Naar het Le Guess Who? 2015 - Vrijdag verslag
Naar het Le Guess Who? 2015 - Zondag verslag
Bekijk de Le Guess Who? 2015 - Zaterdag foto's

VERSLAG: Wouter Braaksma

Le Guess Who? 2015 - Zaterdag

Destroyer
De laatste jaren heeft Dan Bejar gestaag zijn reputatie opgebouwd met zijn band Destroyer. Laatste album 'Poison Season' is een prachtige plaat met bedwelmende indierock. In de Grote Zaal komt die sfeer goed naar voren door de frontman die nonchalant op zijn microfoonstandaard leunt en zich door de teksten kreunt, fluistert en hijgt. Zijn stem heeft live wel iets weg van Lou Reed. De blazers overheersen vaak en dat zorgt voor een schel geluid, waardoor de rest van de instrumenten verdwijnen. Daarom klinken de ingetogen stukken beter zoals bij opener 'Bangkok. Bejar heeft een afstandelijke houding naar het publiek waardoor de bombastische lading in de nummers een naargeestige bijsmaak krijgen. Gezellig is anders, maar ook in de duisternis zit prachtige muziek. Alleen al de manier hoe Bejar zijn cocaïne refrein overbrengt geeft je rillingen.

Widowspeak
Widowspeak charmeert de Ekko met een aandoenlijke chemie van een schoolband. En dat is juist positief bedoeld. De bandleden zoeken elkaar veel op tijdens het spelen en dollen hier en daar. Net zoals de muziek die plezierig door kabbelt voelt de band zich ook duidelijk op zijn gemak. De instrumenten zijn uitstekend uitgebalanceerd en liggen dan ook vriendelijk in het gehoor. De hese stem van Molly Hamilton voegt daar een extra rustgevend element aan toe. Widowspeak's muziek heeft veel weg van zwoele gitaarbands als Real Estate en een down-tempo Mac DeMarco. Wanneer Robert Earl Thomas zijn eerste en laatste solo speelt na ruim een half uur spelen nijgt de band zelfs een beetje blues er in te mengen. Trots kijkt de gitarist na zijn solo het publiek in en maakt een verlegen peace gebaar. Het is precies die bescheidenheid die de groep siert. Een aangename relaxte verrassing.

Wavves
Kleine jongens worden groot en dat geldt langzamerhand ook voor Nathan Williams. Als soloproject begonnen, staat hij nu met een volwaardige viermans band op het podium. De echte rauwe rand is er vanaf, maar daar komt wel een strak ingespeelde band voor terug. Dat Williams' stem daarentegen niet al te best is, moet dan ook maar niet te zwaar wegen. Want teksten zijn sowieso niet zijn sterkste kant. In De Helling speelt Wavves een fijne doorsnee weergave van de inmiddels vijf albums en een EP. Begonnen wordt met 'Sail To The Sun' 'Idiot' en 'Linus Spacehead', daarna is het een makkie voor de band vanavond met het publiek dat veel nummers woord voor woord mee zingen. De tienerproblemen van Williams lijken minder te worden, maar spreken veel mensen duidelijk aan.

Adrian Sherwood at the controls: Disappears
Vooraf klonk het als een bijzondere opzet: dub producer Adrian Sherwood samen met krautrockers Disappears. Echter voegt Sherwood nauwelijks iets toe aan de show en is het de viertallige band die de show steelt. Het is nogal een gewaagde stap om de band zo laat op de avond in de Ronda te plaatsen, terwijl in januari de Ekko niet eens uitverkocht was. Toch past de muziek zich uitstekend aan op een groter podium. Voor degene die snel even willen kijken zal het een saaie bedoeling zijn geweest. Maar voor de mensen voor in de zaal die zich overgeven aan het continue herhalen van de instrumenten komt langzaam een hypnotiserende kracht naar boven. Na afloop sta je dan ook gedesoriënteerd buiten. Van het experiment kwam weinig van de grond. Hier en daar waren wat dub effecten te horen die ook met gemak uit de gitaar gehaald konden worden. Echte toegevoegde waarden was er dus niet. Maar met het optreden op zich weet Disappears als band diepe indruk te maken.

Lotic
De muziek van de excentrieke Lotic laat zich moeilijk plaatsen. Het deinst tussen trap, techno en het experimentele in. Ideaal dus om de zaterdag mee af te sluiten. Wanneer de muziek niets voor je is, kan je altijd nog genieten van de one man show die wordt weggegeven. Gehuld in een shirt met kleine spiegeltjes staat de androgyne dj het hardst los te gaan op zijn eigen muziek. Terwijl de beats doorbeuken in Cloud Nine rent hij rondjes om de dj-booth heen. Danst wild in het rond en weet zo de lachers op de hand te krijgen en een positieve sfeer te creëren. Muzikaal ontbreekt de diepgang, maar wat wil je om half vier 's nachts meer dan vermaakt worden?

FOTOGRAFIE: Erik Luyten

123456
Adrian Sherwood foto Le Guess Who? 2015 - Zaterdag Adrian Sherwood foto Le Guess Who? 2015 - Zaterdag Adrian Sherwood foto Le Guess Who? 2015 - Zaterdag Lightning Bolt foto Le Guess Who? 2015 - Zaterdag Lightning Bolt foto Le Guess Who? 2015 - Zaterdag Lightning Bolt foto Le Guess Who? 2015 - Zaterdag Lotic foto Le Guess Who? 2015 - Zaterdag Lotic foto Le Guess Who? 2015 - Zaterdag Radial Sequence foto Le Guess Who? 2015 - Zaterdag Radial Sequence foto Le Guess Who? 2015 - Zaterdag Radial Sequence foto Le Guess Who? 2015 - Zaterdag Radial Sequence foto Le Guess Who? 2015 - Zaterdag

123456

LE GUESS WHO? 2015 - ZONDAGHet Le Guess Who? festival is weer neergestreken in Utrecht. Zondag was de...

Le Guess Who 2015