VERSLAG: Festival Internacional de Benicassim 2006

Festivalinfo was aanwezig op Festival Internacional de Benicàssim 2006 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 18 foto's.

1234

Benicassim, zaterdag

Op zaterdag staat de danstent vooral in het teken van de verrichtingen van de ook in Spanje populaire DeWaele broers in de vorm van zowel de Soulwax Nite Versions als 2ManyDJ's. Zij treden aan na de Zweed Jay-Jay Johansson, die ten onrechte als 'crooner' staat omschreven in het programmaboekje. Spreek de J's in zijn naam op z'n Spaans uit voor een prima indruk van de liveshow en zijn clichématige, door vocalen gedomineerde, dancemuziek.

Voormalig Smiths-zanger Morrisey is net wat aantrekkelijker om eens live te aanschouwen dan de DeWaele's. Bovendien verdient deze man in tegenstelling tot Jay-Jay eerder het modern-day-crooner predikaat. Sterke uitvoeringen van nieuw eigen werk en enkele Smiths-klassiekers passeren de revue, terwijl Morrisey meerdere malen van blouse wisselt tijdens zijn gevecht tegen de hitte en, in de vorm van liters zweet, zichzelf.

Na de Mojave 3, die door het publiek praktisch genegeerd worden, is het de beurt aan achtereenvolgend The Kooks en Franz Ferdinand. Van laatstgenoemde act is drummer Paul net vader geworden en dus afwezig. Gelukkig staat er een prima invaller paraat. De gitaarriff-georiënteerde (drie gitaristen) poppy-rock van de Schotten staat als een huis. Zelden is het geluid beter op een buitenpodium. Windstilte en een aantal bergen op de juiste afstand vormen hiertoe een gouden combinatie. Iets waar niet alleen Franz Ferdinand van profiteert, maar vrijwel alle optredende acts op FIB.

1234

12
Morrissey foto Festival Internacional de Benicassim 2006 Madness foto Festival Internacional de Benicassim 2006 Madness foto Festival Internacional de Benicassim 2006 Madness foto Festival Internacional de Benicassim 2006 zZz foto Festival Internacional de Benicassim 2006 dEUS foto Festival Internacional de Benicassim 2006

12

WACKEN OPEN AIR 2006En ook de dertiende editie van Wacken Open Air zit er weer op. Fotografe...

TUINFEEST NIRWANA 2006 Lierop (gemeente Someren, gelegen tussen Eindhoven en Venlo) is al voor de...