VERSLAG: Summer Darkness - Winter Edition

Festivalinfo was aanwezig op Summer Darkness - Winter Edition 2007 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 13 foto's.

VERSLAG: Marcel Kamphuis

Summer Darkness - Winter Edition

De “Wintergewitter Tour 2007” reist momenteel door Europa. Morgen strijkt de tour neer in België (The Steeple, Waregem) en vandaag in Tivoli De Oudegracht. Om deze avond iets aantrekkelijker te maken is het stempel “Summer Darkness – Winter Edition 2007” door de organisatie erop gedrukt. Dit terwijl het eigenlijk helemaal niks met het jaarlijkse festival te maken heeft Het is namelijk maar één dag, op één locatie en er staan maar vier bands! Om het een overeenkomst te geven worden vandaag wel de eerste bevestigingen voor het zomerfestival bekendgemaakt. Erg spannend, omdat het festival dit jaar zijn lustrum viert met de beste line-up ooit!

De avond oogt als een gewoon concert. Echter wel eentje met vier Duitse bands en een erg duidelijke headliner. De muziek van het eerste twee namen (Supreme Court en Cyborg Attack) blinkt niet erg uit, maar wordt evengoed positief ontvangen door het publiek. De derde band, Tyske Ludder, is een stuk opvallender. “We play fucking rock ‘n roll”. Nu spelen ze naar mijn mening eerder EBM/dark-electro, maar misschien is hun houding inderdaad wel rock ’n roll. Het trio is erg energiek en heeft een erg goede podiumpresentatie. Omdat ze alle drie de rol van zanger innemen, blijft het optreden boeiend. Echter lijken de stemmen door de stemvervormers wel erg op elkaar, jammer. Het publiek vermaakt zich, maar de Actionmanachtige frontman moedigt het nog extra aan. “What a beautiful people here in Europe. We want to see you sweat!” Om te zweten hoef je vanavond echter niet per se te gaan dansen, want warm is het sowieso wel in de overvolle zaal.

Het ombouwen gaat vanavond verassend snel, slechts tien minuten hebben de roadies nodig tussen de bands. Maar voor de afsluiter Feindflug hoeven dan ook geen microfoons getest te worden. Deze band maakt enkel gebruik van percussie, gitaren en keyboards. De zevenkoppige band is geen onbekende in het Nederlandse clubcircuit en stond in 2005 al een eens op het Summer Darkness Festival. De muziek van de twaalfjarige band behandeld erg zware thema’s (doodstraf en oorlog) en wordt, mede door zijn Duitse afkomst, door veel mensen verkeerd begrepen. De heren zijn echter juist sarcastisch en willen mensen aan het denken zetten. “Use your brain and think about it” is dan ook een zin die regelmatig geprojecteerd wordt tijdens het optreden. Naast de mensen aan het denken zetten, zetten ze met hun live shows vooral mensen aan het dansen.

Wie liever naar het podium wil kijken, vermaakt zichzelf ook goed. Naast de projectie (vooral oorlogsbeelden) kun je ook een live demonstatie zien van een elektrische stoel. Niet met een veroordeelde, maar met een pop. De band probeert duidelijk te choqueren, maar in Nederland moet je wel met wat meer komen om mensen nachtmerries te bezorgen. Tijdens de tweede toegift worden er microfoons meegenomen en resulteert het laatste nummer in misschien wel het beste. Na een uurtje instrumentele muziek is dit een erg leuke afwisseling waar de band vaker gebruik van had mogen maken! Nu er een microfoon is, kan er dan ook eindelijk contact met het publiek gemaakt worden “Thank you very much! You are all beautiful.

De bezoekers die nog niet zijn uitgefeest, kunnen blijven voor de eerste namen van het Summer Darkness Festival en verder feesten met DJ –X-X-X-. Voor iedereen die dacht dat deze scene slechts een hype is, vanavond blijkt het tegendeel. Ook in 2007 trekt een avond als deze een volle zaal.

FOTOGRAFIE: Tim van Veen

12
Cyborg Attack foto Summer Darkness - Winter Edition Cyborg Attack foto Summer Darkness - Winter Edition Cyborg Attack foto Summer Darkness - Winter Edition Supreme Court foto Summer Darkness - Winter Edition Supreme Court foto Summer Darkness - Winter Edition Tyske Ludder foto Summer Darkness - Winter Edition Tyske Ludder foto Summer Darkness - Winter Edition Tyske Ludder foto Summer Darkness - Winter Edition Feindflug foto Summer Darkness - Winter Edition Feindflug foto Summer Darkness - Winter Edition Feindflug foto Summer Darkness - Winter Edition Feindflug foto Summer Darkness - Winter Edition

12

BLUESFESTIVAL TAMBOERVooraf plaatste ik nog mijn vraagtekens of het rookvrije en hypermoderne...

MONSTERS OF MARIAHEIDE Op een grotere locatie dan voorgaande jaren vond 20 januari de veertiende...