VERSLAG: Dour 2007

VERSLAG: Marcel Kamphuis   Steven van Beek

1234

Dour 2007, donderdag 12 juli

Jeudi 12 juillet

Net als voorgaande jaren begint het vierdaagse festival met veel dance op bijna alle podia. Dat dance verder gaat dan een dj met een draaitafel bewijzen de acts Joshua en Superlux welke beide een mix maken van genres. Joshua is in de studio het duo Greg Avau en Senso, maar hebben vandaag een hele band meegenomen. Hierdoor krijgt het ook veel meer power en wordt het een heuse rockshow met weinig elektronische snufjes, wat op de cd juist andersom is. Opvallend is dat de band maar liefst drie nummers dubbel speelt. Bij Superlux zijn het juist wel deze elektronische beats die de rode draad zijn in de set. Sommige nummers hebben zelfs geen vocalen en zijn puur muziek.

De eerste act waar naar wordt uitgekeken, is DJ Hype. Hij heeft een MC meegenomen en draait snoeiharde drum ’n bass. De MC heeft vrij weinig toegevoegde waarde, vooral als je kijkt naar het uitgebreide vocabulaire van de goede man, die het woordje wicked nogal vaak in de mond nam. Snoeiharde drum ’n bass verveelt echter behoorlijk snel, waardoor dat uurtje ruim voldoende is.

Tijd voor het eerste echte hoogtepunt van deze dag, Agoria. Met hun werkelijk beukende overgangen en stomende beats weten ze de tent in lichterlaaie te zetten. Meer dan twee Apples op een tafel waren niet nodig voor Agoria, de set boeide van minuut één tot de laatste en de overgang naar Tiefschwarz was daardoor een beetje jammer. Tiefschwarz draaide het eerste half uur vooral minimal en dat deed afbreuk aan het geweld van zojuist. Gelukkig veranderde Tiefschwarz de tactiek en ging het tweede gedeelte van de set vrolijk verder met waar Agoria eerder mee bezig was: Beuken.

De heren en dame van Vive La Fête hebben een nieuw album uitgebracht en nummers van Jour de Chance vullen vandaag de set. Wanneer deze band in Nederland speelt kan niemand de Franstalige teksten meezingen en het is opvallend dat dit vandaag wel gebeurd uit volle borst. Deze teksten blijken echter niet echt moeilijk te zijn en ook de muziek is soms iets te eentonig en voorspelbaar. Wel weet de band waarvoor ze staan, zoals de naam al zegt: Leve het feest!

Alhoewel waarschijnlijk heel het buitenpodium van de Last Arena er rekening mee hield, viel het optreden van Wu-Tang Clan tóch nog bijzonder tegen. De groep kwam 20 minuten te laat en zette een nogal vlakke, saaie show weg. Het geluid was daarnaast ook nog eens verschrikkelijk slecht, waardoor de meeste nummers pas halverwege of tegen het einde iets van herkenning teweeg brachten. Belangrijkste afwezige was Method Man, de rest was de Wu-Tang Clan compleet, in zoverre ze compleet kunnen zijn.

Een ander hoogtepunt van deze dag was ongetwijfeld het optreden van DJ Food & DK. Doeltreffende overgangen in de set, hier en daar een bekend hitje (Song 2 van Blur, Out of Space van Prodigy) maar vooral erg dansbaar. Hij begon om half 3 ’s nachts en zorgde in ieder geval geenszins voor slaap. Een set die op het perfecte tijdstip plaatsvond.

Diep in de nacht konden de die-hards zich nog even uitleven met de breakcore van Sickboy en Rotator. Oude gabberbeats klinken er door de Club Circuit Marquee tent. Het volume stond echter wel erg zacht. Dit zou juist keihard door de tent moeten beuken, dan is het pas een anti-slaap middel, nu werkt het averechts.

1234

NORTH SEA JAZZ 2007North Sea Jazz vindt dit jaar voor de tweede keer plaats in Rotterdam. Dat...

VLIETPOP 2007 Mede dankzij de gratis toegang trekt Vlietpop jaarlijks 20.000 bezoekers....