VERSLAG: North Sea Jazz 2007

Festivalinfo was aanwezig op North Sea Jazz 2007 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 32 foto's.

VERSLAG: Jasper Wognum

123

North Sea Jazz Festival - dag 3

Voor de laatste dag van NSJ 2007 staat diva in wording Amy Winehouse geprogrammeerd. De band is er, de spullen zijn er, maar La Winehouse is het vliegtuig niet in te krijgen. Hoe verrassend. Wie Amy nu nog durft te boeken is wel erg vergevingsgezind. Gelukkig blijkt Marcus Miller nog steeds in Rotterdam rond te lopen. Hij vervangt de jonge alcholiste met een optreden dat zo ontzettend goed is dat iedereen haar meteen vergeet.
Miller sleept Candy Dulfer het podium op, een afrikaanse gastgitarist, saxofonist Kirk Whalum en last but not least trompettist Roy Hargrove. Dit is zonder twijfel een van de beste optredens van dit weekend, met als hoogtepunt een gewelidige versie van 'Rehab', waarbij DJ Logic de vocalen van Amy Winehouse voor zijn rekening neemt.

Candy heeft net genoeg tijd om haar make-up weer in orde te maken voor haar eigen show. Ook zij wordt bijgestaan door speciale gasten, veelal uit de Prince stal. Berget Lewis en Rosie Gaines nemen na een paar nummers de zang voor hun rekening en dat is maar goed ook, want zingen is helaas niet Candy's sterkste kant. Desondanks bekruipt mij een 'net niet' gevoel bij dit optreden.

Veel mensen hebben speciaal een kaartje gekocht voor 1 specifiek optreden deze dag. Sly & The Family Stone zullen hun opwachting maken in de grote hal. Zelfs deze hal blijkt niet groot genoeg, want het is bomvol. De band laat het feest meteen losbarsten met een aaneenschakeling van hits. Er ontbreekt echter iets aan de Family. Sly Stone is nergens te bekennen. Na drie kwartier kondigt de band hem aan. Maar hoe hard ze ook roepen, geen Sly te bekennen. Na een ongemakkelijke pauze waarin we mensen backstage wanhopig zien ijsberen ontstaat rumoer achter het podium. En daar komt een heel erg groot wit t-shirt aanlopen met daarin een gebogen mannetje met petje en zonnebril. Sly maakt een verwarde indruk, friemelt wat aan een keyboard en brabbelt wat in de microfoon. De feestelijke sfeer slaat direct om in teleurstelling. Een nummer wordt ingezet, maar na 2 minuten mompelt Sly dat er een ander nummer gespeeld moet worden. Na een paar nummers meegezongen te hebben verdwijnt hij van het podium voor een korte pauze. Daarna verschijnt hij nog een keer voor een kort nummer, waarna het afgelopen is. We hebben Sly Sone gezien, maar daar bleef het dan ook bij. Nog voor de band het podium verlaten heeft loopt de zaal leeg..

De laatste artiest die aantreedt is Snoop Dogg. Wat moet hij op een jazzfestival? Hij weet het zelf ook niet. 'Tonight I'm gonna be Snoop Dogg.' Hij wordt zowel begeleidt door een DJ als een band. Beiden leggen een doffe bodem voor de raps van de Doggfather. Alle hits komen voorbij, gecombineerd met de bekende egomasturbatie. Het publiek smult er van, maar ik vond hem een paar jaar geleden op Rock Werchter vele malen beter.

En zo komt er een eind aan North Sea 2007. Wederom een geslaagde editie in Rotterdam. Jammer alleen dat er een structureel probleem met de geluidsmannen en vrouwen blijkt te zijn. Het vinden van de juiste schuif bij een solerende muzikant blijkt een tijdrovende klus. De totaal in zijn spel opgaande gitarist wordt dan een raar soort karikatuur die geen enkel geluid lijkt te produceren.

123

FOTOGRAFIE: Andreas Terlaak

123
Al Green foto North Sea Jazz 2007 Al Green foto North Sea Jazz 2007 Al Green foto North Sea Jazz 2007 Al Green foto North Sea Jazz 2007 Dee Dee Bridgewater foto North Sea Jazz 2007 Jamie Cullum foto North Sea Jazz 2007 Jamie Cullum foto North Sea Jazz 2007 Jamie Cullum foto North Sea Jazz 2007 Jamie Cullum foto North Sea Jazz 2007 Johnny Griffin foto North Sea Jazz 2007 Johnny Griffin foto North Sea Jazz 2007 Katie Melua foto North Sea Jazz 2007

123

ROSKILDE 2007Het Roskilde festival staat in 2007 synoniem voor regen. Veel regen. Toch...

DOUR 2007 Dour is een festival dat niet mag worden overslagen. Groots, vernieuwend en...