VERSLAG: London Calling 2006

Festivalinfo was aanwezig op London Calling #2 2006 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 8 foto's.

VERSLAG: Imre Veen

12

Zaterdag 25 november

Deze tweede dag van het festival begint op het hoofdpodium met Jamie T, een singer-songwriter uit Londen die veel verschillende stijlen door elkaar mengt. Zijn liedjes passen in het reggae- en skahokje. Met een fijne beat en een heerlijke stem is dit een leuke opwarmer. Meer dan een paar liedjes blijven we echter niet luisteren, want wie vandaag een plek met zicht op het podium wil bemachtigen in de kleine zaal moet er vroeg bij zijn.

Het is dan ook goed vol bij The Pigeon Detectives. Nog voordat de band op het podium staat, past er al niemand meer bij en is het er snikheet. Ook zanger Matt heeft het warm; hij gooit regelmatig een flesje water leeg over zijn hoofd – en daarbij ook deels over het publiek. De energieke manier van spelen van deze vijf jongens uit Leeds is erg aanstekelijk en het publiek springt fanatiek mee. Ook hier staan veel Britten vooraan en al vanaf het eerste nummer klimmen fans op het podium om een zinnetje mee te zingen, Matt een knuffel te geven of om te stagediven. De band lijkt zich niet te storen aan deze extra bezetting van het toch al krappe podium. Matt doet gezellig mee en duikt ook het publiek in, wat de fans nog meer aanmoedigt. Als er een behoorlijk gezette jongen het podium op klimt, deinst men wel even terug. Gelukkig ziet hij er zelf de humor wel van in en klimt hij rustig weer naar beneden. The Pigeon Detectives is dé hit van de kleine zaal tijdens deze editie van het festival.

Guillemots is het buitenbeentje van London Calling. Geen hippe indie-pop, maar een zanger achter een dubbel keyboard, begeleid door onder andere een saxofonist, gitaarist, drummer en een dame op een contrabas. Experimenteel en interessant, maar sommige nummers liggen wat zwaar op de maag door de heftige combinatie van instrumenten. Boomlange zanger Fyfe wisselt de toetsen regelmatig af met een akoestische gitaar, een multitalent met een fijne stem en een bijzondere band.

In de voorjaarseditie van London Calling dit jaar was de kleine zaal eigenlijk veel te klein voor Bromheads Jacket. Dit keer mogen deze drie heren uit Sheffield proberen om het legendarische optreden dat ze daar gaven – waarbij zanger Tim bloedend de set afmaakte – op het grote podium te evenaren. Laat je niet misleiden door het saaie uiterlijk van de bandleden, als ze eenmaal beginnen te spelen zetten ze de hele tent op zijn kop. Zo ook op deze tweede dag van het festival. Tim, bassist Jono en drummer Dan spelen in een razend tempo nummers van hun debuut album ‘Dits from the Commuter Belt’. De zaal gaat wederom uit zijn dak op ‘What If’s and Maybe’s’, ‘Shopping Spree’ en een cover van Nirvana’s ‘Breed’. Uiteraard is ook dit optreden niet compleet zonder een duik in het publiek, waarna Tim grijnzend constateert dat hij weer een bloedend gezicht heeft. Aan het einde van de set slaat hij zijn gitaar aan gruzelementen. Niet zo legendarisch als zes maanden geleden, maar zeker weer een geweldig optreden!

Na het feestje met Bromheads Jacket valt The Automatic helaas een beetje tegen. De kar wordt bij deze band uit Cardiff niet getrokken door zanger/bassist Rob. Deze rol is voor toetsenist Pennie, die als een kangoeroe met ADHD het podium over springt en ondertussen de tweede stem verzorgt. De poppy liedjes zijn zeker dansbaar, maar de band krijgt de zaal – die nog moe is van het springen bij Bromheads – niet echt enthousiast. Alleen tijdens huidige single ‘Monster’ wordt Paradiso even wakker. Ook het aanstekelijke ‘Raoul’, ‘You Shout You Shout You Shout’ en de verassende cover van Kanye West’s ‘Golddigger’ doen het goed. Wellicht een belofte voor de toekomst. Waarmee, samen met acts als The Pigeon Detectives, Klaxons en Bromheads Jacket, de London Calling-essentie weer helemaal tot zijn recht is gekomen.

12

FOTOGRAFIE: Annika van Zonneveld

Milburn foto London Calling 2006 Milburn foto London Calling 2006 Milburn foto London Calling 2006 Milburn foto London Calling 2006  foto London Calling 2006  foto London Calling 2006 Bromheads Jacket foto London Calling 2006 Bromheads Jacket foto London Calling 2006

LEVI'S BRAND NEW NIGHT 2006Spijkerbroekenmerk Levi’s en MTV organiseren vanavond een groot feest in...

CROSSING BORDER 2006 De heren en dames politici in Den Haag willen zich wel eens druk maken over...