VERSLAG: Sónar Reykjavík 2015

Festivalinfo was aanwezig op Sónar Reykjavík 2015 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 137 foto's.

VERSLAG: Yannick Verhoeven

12

Deel 1

Sónar presenteert al bijna twintig jaar lang de meest uiteenlopende electronica; van de nieuwe lichting electropopbands tot aan rauwe techno dj’s en van experimentele ambient tot aan de grote EDM sterren. In 1996 begonnen in Barcelona en inmiddels wordt het festival wereldwijd in diverse steden georganiseerd. Voor de derde keer strijkt de organisatie neer in Reykjavik en nemen ze vijf zalen in beslag van het imposante muziekcomplex Harpa, wat een gulden middenweg vormt tussen TivoliVredenburg en Muziekgebouw aan ‘t IJ.

Op de openingsdag staat op de Noor Todd Terje na enkel IJslandse acts op het programma. Aan Uni Stefson de eer om met zijn glacial r’n’b het spits af bijten in de SonarClub, meteen de grootste zaal tijdens het festival. Met twee bandleden brengt hij meeslepende synthpop en groots opgezette ballades gezongen in zijn moedertaal. Zijn loepzuivere stemgeluid maakt indruk, zijn muziek zelf helaas wat minder. Zijn nummers hebben namelijk te weinig om het lijf om te beklijven en tevens slaat de digitale instrumentatie in zo’n grote ruimte dood.

Een verdieping lager bevindt zich de SonarComplex, een plek waar de organisatie aandacht geeft aan genres als noise, drones, freaktronica en ambient. De samenwerking tussen Futuregrapher en Jón Ólafs valt in de laatstgenoemde categorie. Beide artiesten hebben de nodige ervaring op hun naam staan, vanavond staan ze echter voor het eerst samen op het podium. Ólafs neo-klassieke pianospel ligt in het verlengde van Nils Frahm en landgenoot Ólafur Arnalds, al klinkt het wat minder technisch. Dat klinkt als een gemis, maar daardoor ontstaat er meer ruimte voor de invulling van Futuregrapher. Uit zijn laptop klinken opgenomen geluiden uit de natuur, maar bijvoorbeeld ook uit een gemoedelijk café. Dit project, wat muzikaal in het verlengde ligt van het Zweedse Library Tapes, verdient het zeker om de oversteek te maken naar het Europese vasteland.

Aangezien Eurosonic IJsland dit jaar als focusland had, staan er enkele acts op het programma staan die vorige maand nog in Groningen te zien waren. Samaris bijvoorbeeld, een driekoppige-formatie die op haar twee eerder verschenen platen trage electropop liet horen. Voor hun liveshow gooien ze deze popliedjes echter overboord en kiezen ze voor een dansbaarder geluid. Een verstandige keuze; waar veel vergelijkbare acts verzuipen in gezapigheid, krijgt Samaris het publiek aan het dansen met downtempo electronica en schuren ze sporadisch zelfs tegen dub aan.

Ook Young Karin was in januari te zien op het Nederlandse showcasefestival. Toen stond de band in het intieme Newscafe, op Sónar staan ze in de vele male grotere SonarHall. Al snel blijkt dat de act daar nog niet helemaal klaar voor is. Zangeres Karin Sveinsdóttir mist nog de nodige ervaring om te overtuigen als frontvrouw voor zo’n groot publiek. Dat is jammer, want met tracks als Hearts en het poppy Sirens, beiden van debuut EP n1, bewijst Young Karin wel dat ze hits kunnen schrijven.

De onbetwiste headliner van de openingsavond is Todd Terje, die samen met zijn landgenoten Prins Thomas en Lindstrøm wordt gezien als een vaandeldrager voor het cosmic disco genre. Met It’s Album Time, zijn toepasselijke getitelde debuutalbum, verraste Terje door ook andere muziekstijlen te omarmen. Bij zijn liveshow keert hij echter terug naar de sound waar hij groot mee geworden is; een dansbaar geluid die het midden laat tussen melodische house en neo-disco. Zijn bewerking van Hot Chip’s How Do You Do wordt gebruikt als opener, wat het publiek meteen goed in de stemming brengt. Wanneer Terje op de helft van de set het sambaritme van Svensk Sås inzet, is de zaal om. Terwijl het nummer op het album nog geen drie minuten klokt, bouwt hij het uit tot een volwaardig danceanthem wat ongetwijfeld die avond nog lang in de hoofden van de bezoekers zal hebben gezeten. Ook ‘Inspector Norse’, de onbetwiste zomerhit van 2012, komt voorbij in een verlengde versie. Na een uur wordt de set afgesloten met een bewerking van Whiney Houston’s I Wanna Dance With Somebody, wat leidt tot een onvervalst (of juist vals) meezingfestijn.

12

FOTOGRAFIE: Erik Luyten

123456789101112
 foto Sónar Reykjavík 2015 Yung Lean & Sad Boys foto Sónar Reykjavík 2015 Nisennenmondai foto Sónar Reykjavík 2015 Nisennenmondai foto Sónar Reykjavík 2015 Nisennenmondai foto Sónar Reykjavík 2015 Nisennenmondai foto Sónar Reykjavík 2015 Ryan Hemsworth foto Sónar Reykjavík 2015 Ryan Hemsworth foto Sónar Reykjavík 2015 Ryan Hemsworth foto Sónar Reykjavík 2015 Ryan Hemsworth foto Sónar Reykjavík 2015  foto Sónar Reykjavík 2015 Elliphant foto Sónar Reykjavík 2015

123456789101112

STUKAFEST LEIDEN 2015Voor de 7e keer vond gisteravond in Leiden het Stukafest plaats....

GRASNAPOLSKY 2015 Na een succes volle editie in 2014 keert Grasnaposlky weer terug op de...