VERSLAG: Pinkpop 2007

Festivalinfo was aanwezig op Pinkpop 2007 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 66 foto's.

VERSLAG: Marcel Kamphuis   Rob van der Zwaan

123

Pinkpop - dag 3

Dag drie, maandag 28 mei

De laatste dag van Pinkpop breekt alweer aan. Volgens de weersvoorspellingen wordt het tevens de meest regenachtige. Gelukkig zal dit de pret niet drukken. De namen werden al groter en groter en vandaag wordt de climax bereikt met zestien toppers uit verschillende genres.

"Ik vond hem in Requiem for a Dream toch knapper" discussiëren twee dames wanneer acteur/zanger/gitarist Jared Leto met zijn band 30 Seconds To Mars het podium betreedt. Het is duidelijk dat de muziek er niet echt toe doet en bij velen het zien van Leto al genoeg voldoening geeft. Iets wat maar goed is ook, want muzikaal laat de band het vandaag helemaal afweten. Veel stukken tekst worden overgeslagen en het geluid staat erg slecht. Ook blijkt de frontman er geestelijk niet helemaal bij te zijn "We did a show with Linkin Park in Kopenhagen a few days ago and it was amazing. We love your city!" Het optreden van 30 Seconds To Mars is niet beter te omschrijven als één grote teleurstelling.

Wolfmother blijkt helemaal klaar voor het grote werk. Het zal niet lang meer duren voordat de band, afgelopen jaar nog support act van Pearl Jam, zelf hele grote zalen zal vullen. De op Black Sabbath en Led Zeppelin geschoeide retrorock doet het goed bij jong en oud. Het is knap hoe de band het publiek zo vroeg op de dag al meesleept met lang uitgesponnen versies van "Woman", "Dimension" en "Joker & the Thief". Getooid met de gitaren van goden (Flying V, Gibson SG en een dubbele hals) zien we een band aan het werk die als de voortekenen niet bedriegen heeeeeel groot gaat worden.

We are Stone Sour and how the fuck are you doing motherfuckers? Are you fucking ready to have some fun? We have a lot of fucking songs for you today. Wanneer je zo begint zijn er een paar dingen duidelijk; de band komt uit Amerika en maakt muziek voor gefrustreerde kindjes. Deze muziek wordt gebracht door frontman Corey Tayler, welke maskerdragend ook de frontman is bij de band Slipknot. Het grote verschil is dat deze band iets rustiger is en er ook plaats is voor rustige(re) nummers in de set, iets wat de fans ook zeker aanspreekt. Met een nummer als "Through Glass" is het hele publiek rustig en zacht aan het meezingen. Zo kan het dus ook.

Sommige artiesten kun je niet vaak genoeg zien, één hiervan is Maria Mena. Ook zij zelf is het optreden in Nederland nog lang niet zat en vertelt super zenuwachtig te zijn. "I've been very nervous today, went to the toilet every fifteen minutes!" Ook vertelt ze zelfs haar huis in Noorwegen te willen ruilen voor eentje in Nederland "I am in love with your poffertjes and bitterballen." Naast deze spontane en schattige uitspraken is de muziek erg intens. Deze gaan over een minder blije Mena en het zingen van de teksten raakt haar en het publiek. Wie dacht dat deze muziek niet zo overkomen op zo'n groot festival had het mis, zeker een tip voor Parkpop dit jaar!

En toen waren er nog maar drie originele leden. Nadat gitarist Brian "Head" Welch uit de band Korn stapte besloot dit jaar ook drummer David Silveria de band te verlaten - dit voor ten minste één album en tour. Dat we niet lang hoeven te treuren werd bekend toen we de vervanger hoorden: Joey Jordison. Eén van de beste drummers van de wereld die eerder in Ministry en Slipknot speelde. Hoewel hij er zit om de Korn nummers te spelen heeft Jordison duidelijk zijn eigen geluid en leeft zich regelmatig uit op de twee pendalen. Korn is altijd al een geweldige live band geweest met enorm veel energie, maar de toevoeging van deze maakt vandaag een nog beter optreden dan dat we van ze gewend zijn.

123

FOTOGRAFIE: Cosmo Vloedbeld

123456
Wir Sind Helden foto Pinkpop 2007 Wir Sind Helden foto Pinkpop 2007 Wir Sind Helden foto Pinkpop 2007 Within Temptation foto Pinkpop 2007 Within Temptation foto Pinkpop 2007 Within Temptation foto Pinkpop 2007 Good Charlotte foto Pinkpop 2007 Good Charlotte foto Pinkpop 2007 Good Charlotte foto Pinkpop 2007 Good Charlotte foto Pinkpop 2007  foto Pinkpop 2007  foto Pinkpop 2007

123456

SCHWUNG 2007In het Belgische Hallen was zoals elk jaar het classic rock festival...

DAUWPOP 2007 Op Hemelvaarsdag was het weer tijd voor het jaarlijkse Dauwpop festival....