VERSLAG: Dour 2012

VERSLAG: Age Versluis

1234

Dag 1

Het weer werkte niet helemaal mee op Dour 2012, maar dat weerhield meer dan 100.000 man er niet van om ook dit jaar weer een succes van het festival te maken.

Selah Sue is groot, Selah Sue is heel groot. In Nederland al drie keer op rij Lowlands, Into The Great Wide Open en diverse clubshows maar in Belgie is Sanne een meer dan bekende belg. Haar zachte mix van reggae, hiphop en soul doet het bij de Vlamingen erg goed. We weten van verbazing niet waar we moeten kijken. Bij Selah Sue haarzelf die half in de regen rondspringt om iedereen warm te houden, de koele bassist of toch die strakke drummer. Iedereen wil al drummer worden maar man o man, de verbazing slaat toe als je deze drummer met gemak ongekende fills ziet maken.

Rond 10 uur is het alweer tijd voor Caribou. De pschychedelische band achter Daniel Victor Snaith. Voor aanvang van de show staat de tent (Club Cirquit Marquee) al redelijk gevuld. Het is duidelijk dat de populariteit van de band binnen korte tijd erg gestegen is wat absoluut te danken is aan laatste plaat ‘Swim’. Op Swim staan nummers die het op festivals goed doen, dat moge duidelijk zijn. Het verwarrende ‘Odessa‘ maar vooral afsluiter ‘Sun’ met songtekst ‘’sun sun sun sun sun sun sun sun sun sun sun sun’’ doet het prima. Helaas een zeer matige start door haperende techniek en miscommunicatie binnen de band? Het optreden blijkt later gelukkig beter te worden.

Misschien wel de headliner van de eerste dag, Franz Ferdinand. All-time indie lievelingen met een paar geweldige platen. Ik noem een ‘Michael’, ‘Ulyssees’, ‘Do You Want To’. Hoe anders kun je een bemodderd veld in de stromende regen met kippevel achterlaten? Zodra Alex Kapranos de legendarische woorden ‘’So If You’re Lonely’’ (de eerste zinnen van master-anthem ‘Take Me Out’) zingt is er een bepaalde regen-euforie, een gezamenlijk gevoel van tijdelijke onoverwinnelijkheid. De onoverwinnelijkheid die overigens een aantal keer terug komt op het festival. Doorgaans bij de het hoofdpodium, dat het enige niet overdekte podium is.

1234

SUMMER DARKNESS 2012Summer Darkness, het grootste dark underground festival van Nederland, werd...

POSITIVUS FESTIVAL 2012 Positivus in Letland is het grootste festival van de Baltische staten. Het...