VERSLAG: Krachtstroom Festival 2015

Festivalinfo was aanwezig op Krachtstroom Festival 2015 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 38 foto's.

Bekijk de Krachtstroom Festival 2015 foto's

VERSLAG: Stefan Zegerius

Krachtstroom Festival

Als voormalig inwoner van Hilversum, en onderdeel van de plaatselijke heavy metal scene, doet het mij deugd dat er eindelijk een noemenswaardig metalfestival zal plaats vinden in de media stad!

Met grote internationale namen op de affiche doet Hilversum voor het eerst een serieuze poging concurrerend te zijn met de festivals die beneden de rivieren worden gehouden. Het prijskaartje laat helaas nog te wensen over. Dit zal uiteindelijk geen smet worden op een fantastische metal avond. Verdeeld over twee podia zullen 14 bands vanavond bewijzen dat de Vorstin in Hilversum een poptempel is waar metal thuis hoort.

De Gelderse band Misantropia mag vandaag, door het winnen van een bandwedstrijd, het spits afbijten in het café van de Vorstin. Met immense kisten, lange jassen en veel ijzer doen ze een aardige poging te lijken op Dimmu Borgir. Als de orchestrale stukken dan ook nog erg overeen komen begint het ernstig op een kopie te lijken. Desondanks levert de band een strakke set af. Het goede gitaarspel gaat gepaard met prima grunts, wat Misantropia een fijne opener maakt vandaag.

De lokale band Asylum of Apathy start vanavond het muzikale geweld op het hoofdpodium.
De matig gevulde zaal vermaakt zich goed bij deze matig strakke en bij vlagen nogal a-technische muur van geluid. Hoe harder en sneller je muziek, hoe strakker je dient te spelen. Dat hebben deze heren nog niet volledig onder de knie. Smerig en hard, ja! Indrukwekkende band, nee.

Als eerste metalband winnaar van de grote prijs van Nederland worden is een prestatie waar Ethereal trots op mag zijn. Zij verdienen met recht een plek op het Krachtstroom Festival. Al snel wordt duidelijk waarom ze de prijs hebben gewonnen. Met zeer originele composities en melodische gitaarriffs toont de band vanavond internationale klasse. Helaas speelt Ethereal vanavond zijn op een na laatste show. Wie ze nog een keer wilt aanschouwen kan volgende week op Amsterdam Metalfest de laatste show bijwonen.

Tijd voor nieuw lokaal geweld. Divine Sins uit Hilversum barst van de energie. Strakke en technische deathmetal wordt met klasse de zaal ingeblazen. Diversiteit in de songs is ver te zoeken. Anderzijds is dit natuurlijk verre van een vereiste bij een band als deze. Fijne set!

The Fifth Alliance brengt een interessante sound het café in. De female vocals slaan echter de plank nogal mis. Deze zangeres is om doodnerveus van te worden. Weinig tot niet indrukwekkend. Deze band had beter gediend als post hoofdact band. Vlak voor het slapen gaan. Misplaatst.

De kneiterharde grind/hardcore van Teethgrinder zorgt voor een duidelijke scheiding in het publiek. Liefhebbers zijn lyrisch. Niet-liefhebbers rennen hard weg. Dit lijkt ook exact de bedoeling. Geen zwakke broeders in de pit. Teethgrinder is hard en draagt zijn overload aan energie met overtuiging de zaal in. Met een fijne show wordt de lat hoog gelegd voor de volgende grindcore beesten die dit podium gaan bestormen.

Eerst mag Bodyfarm het café beneden voorzien van een lading ouderwetse deathmetal. Deze band creëert in een strakke set een goeie afwisseling in tempo. Zij weten precies hoe je een zaal meeneemt en zorgen direct voor de eerste echte moshpit van de dag. Met een goed gevulde zaal en een pot goed verzorgde deathmetal pakt deze band iedereen in.

Na Teethgrinder zet Korpse de grindcore voort, en hoe! Nog strakker, nog harder en nog beter! Dit is Grindcore van de bovenste plank. Heerlijk. Helaas start de band voor een bijna lege zaal door het sterke optreden van Bodyfarm. Gelukkig trekt het gedurende de show wel bij. Hoe Korpse structuur weet aan te brengen in deze lawine van geluid is bijzonder knap. Korpse verdiende een vollere zaal. Klasse!

