springend in de modder: je ziet het bij de Vaccines! Als ze zo doorgaan spelen ze binnen no-time in grotere zalen als collega-rockers the Strokes.

Dat Damien Rice op een festival speelt, is bijzonder te noemen. Dat dit festival ook nog plaatsvindt in Letland is niet minder dan uniek. De verwachtingen zijn dan ook hooggespannen en ruim voor aanvang van het optreden staat het veld voor het Nordea podium helemaal vol. Het publiek krijgt een eenvoudig maar supereffectief optreden voorgeschoteld. Rice, die er met lang ongekamd haar en baard een beetje uitziet als een zwerver, staat helemaal alleen met gitaar en effectenpedaal op het podium. Maar wat een intens optreden! Tijdens de nummers van de singer/songwriter houdt het publiek de adem in, om hierna met een zucht van verlichting uit te barsten in applaus. Heel bijzonder en precies de sfeer waar Damien Rice naar op zoek is. Het publiek wordt dat ook beloond met crowd-pleasers "Hallelujah" (Leonard Cohen) en een stukje "Creep" (Radiohead) tijdens "The Blowers' Daughter". Kippenvel!

Manic Street Preachers mag een geweldig festival afsluiten en dat kan je aan deze Welshmen overlaten. Alle greatest hits van de band komen langs. De inmiddels toch wel rock-veteranen knallen erin met "Motorcycle Emptiness" en wat volgt is een mooie samenvatting van het imposante reportoire van de band. Hoewel iedereen natuurlijk met smart wacht op "If You Tolerate This, Your Children Will Be Next", dat uiteindelijk als laatste komt, valt op dat de band nog vaak en met plezier rockt. Niet vernieuwend, maar een prima afsluiter!

Het Positivus festival kan terugkijken op een prima festivalweekend. Hoewel twee dagen misschien wat kort is om er speciaal voor naar Letland te reizen, zet het festival zich steeds nadrukkelijker op de internationale festivalagenda. Vorig jaar ontving het festival al een nominatie voor de "Best Overseas Festival"-categorie van de UK Festival Awards en het kan zomaar gebeuren dat Positivus komend jaar deze prijs wint. De gemoedelijke sfeer, mooie setting in combinatie met de sterke line-up en schappelijke prijzen maken het festival erg aantrekkelijk. Als ze er nog een dagje aan vast weten te plakken, dan zullen ook Nederlanders in grotere aantallen toestromen.

12

FOTOGRAFIE: Marcel Kamphuis

1234567
Lucy Rose foto Positivus Festival 2012 Lucy Rose foto Positivus Festival 2012 Lucy Rose foto Positivus Festival 2012  foto Positivus Festival 2012  foto Positivus Festival 2012  foto Positivus Festival 2012 Housse de Racket foto Positivus Festival 2012 Housse de Racket foto Positivus Festival 2012 Housse de Racket foto Positivus Festival 2012  foto Positivus Festival 2012  foto Positivus Festival 2012  foto Positivus Festival 2012

1234567

DOUR 2012Het weer werkte niet helemaal mee op Dour 2012, maar dat weerhield meer dan...

PARADE DEN HAAG - DONDERDAG 12 JULI 2012 Het rondreizende festival de Parade viert dit jaar haar 22-jarige bestaan....