VERSLAG: Dour 2007

VERSLAG: Marcel Kamphuis   Steven van Beek  

1234

Dour 2007, zondag 15 juli

Dimanche 15 juillet

Gym Class Heroes is momenteel een enorme hype op MySpace. Soms blijken hypes terecht, maar deze hiphoppers zijn veel te gelikt om het Dour publiek te kunnen overtuigen, het is dan ook opvallend rustig bij het open podium en slechts een paar gaan uit hun dak.

Camping Sauvach maakt zigeunerpunk in de Gogol Bordello traditie en weten in de vroege middag al heel wat mensen in beweging te brengen.

Ook nog het vermelden waard op deze matig bezette zondag zijn New York Ska Jazz Ensemble, die, zoals de naam al aangeeft, ska en jazz combineren, de Jason Forrest Band (die de eerste 5 minuten vulde met grappen en grollen, maar na 6 minuten waren de grappen echt niet grappig meer en muzikaal klonk het eigenlijk nergens naar) en Dr. Octagon. Deze laatste band is een project van Kool Keith en is dus hiphop. Hele, hele slechte hiphop. En net op het moment dat je dan wil vertrekken, verschijnt er op het grote scherm achter de draaitafels een keiharde pornofilm. Terwijl Kool Keith rapt over… Ja, waarover eigenlijk? – zien we een ejaculerende piemel op het grote scherm met een meisje die er vol lust naar kijkt. Opvallend dat er echt niet één meisje meer te zien was in de zaal. Ja, er verlieten een vijftal meisjes van een jaar of 14/15 met het schaamrood op de kaken de zaal.

Herrie! Dat is wat Amerikaanse trio Wolf Eyes en het duo Sunn O))) vanavond voorschotelen in de La Petite Maison dans la Prairie. Oordopjes zijn aan te raden en zelfs dan is niet echt genieten. Niemand weet hoe je hoort te reageren op zulke muziek en het zijn vooral rare blikken die deze twee acts ontvangen.

Voor Dr. Octagon stond DJ Shadow geprogrammeerd, die zijn triphop op een solide wijze ten gehore bracht. De bijbehorende videobeelden waren van zeer hoge kwaliteit en voegde erg veel toe. De bekende nummers kwamen uiteraard voorbij, maar waren niet eens echt nodig om in een soort trance te raken.

Dour 2007 kenmerkte zich niet alleen door de verrassende, experimentele en gedurfde line-up. De organisatie van het festival was, zoals eigenlijk altijd, weer erg slecht. Niet alleen het incident bij Le Peuple de l’Herbe en het slechte geluid bij het hoofdpodium waren te wijten aan de organisatie, ook de ongelofelijk ranzige plas urine bij een belangrijk punt vlakbij het hoofdpodium was ongehoord. Het terrein was bovendien voor een groot deel anders ingedeeld als vorig jaar en dat zorgde ervoor dat het veel drukker leek. Vooral ’s nachts was het overdreven druk en was er nergens een doorkomen aan. De security was nauwelijks aanwezig, wat eigenlijk ook wel heel prettig is. Maar je kreeg het gevoel –en sommigen namen de proef op de som- dat je álles kon maken op Dour. We hebben het zelf niet gezien, maar het schijnt dat bij de set van Technasia iemand nogal hoog één van de torens is ingeklommen, waarna ie zelfs door het tentdak naar buiten kon gaan…

De EHBO was daarentegen wel veel vertegenwoordigd op het festival, op zoek naar gecrashte mensen, die er véél waren. Helaas spraken de meeste EHBO-mensen geen Engels of Nederlands, waardoor de communicatie nogal stroef verliep. Ook de afgeladen campings waren zozo. Goed, aan de regen kun je niet zoveel doen en dat de belangrijke paden in een volledig, onbegaanbare modderpoel veranderden is dan een kwestie van improviseren door de festivalganger, maar vooral het aantal waterkranen liet te wensen over. Waterkranen zonder vaste ondergrond, hoe kóm je erop? En hoe kom je erbij om twee pinautomaten op het terrein te plaatsen? Twéé?

Het eten en drinken was gewoon uitstekend, vooral de keuze en de kwaliteit van het eten was prima. Het bestellen van drinken leverde nogal wat problemen op, waarschijnlijk had de organisatie de locale bevolking gevraagd biertjes te tappen.

Nogal wat verbeterpunten dus, maar het heeft ook wel weer z’n charme. Dour is nog altijd een amateuristisch festival en dat maakt het zo uniek. De sfeer was namelijk fantastisch, de meeste bands werden enthousiast verwelkomd. Dat zal vooral te maken hebben met het feit dat er niets verwacht wordt van de bands, in tegenstelling tot bands op de grotere festivals. Ook het gedurfde aanbod van keiharde metal, beukende techno en old-skool hiphop is een reden om volgend jaar wederom naar Dour te gaan.

1234
 
festival logo

NORTH SEA JAZZ 2007North Sea Jazz vindt dit jaar voor de tweede keer plaats in Rotterdam. Dat...

festival logo

VLIETPOP 2007 Mede dankzij de gratis toegang trekt Vlietpop jaarlijks 20.000 bezoekers....