VERSLAG: Pinkpop 2015 - Zaterdag

Festivalinfo was aanwezig op Pinkpop 2015 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 39 foto's.

Naar het Pinkpop 2015 - Vrijdag verslag
Naar het Pinkpop 2015 - Zondag verslag

VERSLAG: Laura de Lange

Pinkpop 2015 - Zaterdag

Met een druilige ochtend voor de kampeerders en het noodweer in het achterhoofd begint de tweede dag van Pinkpop met stralend weer. Ook de zaterdag is gedomineerd door grote maar ook vooral verrassende namen zoals de afsluiter Robbie Williams. De tweede dag staat in teken van een grote mix aan verschillende genres die op een bepaalde manier lijken te samenhangen. Festivalinfo was hierbij om verslag van te doen

De eerste act op de Main Stage is de Liverpoolse band The Wombats. The Wombats zijn de koning van de blije indie-pop muziek, alleen is het hoogtepunt van The Wombats 10 jaar geleden toen zij de hit ‘Let’s Dance To Joy Division’ hadden. Nu iets minder dan tien jaar later staat het drietal net zo vrolijk als toen op het podium een feestje te bouwen. Met name de oude hits doen het goed met bij het publiek en wekken ook gevoel van tiener-sentiment, aangezien het publiek voornamelijk in de twintig/dertig jaar is. The Wombats zijn vrolijk, aanstekelijk en heerlijk bij een brandend zonnetje. Toch zijn The Wombats niet helemaal thuis op de Main Stage maar wel een lekkere binnenkomer voor de rest van de dag.

Van de vrolijke tonen op de Main Stage verplaatst het publiek zich naar de soul van zanger Jonathan Jeremiah. Dat Jonathan Jeremiah getalenteerd is, is duidelijk. De zanger heeft een heldere maar ook soulvolle stem. Echter kakt het optreden snel in. De nummers zijn weliswaar lekker en ook redelijk soulvol, maar de nummers missen een extra spannend element. Wellicht zou een achtergrondkoortje het repertoire van Jeremiah goed doen? Jonathan Jeremiah is lekkere muziek, maar niet boeiend genoeg om gekluisterd naar te luisteren.

Op de Main Stage komt eind van de middag een jongensdroom uit van de Amsterdamse zanger Dotan. Twee jaar geleden speelde Dotan nog in huiskamers en nu, volgens Giel Beelen, speelt hij in de grootste huiskamer van Nederland. Gekleed in het zwart in de brandende zon speelt Dotan feilloos zijn hits. Goed bij stem en strak gespeeld met de band is het optreden van Dotan lekker en ideaal voor in het brandende middagzonnetje. Dotan is een sympathieke man en de gunfactor is ook zeer hoog. Hij vertelt meerdere malen over hoe tof hij het vind om op Pinkpop te mogen spelen en dat hij dit nooit had durven dromen. Dotan bracht rust, en een heerlijk dromerige sfeer op Pinkpop.

Van Nederlandse trots naar Belgische trots op de 3FM Stage met Selah Sue. De 3FM Stage is ook zo overladen met mensen dat het haast niet past voor iedereen om Selah Sue goed te kunnen bewonderen. Dat het zo druk is voor Selah Sue blijkt al snel terecht te zijn, ze is een ras-entertainster en beweegt soepel en moeiteloos op het podium. Ook heeft Selah een natuurlijke schattige charme waarmee ze de harten van het publiek snel wint. Door het schattige uiterlijk heen blijkt een groots muzikante te schuilen die moeiteloos controle heeft over stem en podium.

Net voor het volgende optreden op de Main Stage van Anouk, kwam het bericht dat Dave Grohl door een beenbreuk het optreden heeft moeten afzeggen op Pinkpop. Nu kreeg de rockdiva van Nederland de ondankbare taak om het zwaar teleurgestelde Pinkpop publiek op te peppen. De koningin van Pinkpop maakte al snel haar titel waar, met haar 6e optreden op het festival. Anouk scoort met de grote rockhits en geeft wat van haar verwacht wordt. Een van de hoogtepunten is haar duet met Douwe Bob, die speciaal hiervoor is gekomen, en zorgt voor een bepaalde rust in het optreden. Met afsluiter Girl is het publiek helemaal opgepept voor de rest van de dag.

Pinkpop blijft in Nederlandse rocksferen met het optreden van Kensington op de 3FM Stage. Het publiek dat bij Anouk stond dringt zich bij Kensington en het is dan ook snel propvol. Dit weerhoudt Kensington niet om een goed en stevig rockfeestje te geven. Kensington is stevig, goed op elkaar afgespeeld en niet bang om helemaal los te gaan. Het publiek is ook heel enthousiast en zingt de teksten van Kensington woord voor woord mee. Kensington had een plek verdiend op de Main Stage en hebben de potentie nog lang mee te gaan.

Bij de Main Stage ondertussen zijn veel, heel veel jonge meisjes verzameld. Logisch, de romantische pop/rockband the Script komt spelen. De liedjes van de Script hebben een hoog kwijl gehalte en de liedjes zijn ook übersoft. Zanger Danny gaat wel heel leuk met het publiek om en heel de Main Stage doet ook meteen mee met wat wordt gezegd. Het lijkt soms ook of the Script zich als een Messias ziet van God, omdat het optreden veel in teken staat van God. Om die reden heeft het optreden een groot EO-Jongeren dag gehalte, maar wat baat het de band speelt goed en er zijn ook een paar niet-zeiknummers tussen die het optreden frisse energie geven.

De afsluiter op de Main Stage van de zaterdag is Robbie Williams. Robbie Williams lijkt een onverwachtse afsluiter die allang gedateerd is voor een hip publiek als op Pinkpop. Al na de eerste paar secondes lijkt dit minder waar, Robbie Williams is nog steeds vijftien jaar terug. Het optreden van Robbie Williams is dan ook een groot en een semi-gestoord feest. Anders dan voorheen zit het ego van Robbie Williams hem niet in de weg. Hij heeft veel zelfspot (over zijn verleden en fouten tijdens het optreden), maakt veel grappen met het publiek en betrekt het publiek echt bij het optreden. Stemtechnisch is de Robbie Williams heel goed bij stem en is enkel tekstueel op fouten te betrappen. Ook zijn band, en met name de achtergrondzangers, spelen strak en worden goed betrokken bij het optreden. Het enige kritiekpunt van het optreden van Robbie Williams is zijn concentratie waardoor het optreden soms alle kanten opschiet. Desalniettemin is Robbie Williams een echte groot podium man en verdient 100% de plek als festivalafsluiter. Een echt podiumdier, die weet wat entertainen is.

FOTOGRAFIE: Irwan Notosoetarso

1234
Anouk foto Pinkpop 2015 - Zaterdag Anouk foto Pinkpop 2015 - Zaterdag The Wombats foto Pinkpop 2015 - Zaterdag The Wombats foto Pinkpop 2015 - Zaterdag The Wombats foto Pinkpop 2015 - Zaterdag John Coffey foto Pinkpop 2015 - Zaterdag John Coffey foto Pinkpop 2015 - Zaterdag John Coffey foto Pinkpop 2015 - Zaterdag John Coffey foto Pinkpop 2015 - Zaterdag Dotan foto Pinkpop 2015 - Zaterdag Dotan foto Pinkpop 2015 - Zaterdag Dotan foto Pinkpop 2015 - Zaterdag

1234

PINKPOP 2015 - ZONDAGDe derde dag van Pinkpop stond in het teken van afzeggingen en...

Pinkpop