VERSLAG: Summer Darkness 2007

Festivalinfo was aanwezig op Summer Darkness 2007 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 25 foto's.

VERSLAG: Marcel Kamphuis   Kenneth Steffers

1234

Summer Darkness 2007, donderdag 9 augustus

Donderdag 9 augustus

Hiep-Hiep-Hoera! Summer Darkness is vijf jaar geworden en dat wordt aankomende weekend groots gevierd. Dit natuurlijk niet al te vrolijk en met te veel poespas, maar geheel in stijl met tientallen bands uit de meest uiteenlopende gotische genres - van metal tot industrial. Het festival maakt met bands als Front 242, VNV Nation en Rotersand haar belofte waar om met “de beste line-up ooit” te komen en is tevens erg gevarieerd. Ook genres als hard dance, breakcore, disco, ambient en folk komen aan bod op de vele locaties in Utrecht: Ekko, Tivoli, Tivoli de Helling, Acu, Nicolaikerk, Domplein, Boothill, Stairway To Heaven, Centraal Museum, Domplein en de Dom Kerk.

Omdat het lopen naar sommige locaties erg veel tijd in beslag neemt heeft de organisatie voor vervoer gezorgd. Voor slechts één euro wordt je van Ekko naar de Helling gebracht, dit geheel in stijl: per boot!

Naast muziek kun je zoals elk jaar voor veel meer terecht. Zo is er een gothic filmnacht (met o.a. Dracula), lezingen, gothicwalks, mode shows, picknicks en is er een speciaal diner samengesteld in Stairway To Heaven. Ook worden er dit jaar voor het eerst slaapplekken georganiseerd vanuit het festival, dit op de slaapzolder en op een camping. Want hoewel Utrecht erg centraal in Nederland ligt is het niet voor iedereen gunstig om op-en-neer te reizen, dit vooral niet omdat de Ov-jaarkaart deze dagen niet geldig is.

Dit weekend zijn de kaartjes voor Ekko (capaciteit: 300 bezoekers), De Helling (capaciteit: 425 bezoekers) en Oudegracht (capaciteit: 1.000 bezoekers) helemaal uitverkocht en is het in soms even de adem inhouden om het allemaal te laten passen. Ook dit jaar loopt half Duitsland over de vloer en is de ene bezoeker nog mooier uitgedost dan de andere. Iets wat interessant is veel voor omstanders en de ene na de andere cameraploeg en fotograaf ondervraagt de bezoekers. Iets wat ze maar voor lief moeten hebben.

Vorig jaar experimenteerde het festival met een concert van Bauhaus als extra dag en dit is doorgezet. Een opvallende keuze om ook dit jaar weer de headliner op de openingsdag te programmeren. Deze bijgestaan door twee andere acts en een dj.

Het festival wordt geopend door dj X-X-X, niet zomaar een Dj maar eentje die veel betekend heeft voor de Utrechtse-scene. Deze gaat in het dagelijks leven onder Kees de Brouwer en is dé man achter het boekingskantoor Cybercase. Sinds 1995 zorgt hij voor de maandelijkse dansavond Cyberia en is hij samen met Mojo Concerts ook verantwoord voor dit Summer Darkness Festival. Hij heeft dus gewoon simpelweg zichzelf geboekt. De set van vanavond wordt opvallend genoeg niet ondersteund door zijn Cybergirlzz – een aantal meiden die normaal aan zijn zijde meedansen. Wellicht hierdoor dat er weinig mensen interesse hebben in de set. Niemand danst op de muziek en het is enkel een ergernis wanneer je met elkaar wilt praten.

Naast deze dj staan er vandaag drie Belgische electro bands op het programma. Deze eerst van deze reeks is Diskonnekted. Geïnspireerd door bands als Nine Inch Nails en Apoptygma Berzerk verzorgt deze een extreem dansbaar half uurtje in de Utrechtse zaal. Hoewel het in de studio puur Jan Dewulf is zijn er live twee vrienden bij geroepen: Christophe Salvatore en Didier Salvatore mogen op de achtergrond voor de muziek zorgen. Helaas zijn er weinig die van deze kunnen genieten, in de zaal is het erg rustig tijdens deze redelijk onbekende band.

Hoewel de website van het festival de muziek van Implant als “een mix tussen Chemical Brothers en Orbital” noemt is het heel iets anders wat we vandaag uit de speakers horen komen. Het duo Len Lemeire en Jan D'hooghe (ex-Vive La Fete) maken namelijk psychedelische electro. De muziek van de vijftienjarige band wordt bijgestaan door teksten van een erg laag niveau, deze bestaan meestal uit twee woorden en gaan over rare onderwerpen. “Dit volgende nummertje gaat over ongelofelijk goede seks”. Naast deze intelligente zelf bedachte nummers krijgen we ook een covertje (Primus – To Many Puppies) en een gastzanger op het podium. “Aangezien Jan-Luc vanavond ook met Frot242 aanwezig is hebben we hem bereidt gevonden om vanavond een nummertje mee te komen zingen.” Deze combinatie wordt met veel gejuich ontvagen, het enthousiasme dat bij de rest van de set echter ver te zoeken is. Wanneer de band verteld bij het laatste nummer aangekomen is is er niemand die hierom treurt..

Het viertal van Front 242 heeft lang genoeg kunnen uitrusten (een pauze gehad tussen 1993 en 2003) en hebben vanavond dan ook duidelijk weer zin om samen op de bühne te staan. Na de comeback zijn de live shows van de band een stuk veranderd en op het Utrechtse festival krijgen we heel wat nieuwe dingen. Natuurlijk een kleine best-off show, maar ook veel onverwachte dingen. Live blijkt de band namelijk heel anders dan op de platen, zo heeft het instrumentele nummer ‘Take One’ tijdens de live shows wel gewoon tekst! Aan de presentatie van de band is te merken dat ze inderdaad al heel wat jaren meedraaien en ook in de zaal is er eindelijk wat beweging.

Misschien dat de organisatie iets te enthousiast is geweest om deze Vlaamse band als headliner te bestempellen. Hoewel het voor velen gezien kan worden als een legendarisch optreden, is het niet iets wat bij het Summer Darkness Festival hoort. Een festival wat vooral veel jongen mensen aanspreekt.

1234

FOTOGRAFIE: Tim van Veen

123
Gothika foto Summer Darkness 2007 Gothika foto Summer Darkness 2007 Krypteria foto Summer Darkness 2007 Krypteria foto Summer Darkness 2007 My Dying Bride foto Summer Darkness 2007 My Dying Bride foto Summer Darkness 2007 Mindfields foto Summer Darkness 2007 Mindfields foto Summer Darkness 2007 Outerspace Overdose foto Summer Darkness 2007 Outerspace Overdose foto Summer Darkness 2007 Steinkind foto Summer Darkness 2007 theNAME foto Summer Darkness 2007

123

LOWLANDS 2007De 15e editie van Lowlands is helaas ten einde. Drie lange dagen vol muziek,...

WACKEN OPEN AIR 2007 Wacken open air is een ieder jaar terugkerend metal festival. Ieder jaar...