VERSLAG: Pinkpop 2016 - Vrijdag

Festivalinfo was aanwezig op Pinkpop 2016 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 42 foto's.

Naar het Pinkpop 2016 - Zaterdag verslag
Bekijk de Pinkpop 2016 - Vrijdag foto's

VERSLAG: Bas van Poppel

Pinkpop vrijdag

De 47e editie van Pinkpop is de afgelopen maanden betiteld als een classic rock festival, met namen als Paul McCartney, Red Hot Chili Peppers, Lionel Richie en Doe Maar. Wie verder kijkt ziet echter een breed programma, met ruimte voor dance, hiphop, soul en pop; voor ieder wat wils. Eigenlijk heeft Pinkpop gewoon de krenten uit de pap gevist, maar daar staan de Limburgers wel om bekend.

Nu Of Nooit winnaars Storksky openen Pinkpop 2016. Dit duo heeft veel aandacht gekregen door samen te werken met leden van o.a. Triggerfinger en De Staat, maar nog meer aandacht met het muzikale eindresultaat. Al bij de eerste aankondiging door Jan Smeets staat de tent afgeladen vol voor de Limburgse trots. Storksky brengt onvervalste pure stoner rock, en doet dat met verve.

De aftrap op het hoofdpodium wordt gegeven door The Common Linnets. Natuurlijk teert Ilse De Lange al op een enorme berg ervaring uit haar solo carrière, en eindigde de band ze als runner-up op het Eurovisie Songfestival, maar een echt carrière hoogtepunt is toch wel een optreden op het hoofdpodium van Pinkpop! Voor het podium is het al gezellig druk, en de ene na de andere catchy radiohit wordt door het publiek meegezongen. Een heerlijke opwarmer op deze vrijdag die perfect past bij het zonnige warme weer. Tevens weet Mr. Pinkpop ons te melden dat er een recordaantal bezoekers (voor de vrijdag) is vandaag, prachtig!

De Garden of Love is terug van weggeweest, de intieme ruimte waar stelletjes elkaar de liefde mogen verklaren en waar je heerlijk tot rust kan komen biedt tevens ruimte voor enkele optredens. Vandaag mag de leukste tweeling van Nederland aantreden: Clean Pete. De Nederlandstalige liedjes worden gezongen over erg fijne deuntjes en met een fijn portie humor en sarcasme gebracht. Ook zijn ze niet bang van wat interactie met de mensen voor zich, de jongen die een paar maten te vroeg klapte heeft het geweten. Een heerlijk optreden in een perfecte setting, nu al een van de hoogtepunten van het festival.

Op de 3FM stage trapt vervolgens Gary Clark Jr. af. Vorig jaar nog op het veel kleinere (eveneens in Limburg) Bospop, dit jaar op festival als Coachella en Pinkpop. De carrière van deze gitarist verloopt stormachtig, ondanks dat hij pas 32 jaar is, heeft hij het podium gedeeld met onder andere B.B. King en The Rolling Stones. Terecht overigens, ook vandaag weet de jongeman moeiteloos te overtuigen met zijn ruige gitaarspel. De rauwe bluesrock wordt beinvloed door r&b en komt perfect over op het volle terrein voor het podium.

Het Engelse Bastille van Dan Smith staat alweer voor de derde maal op Pinkpop, en dat de band er zin in heeft is voor het optreden al zichtbaar op Facebook en Twitter. De band kan inmiddels teren op aardig wat bekende radiohits als 'Things We Lost In The Fire', en wisselt deze af met gloednieuwe nummers die wat moeilijker worden ontvangen, maar als de band tegen het einde hun versie van 'The Rhytm Of The Night' en hun (nu al) klassieker 'Pompeii' spelen gaat het los. Duizenden mensen staan te springen voor de main stage, wat geen andere band meer gaat lukken vandaag.

Stage 4 is inmiddels niet meer weg te denken op Pinkpop, en in de tent staan zoals ieder jaar kleinere Nederlandse namen en het beste talent uit het buitenland. Hoewel we One Ok Rock misschien geen talent meer hoeven te noemen, deze jongens zijn mega sterren thuis in Japan. Pinkpop vergelijkt ze met Linkin Park en Simple Plan, en dat is meer dan terecht. De tent is vol, het publiek is luidruchtig, de moshpit is groot en de circle pit nog groter. Bij geen andere show vandaag gaat het publiek zo mee in de show. Waarschijnlijk ken je de heren nog niet, tijd om dat te veranderen!

De Staat is een vreemde band. Positief dan, want de heren laten zich niet verleiden door pop/rock liedjes met een simpel melodietje en een catchy gitaar riff. De band heeft altijd hun eigen muzikale koers gezet. Als ze dat niet hadden gedaan waren ze nu misschien nog groter geweest, maar het meest recente album O werpt zijn vruchten af. Het leverde ze een Europese tournee op in het voorprogramma van Muse, een uitverkochte clubtour en een afsluitende show in de grote tent van Pinkpop. Die tent zat wel erg vol, jammer voor de mensen buiten, maar beter voor de show binnen.

De Red Hot Chili Peppers zijn actief sinds 1983. Dan val je eigenlijk in de categorie classic rock, en dat is tegenwoordig te zien aan de heren. In drie decennia hebben deze heren uit de VS een verzameling hits opgebouwd waar weinig bands aan kunnen tippen. Pinkpop krijgt een set vol meezingers voorgeschoteld. Op het podium is een met video ondersteunde show te zien, waar buiten de videoeffecten die over de camerabeelden heen worden gezet niet heel veel te zien is. Het viertal heeft plezier op het podium, en is prima in vorm, maar verrassend of spannend is de show niet. Wel ijzersterk en boeiend.

FOTOGRAFIE: Irwan Notosoetarso

1234
The Common Linnets foto Pinkpop 2016 - Vrijdag Bear's Den foto Pinkpop 2016 - Vrijdag Bear's Den foto Pinkpop 2016 - Vrijdag Bear's Den foto Pinkpop 2016 - Vrijdag Bear's Den foto Pinkpop 2016 - Vrijdag Bear's Den foto Pinkpop 2016 - Vrijdag Major Lazer foto Pinkpop 2016 - Vrijdag Major Lazer foto Pinkpop 2016 - Vrijdag Major Lazer foto Pinkpop 2016 - Vrijdag Major Lazer foto Pinkpop 2016 - Vrijdag Major Lazer foto Pinkpop 2016 - Vrijdag Storksky foto Pinkpop 2016 - Vrijdag

1234

PINKPOP 2016 - ZATERDAGDag twee van Pinkpop 2016: vuurwerk en gitaren met onder andere Rammstein en...

RETROPOP 2016 Dit weekend stond Emmen weer in teken van Retropop. Festivalinfo was erbij,...