VERSLAG: MS Dockville Festival 2012

Festivalinfo was aanwezig op Dockville Festival 2012 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 99 foto's.

123

Zaterdag 11 augustus 2012: dag 2

Nederland wordt overgeslagen door Sóley, waar ze in januari nog op Eurosonic stond, maar in Duitsland doet ze een aantal spannende festivals aan. ‘Het is heel erg leuk om voor zoveel zonnebrillen te mogen spelen. Die kan ik helaas zelf niet dragen, omdat ik al een bril draag’, zegt Sóley Stefánsdóttir jaloers. Het soloproject komt voort uit de populaire IJslandse groep Seabear, waarmee ze veel podiumervaring zou moeten hebben opgedaan, maar het hoofdpodium is vandaag echt te hoog gegrepen. De teksten worden vergeten, de loops gaan te lang door en een nummers wordt zelfs onderbroken door een agressieve wesp.

Daughter mag na Eurosonic ook naar Crossing Border en Into The Great Wide Open komen, maar ook staat Elena Tonra in Duitsland. Samen met twee extra bandleden gaat ze momenteel door Europa om The Wild Youth te presenteren. ‘Het is hier enorm zonnig. Daar ben ik nog niet zo heel erg aan gewend. Ik zie eruit als een spook’, laat de Engelse singer-songwriter weten. Het publiek zoekt een schaduwplek om te genieten van de dromerig nummers, waardoor het misschien minder enthousiast wordt ontvangen als de overige acts. Maar ondanks dat ze niet vaak buitenfestivals doen, komt het vandaag erg goed uit de verf.

De Berlijnse Dominique Dillon doet het vandaag met haar Dillon voor ongekend veel publiek. Liefhebbers hebben al ver voor aanvang een goede plek gezocht en zelfs de doorgangen naar andere podia staan gevuld met nieuwsgierige bezoekers. De muziek wordt vaan vergeleken omschreven als een Lykke Li-cover gespeeld door CocoRosie en dat blijkt ook vandaag het geval. Het tweetal komt tien minuten later dan afgesproken op het podium en weet het publiek niet echt te verassen. De debuutplaat This Silence Kills staat vol met intieme, persoonlijke, kleine nummers, waardoor vandaag gewoonweg niet de geschikte plek is. Het publiek druipt langsaam af.

Het future-pop duo Purity Ring doet momenteel weinig festivals in Europa, waardoor het optreden van de Canadezen vandaag extra speciaal is. De groepsnaam mag dan Kuisheidsring betekenen, en hierdoor ogen als voorstander van seksuele onthouding, maar de seks straalt ervan af op het podium. Het tweetal speelt in een compleet donkere omgeving en heeft slechts op het podium een klein aantal bouwlampen staan. De band rond Megan James lijkt misschien op voorhand geen geschikte festivalband, maar doordat er heel goed over de presentatie is nagedacht is het een van de grootste verassingen. Muziekplatform Subbacultcha! haalt ze in november dan ook graag naar Trouw.

In 2011 brak nieuwkamer James Blake compleet door met de single ‘Limit To Your Love’ en de bijbehorende debuutplaat, waardoor veel grote uitverkochte optredens volgde. De headline-spot van de 23-jarige is vandaag eigenlijk een beetje vreemd; het festival staat voornamelijk voor nieuwe opkomende artiesten. Maar de Britse dubsteppopper past zeker op het festival en heeft veel mensen naar het hoofdpodium getrokken. Blake zegt erg blij te zijn om opnieuw door Dockvile uitgenodigd te zijn en gelukkig is het wederzijds. Het is even een uurtje geen nieuwe muziek ontdekken, maar heerlijk meedreunen met de titelloze debuutplaat.

123

123456789
 foto MS Dockville Festival 2012  foto MS Dockville Festival 2012  foto MS Dockville Festival 2012 Daughter foto MS Dockville Festival 2012 Daughter foto MS Dockville Festival 2012 Daughter foto MS Dockville Festival 2012  foto MS Dockville Festival 2012  foto MS Dockville Festival 2012  foto MS Dockville Festival 2012 Dillon foto MS Dockville Festival 2012 Dillon foto MS Dockville Festival 2012 Dillon foto MS Dockville Festival 2012

123456789

WATERPOP 2012Afgelopen weekend vond alweer de 35e editie van Waterpop plaats. Het...

PARADE AMSTERDAM - VRIJDAG 10 AUGUSTUS 2012 Na Rotterdam, Den Haag en Utrecht opent het theaterfestival zijn poorten in...