VERSLAG: North Sea Jazz 2007

Festivalinfo was aanwezig op North Sea Jazz 2007 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 32 foto's.

VERSLAG: Jasper Wognum

123

North Sea Jazz Festival - deel 2

Zaterdag moeten er pluskaarten worden gekocht voor het optreden van Steely Dan. Opmerkelijk, want het concert vindt gewoon plaats in de grote hal. Dankzij hun repertoire ontstaat er meteen een ontspannen sfeer, die doet terugverlangen naar strandvakanties van weleer. Jammer dat het optreden tot in de kleinste details is gearrangeerd, waardoor het nooit echt verrassend wordt.

Op het programma van deze dag staat 'A special performance form London' vermeld als opener in de kleine tent. Wie zijn nieuwsgierigheid laat prikkelen wordt getracteerd op een verrassingsoptreden van Jamie Cullum, die op vrijdag al een gastoptreden verzorgde. De televisieschermen verspreid over het festival verkondigen zijn optreden gedurende een paar minuten, al snel gevolgd door de mededeling dat de tent en omliggende ruimte onbereikbaar zijn vanwege grote drukte. Duh..

Even naar Boris kijken dan. Het idool blijkt volwassen te zijn geworden. Een strak bandje legt een lekker groovende ondergrond waarover Boris zijn prettige stemgeluid laat horen. Vooral zijn bassist springt eruit. Dit graatmagere kereltje produceert een moddervet geluid.

In een tent waar rijen stoelen voor de toehoorders staan opgesteld wordt het woord van god verkondigd door The Soul Seekers. Voor deze mannen zou ik elke zondag naar de kerk gaan. Onvervalste opzwepende gospel die mensen doet opveren uit hun stoelen met wapperende armen.

Pal ernaast in de ovale Ahoy ton staat tegelijkertijd de blinde soulzanger Raoul Midon, zichzelf begeleidend op acoustische gitaar. Het is moeilijk om niet voor de charmes en het stemgeluid van deze man te vallen. Tijdens zijn versie van 'Jalous Guy' betreedt een gastzangeres het podium. Midon heeft van tevoren gehoord dat Trijntje Oosterhuis mee zou komen doen. Aan zijn zijde verchijnt echter India Arie. Halverwege het nummer zegt Midon: 'I think this is Trajntja!' ... 'No'.. 'Who is this??' .. 'India'.. 'NO SHIT!, That's what happens when you're blind.' De twee zijn direct verliefd op elkaar en Raul mag een paar uur later in de veel grotere zaal waar India Arie optreedt een liedje bij haar meedoen. Mevrouw Arie kan overduidelijk haar geluk niet op.

Hoog tijd voor mannelijke emoties. The Larry Carlton Group treedt vanavond op met gastgitarist Robben Ford. Beide gitaristen geven zich volledig tegen een solide ondergrond van bluesy grooves. Het plezier is af te lezen van hun gezichten en de manier waarop de bandleden elkaar telkens complimenteren op geleverde prestaties. Dit optreden mag de hele avond duren. Maar er moet ook worden geluisterd naar Dulfer's New Band. Helaas is het zo druk in en om de tent waar hij speelt, dat de laatkomers er weinig van meekrijgen. Volgens anderen is het een goed optreden geweest.

Op een klein buitenpodium, tussen stands, bars en catering komt Jason Mraz tevoorschijn. Hij is net als Raul Midon gewapend met een gitaar. Voor het podium staat in eerste instantie een handje vol mensen. Al snel loopt het pleintje vol en wordt ieder nummer gevolgd door een luid applaus. Mraz rapt, zingt en speelt gitaar, soms begeleid door een vrouwelijke human beatbox. De liedjes zijn bijzonder intiem en hoe rommelig de lokatie ook is, Jason krijgt iedereen muissstil. Indrukwekkend.

Keb' Mo' wisselt in de tent die een paar uur eerder nog een kerk leek vuige blues af met mierzoete deuntjes met een hoog sky radio gehalte. Hij doet dit echter zo goed dat het hem meteen weer vergeven is.
En dan is het tijd voor een feestje! Maceo Parker staat voor de tigste keer op North Sea Jazz te toeteren. De man lijkt niet ouder te kunnen worden. Dikke funk wordt afgewisseld met een gevoelige ballade en ook zijn zoon mag een nummertje mee rappen. Voor wie Maceo vaker gezien heeft is het gesneden koek, maar het blijft leuk.

123

FOTOGRAFIE: Andreas Terlaak

123
Al Green foto North Sea Jazz 2007 Al Green foto North Sea Jazz 2007 Al Green foto North Sea Jazz 2007 Al Green foto North Sea Jazz 2007 Dee Dee Bridgewater foto North Sea Jazz 2007 Jamie Cullum foto North Sea Jazz 2007 Jamie Cullum foto North Sea Jazz 2007 Jamie Cullum foto North Sea Jazz 2007 Jamie Cullum foto North Sea Jazz 2007 Johnny Griffin foto North Sea Jazz 2007 Johnny Griffin foto North Sea Jazz 2007 Katie Melua foto North Sea Jazz 2007

123

ROSKILDE 2007Het Roskilde festival staat in 2007 synoniem voor regen. Veel regen. Toch...

DOUR 2007 Dour is een festival dat niet mag worden overslagen. Groots, vernieuwend en...