VERSLAG: Pinkpop 2016 - Zondag

Festivalinfo was aanwezig op Pinkpop 2016 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 41 foto's.

Naar het Pinkpop 2016 - Zaterdag verslag
Bekijk de Pinkpop 2016 - Zondag foto's

VERSLAG: Bas van Poppel

Pinkpop zondag

Harts is het solo project van mega talent Darren Hart uit Australië. De funky gitarist heeft overduidelijk veel van Prince meegekregen in zijn opvoeding. Vooraf waarschuwt 3fm dj Bielen al: Harts is de band om naar uit te kijken dit najaar. De show op Pinkpop is een feilloos overtuigend visitekaartje.

De derde Pinkpop dag begint nat en druilerig, maar alsof het zo bedoeld is; de zon breekt door tijdens het eerste liedje van Douwe Bob "Sweet Sunshine". Dan kan je eigenlijk al niets meer fout doen.

Vintage Trouble. Onthoud die naam goed. Afgelopen jaren al te zien op Bospop, Paaspop en op tour met AC/DC, nu op Pinkpop. Duizenden mensen doorstaan de stromende regen om de band aan het werk te zien, en zanger Ty Taylor gaat gewoon mee de regen in. Hij staat meer voor en naast het podium, dan tussen zijn bandleden. Wanneer hij na 50 minuten spelen door het publiek op handen wordt gedragen van geluidstoren naar het podium, breekt de zon door. Vintage Trouble, ladies & gentlemen.

Een enorme hit met Rudimental bracht hem in het vizier, maar zijn eerste solo plaat zorgde voor de definitieve doorbraak. John Newman gaat uit zijn dak op de main stage. Muzikaal staat het als een huis, ook de show op het podium houdt de aandacht makkelijk een uur vast. De zang is helaas minder zuiver dan op plaat, of grofweg niet heel goed, en komt nauwelijks boven de achrergrondzangeressen en de muziek uit. Maar Newman staat dan ook geen seconde stil, it's all about the show.

De grootste poppunk band van het moment? Na 'Niggas In Paris' als intro breekt het gegil van lange rijen jonge meiden los, die zich als mieren hebben opgehoopt voor het podium. De liedjes slaan ook aan bij het overige publiek, dat wat mee klapt en zingt, maar het is toch duidelijk de groep mensen vooraan die het grootste feest heeft. De show is sterk, alles is technisch dik in orde. Maar de 'wiener jokes' zijn wat overbodig.

De Noorse producer Kygo kennen we pas een jaar, en hij staat nu al op het hoofdpodium op Pinkpop, naast Lionel Richie en Paul McCartney. Een dj op het hoofdpodium? Dat kan heel goed. Kygo speelt live keyboard en piano, heeft extra gasten als Maty Noyes meegenomen, en de show aangekleed met beelden over het hele podium en de nodige vlammen en vuurwerk. Kygo heerst over de festivalweide, met een pokerface alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

Lionel Richie opent de meezing-afsluiting van Pinkpop 2016. De zanger is vlot, spontaan en geniet zelf net zo hard van zijn show als het publiek. Klassiekers als 'Hello', 'Dancing On The Ceiling' en 'We Are The World' komen langs; wie kent ze niet. Mensen verkleed als Richie, een fan met enorme opblaastelefoon die Hello meebelt, een spandoek met "Mr. Richie, please marry my mom!", het kan niet gek genoeg. De cultureclash van jong en oud publiek is wellicht nog het mooist. De avond kan nu al niet meer stuk, Lionel maakt iedere verwachting waar.

FOTOGRAFIE: Irwan Notosoetarso

1234
Harts foto Pinkpop 2016 - Zondag All Time Low foto Pinkpop 2016 - Zondag All Time Low foto Pinkpop 2016 - Zondag All Time Low foto Pinkpop 2016 - Zondag All Time Low foto Pinkpop 2016 - Zondag