VERSLAG: Pinkpop 2017 - Maandag

Festivalinfo was aanwezig op Pinkpop 2017 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 62 foto's.

Naar het Pinkpop 2017 - Zondag verslag
Bekijk de Pinkpop 2017 - Maandag foto's

VERSLAG: Bas van Poppel

Maandag

Een stomme film ondersteund door een live hardrock band, Gutterdämmerung is een primeur voor Pinkpop. De filmbeelden zijn sterk, met onder andere Henry Rollins als priester en Iggy Pop als Satan maakt het een bijzondere tentoonstelling. Meer dan dat wordt het echter niet, de band krijgt het publiek niet helemaal mee in hun enthousiasme. Het gastoptreden van de zangeres van Kovacs past vervolgens niet echt bij de film, waardoor de aandacht verder verslapt. Het laatste deel van de show herpakt de band zich deels door wat harder werk als Raining Blood en Rammstein te brengen, maar een echte metal show wordt het niet.

Seasick Steve heeft inmiddels acht platen uit en staat bijna jaarlijks in ons land, dus zijn act van zelfgebouwde gitaren en het weglaten van synthesizers en computers kennen we inmiddels wel. Tussen het vele gepraat door heeft Steve gelukkig veel sterke ontspannen "feel good" nummers, terwijl het terrein vol zit met mensen die genieten van de stralende zon.

Pinkpop heeft iedere dag een Nederlandse naam op het hoofdpodium. Vandaag is het Guus Meeuwis die zijn Pinkpop-debuut maakt. Nou is Guus het grote publiek wel gewend, dus gewapend met zijn meezingbare klassiekers heeft hij nog geen minuut nodig om het hele publiek naar zijn hand te zetten. Ook nieuw werk wordt ten gehore gebracht, 'Wat zou Elvis doen' klinkt als wederom een radiohit in wording. Met 'Per Spoor' krijgt Guus het hele terrein aan de "oe hoe" en als afsluiter wordt zelfs 'Brabant' in Limburg luidkeels meegezongen.

Ken je die nog? Sum41 is live een stuk ruiger dan de radiohits ooit waren. Vanaf de aftrap bewegen er meerdere circle pits voor het podium. Zanger Whibley heeft een Guns n Roses shirtje gescoord bij de H&M en beschikt over een enorm portie energie. Zo charismatisch als Green Day is de band echter niet. De covers die de band speelt zijn ook wat overbodig, met de korte speeltijd die Sum41 heeft, maar vermakelijk is de show wel.

Op de Brightlands stage staat het Nieuw Zeelandse Fred Freddy's Drop. Op het podium is een bonte verkleedpartij te zien en muzikaal lijkt het vooral te vergelijken met funk en soul. Het klinkt allemaal helaas maar lauw, dus snel door naar Prophets of Rage: dit gaat hard, snel en de band is vooral fel. De leden zijn vooral bekend van Rage Against The Machine en Cypress Hill, daar komt het grootste deel van de 60 minuten durende show dan ook vandaan: Klassiekers ophalen met een publiek dat enthousiast mee springt, al is het geen herhaling van 1994. Pinkpop krijgt tegen het einde een eerbetoon aan de recent overleden Chris Cornell voorgeschoteld, waarbij Serj Tankian de zang voor zijn rekening neemt.

Is de 3FM stage niet wat te klein voor System Of A Down? Blijkbaar niet, want het achterste deel van het veld blijft wat leeg. Vooraan staan echter duizenden mensen mee te springen en te schreeuwen met klassiekers als 'Aerials' en 'Chop Suey'. Helaas heeft de band maar een uur speeltijd. Verrassingen, zoals wat nieuw werk, zijn er vanavond niet. Het is wachten op een nieuw album, en zien we de band hopelijk snel weer terug op een groter podium voor een groter publiek.

FOTOGRAFIE: Irwan Notosoetarso

123456
Don Broco foto Pinkpop 2017 - Maandag Don Broco foto Pinkpop 2017 - Maandag