VERSLAG: Eurosonic Noorderslag 2013

Festivalinfo was aanwezig op Eurosonic Noorderslag 2013 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 110 foto's.

VERSLAG: Karst Jaarsma

1234

Vrijdag

Verspreid over dag vinden er, onder de noemer van Platosonic, ook verschillende intieme sessies plaats. Afsluiter zijn vandaag de Britten van Will & The People . Het gezelschap stond reeds op bijna elk festival in Nederland. In de stampvolle cd-winkel Plato gaan de vrolijke folk tunes er wederom gretig in. Will & The People blijft echter het meeste denken aan het folky K3 alternatief. Nu spelen ze akoestisch, later vanavond zal de band versterkt het kunstje nog eens overdoen. (KJ)

Bij Saint Lou Lou is het de hamvraag of we zijn aanbeland bij NME of Vogue. Beide dames hadden namelijk ook op een catwalk niet misstaan. De muziek blijkt bovenal zeer aangenaam en op de zang van deze Zweedse tweeling is weinig aan te merken. NME én Vogue dan maar! (EK)

Treetop Flyers stond twee jaar geleden al op Glastonbury. Hun rootsrock steekt dan ook ijzersterk in elkaar. De nummers houden het midden tussen Crosby, Stills en Nash en Wilco. De meerstemmig gezongen partijen klinken goed. De band bereikt een hoogtepunt met een, bijna tien minuten durende, enthousiaste gitaarbattle aan het einde van het optreden.

Om het podium in het Groningen Museum te bereiken moet je eerst een aangename wandeling langs een gedeelte van de Nordic Art collectie maken. Vervolgens speelt daar Speeldoos . Het project stamt uit 2010 en bestaat uit een samenwerking tussen Torre Florim van De Staat en Roos Rebergen van Roosbeef. Het duo zingt, begeleid door voornamelijk De Staat bandleden, gedichten geschreven door verstandelijk gehandicapten. Het optreden doet de verrassende teksten eer aan. Tel daar nog de heerlijk rauwe begeleiding van De Staat gitaristen bij op en je hebt een hoogtepunt van deze dag. In april moet er een nieuwe Speeldoos EP verschijnen. (KJ)

De jonge Belgische zangeres Trixie Whitley brengt, volgens het programmaboekje, iets wat voor alternatieve soul moet doorgaan. Over een benodigde stem en ruige gitaarsound beschikt ze in ieder geval al. Helaas gaat het optreden direct bij het eerste nummer mis. Whitley lijkt eerst zelf de akkoorden niet te vinden. Vervolgens gaat het van kwaad tot erger. De zangeres verliest zelf het snoer van de versterker en legt haar gitaar daarmee snel het zwijgen op. Ze kan dit helaas niet relativeren en staat al vloekend op het podium. Als het nummer afgelopen is blijkt ze nog steeds opgefokt. De toon is intussen gezet en echt helemaal goed komt het niet meer. Toch weet ze in de volgende nummers, waarop ze achtereenvolgens de akoestische gitaar en piano zonder problemen bespeelt, wel weer indruk te maken met haar stem en mooie liedjes. Deze dame heeft veel in haar mars, nu hopen dat ze haar zenuwen in bedwang blijft houden.

Een jonge zangeres ondersteund door twee mannen met toetsen en drum(computer)s, het lijkt dit jaar bijna een thema te vormen. Ook het gezelschap van Foxes heeft echter een vooruitsnellende naam. Buiten het feit dat de zangeres er vrolijk uit ziet en haar theatrale bewegingen al redelijk onder de knie heeft is er maar weinig wat indruk maakt. Die donkere ogen die vol hoop rondkijken kunnen misschien nog iemand overtuigen, het lukt de muziek helaas niet. (EK)

Het is onduidelijk of -M- grappig bedoelt is. Het Franse rocktrio speelt een op het eerste gezicht lekker klinkende funkrock. De zanger staat op het podium met gouden gitaar en een enorme spiegelbril op. Vervolgens laat hij het publiek al mee zingen in het eerste nummer. Dit combineert hij met zijn gitaar tegen de standaard laten janken, overdreven in het publiek hangen en meer van dit soort ongein. Hoewel muzikaal niet onredelijk, is het te hopen dat dit optreden een mislukte persiflage is.

Rudimental mocht afgelopen zomer een van de leukste hits op zijn naam zetten. In Simplon is vanavond het kwartet aangevuld met twee gastartiesten. Dit is maar goed ook, want wat de rol van DJ Locksmith precies is blijkt volkomen onduidelijk. Terwijl de andere drie muzikanten de heerlijke dancebeats uit de keyboards en drums toveren staat hij er wat doelloos bij. Zijn rol blijft beperkt tot een losse schreeuw hier en daar. Dankzij de twee gastzangeres worden de vrouwelijk en mannelijke vocalen wel sterk opgevuld. Nadat ze ieder hun introductienummer hebben mogen doen komt het optreden goed op gang. Met een Drum And Bass cover van The Fugees ‘Ready Or Not’ knalt de sfeer er uiteindelijk in. Wanneer dit opgevolgd wordt door ‘Feel The Love’ is Simplon even veel te klein. (KJ)

De Ierse band Villagers sluit vanavond de Stadsschouwburg af. De band is inmiddels een redelijk gevestigde naam en zou als een van de headliners gezien kunnen worden. De rijen voor aanvang zijn lang en niet onterecht. De band zet een gedegen show neer zoals we intussen gewend zijn. Prachtige en oprechte muziek die is gevormd rondom de akoestisch gitaar. (EK)

1234

FOTOGRAFIE: Erik Knevelbaard

12345678910
Pascal Pinon foto Eurosonic Noorderslag 2013 Pascal Pinon foto Eurosonic Noorderslag 2013 Pascal Pinon foto Eurosonic Noorderslag 2013 Bastille foto Eurosonic Noorderslag 2013 Bastille foto Eurosonic Noorderslag 2013 Bastille foto Eurosonic Noorderslag 2013 Kodaline foto Eurosonic Noorderslag 2013 Kodaline foto Eurosonic Noorderslag 2013 Kodaline foto Eurosonic Noorderslag 2013 Fenster foto Eurosonic Noorderslag 2013 Fenster foto Eurosonic Noorderslag 2013 Phantom foto Eurosonic Noorderslag 2013

12345678910

DE VRIENDEN VAN AMSTEL LIVE 2013Tijdens deze jubileumeditie van Vrienden van Amstel Live is Ahoy maar lieft...

STATE-X NEW FORMS 2012 Op 16 en 17 december 2012 werd het jaarlijkse State-X New Forms in het Paard...