VERSLAG: Dour 2012

VERSLAG: Age Versluis

1234

Dag 2

De tweede festivaldag begint redelijk laat met Dinosaur Jr, . Eind jaren ’80 gold het trio als één van de pioniers van de alternative rock scène. Dinosaur Jr. staat bekend om zijn onderlinge ruzies en dat kon je zien. De band speelde ongeïnspireerd en geroutineerd en er spatte in de verste verte geen spelvreugde vanaf. Alleen bij gouwe ouwe hits als Freak Scene en Feel The Pain leek het publiek even los te komen. Voor de rest was het optreden enorm teleurstellend.

Na Dinosaur Jr. is de beurt aan St. Vincent. Eerder was de singer-songwriter al gitariste in de band van Sufjan Stevens en The Polyphonic Spree. In 2011 bracht de Amerikaanse haar derde solo-album Strange Mercy uit, die erg goed werd ontvangen in de internationale muziekpers. Live speelde de singer-songwriter met twee drummers, twee man op synths en begeleidde ze zichzelf met gitaar. De set was enorm hypnotisch en wist moeiteloos de balans te vinden tussen bombast en ingetogen liedjes. Het virtuoze gitaarspel en de enorm buigbare stem van de singer-songwriter bezorgde me meerdere malen kippenvel. St. Vincent was voor mij het onbetwiste hoogtepunt van Dour.

De volgende halte is Battles. Bij de experimentele rockmuziek van de Amerikaanse band moet je geen popstructuren verwachten. De band gaf een weergaloze, gefreakte show weg waar allerlei rare ritmes, technieken, samples en geluiden je om de oren vlogen. De band wist met zijn opzwepende, avant-gardistische muziek de volle tent volledig te overtuigen.

Black Star. Dit hiphop-superduo bestaande uit Talib Kweli en Mos Def speelde als laatste act op het openluchtpodium. De twee rappers gaven een show weg waar iedere hiphopliefhebber volledig aan zijn trekken kwam. Jammer genoeg was het geluid bij het openluchtpodium niet erg goed en vielen de beats daardoor snel in het water.

De nacht eindigt bij de producer/dj araabMUZIK. Op plaat maakt de producer experimentele beats met een hiphopinjectie. Live focust araabMUZIK zich echter volledig op platte brostep. Op het podium speelt hij de drums ter plekke in op zijn trackpad, wat naast knap ook enorm cool is om te zien. Het is jammer dat deze getalenteerde producer zijn talent op deze manier gebruikt. Laten we hopen dat hij tot zijn zinnen komt en weer de muziek gaat maken waar hij tot zijn recht komt: hiphop.

1234

SUMMER DARKNESS 2012Summer Darkness, het grootste dark underground festival van Nederland, werd...

POSITIVUS FESTIVAL 2012 Positivus in Letland is het grootste festival van de Baltische staten. Het...