VERSLAG: Sally Family Festival 2006

Festivalinfo was aanwezig op Sally Family Festival 2006 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 17 foto's.

VERSLAG: Marcel Kamphuis

12

Sally Family Festival

Voordat The Hot Stewards het podium betreden, klinkt (afkomstig van een bandje) veel hard geklap en vervolgens een donkere stem. “Ladies and gentleman, please welcome The Hot Stewards!”. De bandleden (afkomstig van The Spirit That Guides Us, Campsite en Jetsetready! Imagine) maken een buiging en beginnen met hun set. Als je weet dat de heren alleen zijn gekleed in een legging, dan weet je ook dat je dit alles kunt opvatten met een dikke knipoog. De discorockers onderstrepen dit door Hello Rotterdam! te roepen voordat ze het eerste nummer inzetten. Deze nummers zijn over het algemeen klassiekers (onder andere ‘Smalltown Boy’ en ‘Locomotion’) gestoken in een nieuw, hard jasje. Naast de nummers laat (de rokende en drinkende) zanger Johannes 'The Gutter' Steward weten ook een prijsvraag te verbinden aan dit optreden. “Dit is een hele makkelijke vraag, is Wouter links- of rechtsdragend?” Inderdaad, dit is precies de reden waarom mannen geen leggings zouden moeten dragen... Begin volgend jaar komt het eerste schijfje van het zestal uit en ik neem aan dat het ook zonder de visuele aspecten een feest is.

Zijn jullie al een beetje bijgekomen van de vorige act? Hier is This Beautiful Mess”. Deze Nederlandse indie-rockband is zonder twijfel de publiekstrekker van vanavond. Het is een lange tijd stil geweest rond de band, maar ze zijn weer helemaal terug. De opzet en muziek is het best te vergelijken met de eerste act van vanavond. Netjes kondigt zanger Arjen van Wijk alle nummers aan, maar verder praat hij eigenlijk niet met het publiek. Totdat er iets fout gaat: het drumstel valt uit elkaar. “Voor de meeste nummers gebruiken we de rechterkant van het drumstel, vandaar dat het soms even recht gezet moet worden.” De drie kwartier die de band speelt, gaan veel te snel voorbij. Voordat je het weet wordt het laatste nummer, ‘Everything Enough’al aangekondigd. Bedankt voor het komen en tot ziens!

De headliner van vandaag is tevens één van de nieuwste labelleden, Campsite. Deze Deense indie-band kreeg na twee EP's uitgebracht te hebben een contract bij het Nederlandse Sally Forth Records. Het is goed om te zien dat een naam als deze niet meteen verdwijnt naar een major label. De slagers en bakkers in Nederland klagen dat grote supermarkten hun klanten wegpakken; helaas geldt eenzelfde situatie ook voor platenmaatschappijen. Toch laat het Sally Family Festival zien dat een festival dat grotendeels is gevuld met uit artiesten van eigen bodem, een succes kan zijn. Zo’n succes zelfs dat er al voor het einde wordt verteld dat er in 2007 een vervolg komt in Hedon, Zwolle.

12

FOTOGRAFIE: Joël Rooth

12
A Red Season Shade foto Sally Family Festival 2006 A Red Season Shade foto Sally Family Festival 2006 A Red Season Shade foto Sally Family Festival 2006 Campsite foto Sally Family Festival 2006 Campsite foto Sally Family Festival 2006 Ponoka foto Sally Family Festival 2006 Ponoka foto Sally Family Festival 2006 Satellite7 foto Sally Family Festival 2006 Satellite7 foto Sally Family Festival 2006 Silence is Sexy foto Sally Family Festival 2006 Silence is Sexy foto Sally Family Festival 2006 Silence is Sexy foto Sally Family Festival 2006

12

CROSSING BORDER 2006De heren en dames politici in Den Haag willen zich wel eens druk maken over...

KIDS RIGHT 2006 Stichting KidsRights zet zich wereldwijd in voor kwetsbare kinderen. Kinderen...