VERSLAG: Eurosonic 2015 - woensdag

Festivalinfo was aanwezig op Eurosonic Noorderslag 2015 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 22 foto's.

Naar het Eurosonic 2015 - vrijdag verslag

VERSLAG: Harm Groustra

Woensdag

Het lijkt alweer een eeuwigheid geleden dat Eurosonic Noorderslag het belangrijkste festival was voor niet alleen Europese muziekprofessionals, maar ook het ‘normale’ publiek, op zoek naar spannende nieuwe bands. Kaartjes vlogen ooit steevast met een moordtempo over de toonbank en een bemachtigd ticket stond zo ongeveer gelijk aan een kaartje voor de chocoladefabriek van Willy Wonka.

Zo niet de afgelopen twee jaar. In 2014 verkocht het festival zelfs helemaal niet uit. Nu werden de allerlaatste kaarten in de week voorafgaand aan Eurosonic alsnog van de hand gedaan, maar er lijkt toch sprake van een kleine achteruitgang. Is Eurosonic Noorderslag nog wel zo urgent als het pretendeert te zijn? In een tijd waar iemand een dag na het festival via een Soundcloud-linkje de wereld kan veroveren, zijn showcasefestivals natuurlijk niet meer onmisbaar. Nieuwe muziek is ten slotte overal.

Toch valt er op het programma eigenlijk weinig aan te merken. Grote nieuwe festivalfavorieten als James Bay gaan ongetwijfeld zegevieren, met Ella Eyre staat in potentie een nieuwe Rihanna op het podium en ook in andere genres gebeurt er genoeg spannends. De urgentie is er misschien een beetje vanaf, maar dat er dit weekend bands spelen die 2015 deels muzikaal gaan inkleuren, staat buiten kijf.

De videobeelden tijdens de jaarlijkse EBBA-awards tonen ook aan dat het eigenlijk beter dan ooit gaat met Europese muziek. We zien Milky Chance, dat een monsterhit scoorde met Stolen Dance, maar ook Todd Terje, singer-songwriter Hozier en de Oostenrijkse hitproducers Klangkarussell.

Helaas tonen die beelden ook aan dat het met de show helemaal niet zo goed gaat. Van de tien winnaars komen de zes grootste (Todd Terje, Milky Chance, John Newman, Hozier, Klangkarussell en Tove Lo) niet opdagen. Laatstgenoemde is de enige die eigenlijk wel wilde, maar noodgedwongen wegens ziekte moest afzeggen. Wat overblijft zijn The Common Linnets, Indila, Melanie DiBasio en Mo.

Gelukkig zorgen die wel stuk voor stuk voor een bijzonder optreden. Zeker de Franse Indila krijgt de zaal muisstil met haar prachtige stem. Hetzelfde geldt voor Melanie DiBasio die het feest mag afsluiten. Het Nederlandse Common Linnets, dat ook de public choice award binnensleept, zorgt nog voor een leuke verrassing door met host Jools Holland op te treden.

De andere ‘leuke’ verrassing van de avond is een show van The Ting Tings, die ooit zelf een EBBA wonnen en jaren geleden een van de leukste acts op het festival was. Nu is de lol er echter af zodra het eerste liedje begint. Valse zang en een matig nieuw nummer doen alleen maar beseffen hoever die band is afgegleden.

Wil de EBBA’s in de toekomst een show van belang worden, is het dan ook zaak dat de toonaangevende winnaars de award erkennen en in ieder geval de moeite nemen om langs te komen. Op deze manier lijkt het bijna alsof de Europese markt toch niet zo serieus genomen wordt als men graag wil. Gelukkig blijven er nog drie dagen en honderden bands over om het tegendeel te bewijzen.

FOTOGRAFIE: Erik Knevelbaard

12
Fenn foto Eurosonic 2015 - woensdag Fenn foto Eurosonic 2015 - woensdag Kaleo foto Eurosonic 2015 - woensdag Kaleo foto Eurosonic 2015 - woensdag Jake Isaac foto Eurosonic 2015 - woensdag Jake Isaac foto Eurosonic 2015 - woensdag Jake Isaac foto Eurosonic 2015 - woensdag Talisco foto Eurosonic 2015 - woensdag Vök foto Eurosonic 2015 - woensdag Vök foto Eurosonic 2015 - woensdag

12

EUROSONIC 2015 - VRIJDAGDe tweede dag van Eurosonic Noorderslag belooft met onder meer James Bay ook...

FESTIVAL STILLE NACHT 2014 Stille Nacht is een sfeervol kleinschalig festival, dat perfect past in deze...