VERSLAG: Dour 2007

VERSLAG: Marcel Kamphuis   Steven van Beek

1234

Dour 2007, vrijdag 13 juli

Vendredi 13 juillet

In Nederland ontwijkt iedereen het, maar in België supporten ze het: De eigen scène. Bij de hardcore band Rise & Fall is het namelijk één groot feest. Ook erg leuk voor de band, eindelijk even niet meer in lugubere kleine zaaltjes, maar vandaag op een groot festival waar de mosh-pit harder is dan ooit. Dit terwijl het publiek nog een grote dag voor de boeg heeft wat dit genre betreft: Terror vermaakt het publiek met “I want to see the biggest circle-it ever” en Animosity en Converge laten het kleine beetje energie wat je nog had verdwijnen.

The Rhythm Junks weten met hun blues/jazz/ska-achtige muziek de Club Circuit al vroeg in de middag naar hun hand te zetten. De band staat onder leiding van mondharmonicaspeler Steven de Bruyn en zij zorgen al snel voor een goed gevoel voor de rest van de dag.

Ook in de Club Circuit (het kleinste podium van het festival, maar zeer zeker het leukste) stond La Kinky Beat, een Spaans gezelschap. Vergelijkbaar met Mano Chao, maar dan ietsje rustiger. Met een leuke zangeres en een catchy set is dit ook al zo’n ontdekking die je doet op het Dour-festival, alleraardigst.

De band Sick Of It All mag dan de grootste naam van vandaag zijn uit het genre, maar zeker niet de leukste. Het is goed te zien dat ze veel podiumervaring hebben en alles zit erg goed in elkaar, maar dat is duidelijk niet iets wat het Dour publiek wilt zien. Wij willen dat de zanger met z’n microfoon het publiek inkomt of er zelf even inspringt en zegt hoe geweldig hij Dour vindt. Voor deze band is het echter een routine klus en “just another day of the tour”.

Een opvallend moment in de set van ADULT., was toch zeker de afsluiting. Terwijl iedereen meedeint met de beukende techno-klanken van deze DJ, roept de zangeres ineens om absolute stilte. Om 11 uur ’s avonds op dag twee van een festival tijdens vrij aardige techno om stilte vragen, werkt helaas niet en ze weet het publiek dan ook niet stil te krijgen. Nadat het publiek uitgescholden is voor ‘stom publiek!’ verlaat het duo het podium en begint Dave Clarke maar wat eerder aan z’n set. Ergens grappig, ergens ook wel weer sneu, maar gelukkig weet Dave Clarke al snel de ontstane hilariteit om te zetten in een goed feestje.

1234

NORTH SEA JAZZ 2007North Sea Jazz vindt dit jaar voor de tweede keer plaats in Rotterdam. Dat...

VLIETPOP 2007 Mede dankzij de gratis toegang trekt Vlietpop jaarlijks 20.000 bezoekers....