VERSLAG: Motel Mozaïque

Festivalinfo was aanwezig op Motel Mozaïque 2003 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 16 foto's.

VERSLAG: Jasper van Vugt   Rob van der Zwaan

1234

Motel Mozaïque verslag deel 2

De vraag die hij zichzelf stelt in 'Wolves among wolves' van zijn nieuwe plaat 'Master & Everyone
("Why can't I be loved as what I am/ A wolf among wolves/ And not as a man among men?") beantwoordt hij eigenlijk zelf al door een optreden als dit te geven. Hij oogt wat ongemakkelijk op dat toch wel grote podium, maar de muziek spreekt voor zich.

Een grotere tegenstelling is niet mogelijk, wanneer we bij Erlend Øye gaan kijken. Zijn eerste soloplaat 'Unrest' is wat wisselend van kwaliteit, wat niet zo gek is als je voor elke song een andere producer neemt, maar live komt het geheel een stuk beter over. Het begin is weliswaar slap, maar wanneer het wat drukker wordt krijgt Erlend er ook steeds meer zin in. Ondersteunt door een band en een paar knoppendraaiers krijgt hij het publiek enthousiast en aan het dansen. Eighties electropop is hot op het moment, en Erlend doet er zijn voordeel mee. Enthousiast danst hij in en met het publiek, waarna hij een meisje vooraan de baslijn uit zijn sampler 'terug laat toveren'.

Face Tomorrow speelt een thuiswedstrijd. De Rotterdamse band is dan ook duidelijk gemotiveerd en geeft alles. Het lukt de band dan ook het publiek voor zich te winnen en dat terwijl ze wat betreft genre een buitenbeentje zijn. Helaas is het geluid in de benedenzaal van Nighttown, waar eerder Incense ook al problemen mee had, niet om over naar huis te schrijven. Gelukkig blijft er nog genoeg over om naar te kijken.

Met veel gevoel voor show, zet Das Pop haar optreden neer. Het leuke aan Das Pop is, is dat de band niet denkt niet in optredens of cd's, maar alles in een groter geheel ziet. Het uitgewerkte I Love Das Pop-concept is hier natuurlijk een van de beste voorbeelden van. In het publiek zijn er dan ook heel wat T-shirts met deze strekking te vinden. Alles klopt aan de show van Das Pop, tot en met het riempje van de zanger dat nochelant uit z'n broek hangt. Je moet er van houden, dat wel. Maar ben je vatbaar voor het virus, dan ben je verloren voor de charmes van deze band.

Niet alleen Erlend Øye kwam met muziek geïnspireerd door de jaren '80. Ook the Faint, die met hun alweer anderhalf jaar oude album 'Danse Macabre' steeds meer zieltjes winnen, was aanwezig. En hoe! Het aanwezige publiek in de grote zaal danste zich helemaal in het zweet op deze geoliede machine, die als een wals het iedereen plat speelde. De nummers werden wat ruiger gespeeld dan op de plaat, en stilstaan was onmogelijk.

1234

FOTOGRAFIE: Jasper van Vugt

12
Face Tomorrow foto Motel Mozaïque Face Tomorrow foto Motel Mozaïque Face Tomorrow foto Motel Mozaïque  foto Motel Mozaïque  foto Motel Mozaïque  foto Motel Mozaïque  foto Motel Mozaïque  foto Motel Mozaïque  foto Motel Mozaïque  foto Motel Mozaïque  foto Motel Mozaïque  foto Motel Mozaïque

12

WALDROCK 2003Alweer de zestiende editie van Waldrock. Dit jaar is Iron Maiden headliner,...

FIELDS OF ROCK 2003 'A Heavy Day In The Park' zoals de organisatie zelf zegt. Heavy wordt het...