Herder begint met een hoop technisch gepruts bij de geluidsman. Dit blijkt later echter een onenigheid tussen band en technici. Door het overschrijden van de wettelijk toegestane db limiet wordt de voltallige band na 22 minuten zelfs, onder begeleiding van de beveiliging de Vorstin uit gezet. Helaas betekent dit een kleine smet op de dag. Desondanks gaf Herder technisch zeer goed optreden weg. De show bevat een goede opbouw. Ze krijgen het publiek goed mee en worden geleid door een goede frontman met een aardige dosis humor. Ondanks het vervelende incident viel de stoner doom bij het publiek zeer goed in de smaak

De eerste internationale band van de avond komt uit Griekenland. Rotting Christ mag een goed gevulde zaal trakteren op hun originele mix van black en deathmetal. Helaas is de start zeer matig. De band klinkt leeg. De gitaren en de zang zijn slecht te horen. Helaas corrigeert de man achter de knoppen dit pas na een half uur, waardoor Rotting Christ vanavond niet zo best uit de verf komt. Menig lokaal talent speelt Rotting Christ vanavond volledig weg. In het laatste kwartier kan de band gelukkig toch rekenen op hulp van de geluidsman, waardoor het optreden nog enigszins wordt gered.

De Vlamingen van Enthroned mag, compleet met corpse paint en diepe pikzwarte grunts, laten zien wat black metal is. Echter zijn de indrukwekkend strakke blastbeats van de drummer het enige wat Enthroned interessant maakt. Het donkere geluid wordt aardig neergezet, maar het vervolg van de show is ronduit saai te noemen.

Gelukkig kunnen we black metal zorgeloos aan Scandinavië over laten. Shining zorgt vanavond voor een fantastische sfeer. Met een fles Jack Daniels in de ene hand en microfoon in de andere struint Niklas Kvarforth het podium over. Zijn stem gaat door merg en been en maakt van deze show een genot om naar te kijken en luisteren. De akoestische passages zijn prachtig en worden voorzien van waanzinnig gitaarwerk. Shining is briljant en worden hierbij gekroont tot band van de dag.

Tegenwoordig kan een metalfestival niet meer zonder folk metal. Na al het donkere geweld is het tijd voor Equilibrium om iedereen wakker te houden. De overdreven vrolijke melodieën zorgen voor een uitbarsting van enthousiasme waar ogenschijnlijk iedereen aan toe was. Of folk metal nou voor je is weggelegd of niet, stil blijven zitten is geen optie bij de knallende show van Equilibrium.

Als afsluiter heeft de organisatie het voor elkaar gekregen om de Duitse thrasmetal legends van Sodom te strikken om de boel vanavond op slot te gooien. Dit blijkt geen verkeerde zet geweest te zijn. Sodom is heel simpel. Geen gezeik. Gewoon gaan! De heren gaan al jaren mee binnen de scene wat duidelijk te zien is. Echter spat de energie er nog altijd vanaf. Sodom vestigt zichzelf vanavond wederom als begrip en zal de handdoek nog lang niet in de ring gooien. Een waardig afsluiter!

Ondanks het voorval met Herder is de eerste editie van het Krachtstroom Festival helemaal geslaagd. Een geweldige line-up en een fantastische sfeer laten ons uitkijken naar de tweede editie van een nu al gevestigde naam binnen de Nederlandse metalfestivals.

FOTOGRAFIE: Wendy Jacobse

1234
Teethgrinder foto Krachtstroom Festival 2015 Teethgrinder foto Krachtstroom Festival 2015 Teethgrinder foto Krachtstroom Festival 2015  foto Krachtstroom Festival 2015  foto Krachtstroom Festival 2015  foto Krachtstroom Festival 2015  foto Krachtstroom Festival 2015  foto Krachtstroom Festival 2015 Herder foto Krachtstroom Festival 2015 Herder foto Krachtstroom Festival 2015 Herder foto Krachtstroom Festival 2015 Rotting Christ foto Krachtstroom Festival 2015

1234

NEW FALL FESTIVAL 2015 - DONDERDAGGister ging de vijfde editie van het New Fall Festival in Düsseldorf van...

Amsterdam Music Festival