VERSLAG: Graspop Metal Meeting 2013

Festivalinfo was aanwezig op Graspop Metal Meeting 2013 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 187 foto's.

123

Graspop Metal Meeting 2013 - Vrijdag

De 18e editie van het grootste metal festival van België vindt elk jaar plaats in Dessel. Dit ligt voor de Nederlanders net over de grens en daar zijn we zeer blij mee, aangezien je ze in grote getalen tegenkomt. Dit jaar vindt Graspop plaats op 28, 29 en 30 juni.

Dit jaar trappen de mooie dames van Crucified Barbara het festival af op de Mainstage. In 1998 richtte de zangeres Mia Coldheart de band op. De Zweedse band brengt na vier jaar het album “TillDeath Do UsParty” uit en komt daarmee officieel ten gehoor bij de hardrock fans. De sound van de band is erg toegankelijk en maken simpele, goede muziek die goed in het gehoor ligt. Ook helpt het mee dat de dames er goed uit zien, wat te zien was aan de big smile van alle mannen in het publiek.

Een zeer welkome en verrassende band is The MonolithDeathcult. Deze Nederlanders brengen death metal op een zeer eigenwijze en sfeervolle manier. Als je van zwaarder spul houdt, maar toch een keer wat anders wil, is deze band zeker aan te raden. Het onlangs verschenen album “Tetragrammaton” laat zien waar deze mannen toe in staat zijn: dreunende maar dynamische death metal met een kleine tint black gecombineerd met zeer sterke teksten. Na een interview wordt het duidelijk wat deze mannen echt willen, met bandleden die luisteren naar muziek in een breed scala en niet genre gebonden zijn helpt hen om een zeer eigen sound te creëren. Ze willen zich distantiëren van de bands die maar enkel een genre aanbieden. Daarbij zijn ze zeer dankbaar om op Graspop te mogen spelen. Na de vraag gesteld te hebben wat voor speciaals de band zou doen als ze als headliner zouden staan op een dergelijk groot festival, grappen ze dat ze een ‘silent disco’ wel eens zouden willen proberen. Na er op terug gekomen te zijn het liefste hun sfeer in de muziek zo zouden willen vertolken met een show die gelijkstaat aan bands als Slipknot of Rammstein.

Rond 17:00 kwam de Californische band Papa Roach op de mainstage. In de jaren 90 heeft deze band zich naar voren gebeukt met hun muziek die metal en hiphop verenigden. De band rond zanger Jacoby Shaddix laten nogsteeds de jongere harten in het publiek sneller kloppen met hun energieke show en een vooral leuke mix tussen metal, hardcore, punk en pop. De vele twintigers die de band nog uit de jaren 90 kenden, voelen zich weer tieners en krijgen weer een nostalgisch gevoel. Toch is de band niet meer zo spetterend als dat ze een aantal jaren terug waren. Daarnaast weet de band een zeer positieve sfeer neer te zetten en rocken nog steeds.

Als je van vieze grunts en duistere, snelle muziek houdt, had je zeker naar Mayhem moeten gaan kijken. Deze grootmeesters uit de black metal geven sinds 1984 gas erop. Deze zeer controversiële band laat zich tekenen door extreme uitspraken, arrestaties, moord en dergelijke onderwerpen. De band behoort tot de eerste black metal bands in Noorwegen en levert sindsdien een totaalpakket op met corpsepaint, een duistere sfeer en muziek die alsmaar door beukt. Op het podium staat de zanger met een schedel in zijn hand zijn nummers te vertolken, vrijwel omhuld in duisternis en rook laat de band wel hun sfeer verder naar voren komen. De Marquee 1 werd compleet omgetoverd in een plek waar de meest satanische rituelen uitgevoerd konden worden, aangevuld met vele headbangende fans.

Het eerste wat in veel hoofden opkwam toen Korn op de Mainstage stond was: “waarom zijn zij nogsteeds geen headliner?” Deze keer kwamen de mannen met een precies goede nummerkeuze samen met de oude/nieuwe gitarist Head (Brian Welsch) die de band een energiestoot heeft gegeven waar je bang van wordt. Korn stond al bekend om hun goede shows, maar deze was zeker uitmuntend te noemen. Sinds 1993 staat de band al op de planken. De band onderscheidde zich veel van andere bands door de zang van Jonathan Davis en zijn vrolijke spel op de doedelzak en de band om hem heen die een lekkere en vrije mix van metal, hiphop en hardcore eruit knallen. Korn houdt van experimenteren en blijft zich onderscheiden door nieuwe mixen in de metal te gebruiken zoals dubstep. Niet alle fans namen dit in dank af, maar toch werd het nummer “Get Up”, die samen gemaakt is met Skrillex, goed ontvangen wat gevolgde met in wild in het rond springende fans. Pitjes en springen zijn geen uitzondering bij deze band.

De afsluiter in de Marquee I was de uit Essen afkomstige Kreator. Snoeiharde gitaren met een goede groove zoals thrash hoort te zijn. Toch zijn deze mannen die al 30 jaar bestaan nog steeds vernieuwend bezig. Na wat experimenteren in de jaren 90 staan ze nu weer als vanouds op het podium na het uitbrengen van het album “Phantom Antichrist” waarvan de titelsong ook loeihard werd meegezongen zoals het hoort. De show was te omschrijven als het volgende: rellen, thrashen en gas erop!

In de stromende regen aan het einde van de vrijdag stond de headliner van de dag op de mainstage genaamd Twisted Sister. De interactie met het publiek is voor Dee Snider geen probleem en wordt nog eens goed aangedikt met een telefoon applicatie waarop een lichtshow gesimuleerd werd tijdens The Price, dit raakte een gevoelige snaar bij velen in het publiek. De Amerikaanse rockband werd in de jaren tachtig gezien als een gevaar voor de geest. De verwijten werden door de zanger verweerd en kwam de band uit de strijd die ze voerden tegen de moraalridders van hun land. Ook dit keer kregen ze het publiek weer rijkelijk mee met nummers als “I Wanna Rock” en “We’re Not Gonna Take It”, waarop luidkeels werd meegezongen. Een terechte headliner.

Wanneer men ’s avonds terug naar de camping sjokte, hoorde je van alle kanten nog luidkeels mensen nummers van Twisted Sister meezingen. De sfeer zat er weer goed in. Natuurlijk horen we alsnog de “Timmeah’s” en “Slayers” als een golf van geluid over de camping heen walsen. Goed zat en gelukkig keert men terug naar hun tenten of gaan nog even door in de Metaldome bij de afterparty waar men nog even goed los ging om de volgende dag er weer tegenaan te gaan.

123

FOTOGRAFIE: Tim van Veen

12345678910111213141516
Love and Death foto Graspop Metal Meeting 2013 All That Remains foto Graspop Metal Meeting 2013 All That Remains foto Graspop Metal Meeting 2013 All That Remains foto Graspop Metal Meeting 2013 All That Remains foto Graspop Metal Meeting 2013 Papa Roach foto Graspop Metal Meeting 2013 Papa Roach foto Graspop Metal Meeting 2013 Papa Roach foto Graspop Metal Meeting 2013 Papa Roach foto Graspop Metal Meeting 2013 Papa Roach foto Graspop Metal Meeting 2013 Papa Roach foto Graspop Metal Meeting 2013 Papa Roach foto Graspop Metal Meeting 2013

12345678910111213141516

PARKPOP 2013Meer dan 250.000 mensen trokken naar Den Haag voor het grootste festival van...

Best Kept Secret 2013