VERSLAG: Into The Great Wide Open 2018

VERSLAG: Karst Jaarsma

1234

Zondag

Eén van de charmes van Into The Great Wide Open is dat iedereen afhankelijk is van de boot. Op de laatste dag zitten alle boten altijd stampvol. Het publiek vertrekt gestaag en voor het programma betekent dit dat het festival vrij vroeg haar einde bereikt. Vandaag is dat om zeven uur. Het creëert echter een dubbele situatie waarbij of onverwachte pareltjes volledig tot hun recht komen met een kleinere groep liefhebbers of een festival dat langzaam uitgeblust wordt. Vandaag zien wij een mix van beide. Met Tim Knol en Jeff Tweedy hebben Americana liefhebbers genoeg te genieten, maar de soul van Hannah Williams brengt niet het benodigde, laatste hoogtepunt.

Eerst Tim Knol. De Nederlandse rootsrocker kwam dit jaar met een nieuwe plaat. Het is een heerlijke rootsrocker die zich ook vertaalt naar het podium. Samen met gitarist Anne Soldaat wordt Neil Young naar een steengoed niveau gebracht, maar het echte hoogtepunt is de mix van het eigen ‘Music In My Room’ met een stukje Gram Parsons. TIm Knol blijft Nederlands’ lievelingsliedjessmit en vandaag laat hij dat ook weer zien.

Op het strand staat Big Thief zonder drummer op het podium. Het viertal maakt indruk met eerdere platen bij zowel folk als indierock liefhebbers. Donker gekleurde teksten gaan samen met dito begeleiding. Vandaag maakt het ontbreken van de drummer dat de band meer in de folk richting zit. De begeleiding is subtiel. Waar normaal gesproken je overal op het strand kan meegenieten van het podium is een zit plek recht voor het podium nu een vereiste. Wie daar het geduld voor neemt wordt beloond met een ijzersterk, klein en meeslepend optreden. Zangeres Adrianne Lenker maakt diepe indruk en laat zien ooit een grote te kunnen worden.

Voor de zondag is Jeff Tweedy de onbetwiste grote naam van ITGWO. De zanger van klassieke bands als Uncle Tupelo en Wilco zou met zijn band de gedroomde doch onrealistische headliner van het festival zijn. Helemaal alleen met akoestisch gitaar is echter een prima alternatief. Op het veld lijken vooral liefhebbers te staan. In tegenstelling tot eerdere dagen hangt iedereen aan de lippen van Tweedy en kan je een speld horen vallen. Hij benadrukt enkele keren de tegenstelling tussen zijn donkere liedjes over drugs en omvallende samenlevingen en de vrolijkheid van Into The Great Wide Open. Zo alleen op het podium en met deze opmerkingen is hij een kwetsbaar man. Dat maakt de liedjes puur en ontroerend. Hoogtepunt is een kalme uitvoering van ‘California Stars’.

Met Jeff Tweedy als echte afsluiter van vier dagen Into The Great Wide Open legt hij wellicht enigszins de zere plek op dit tienjarige jubileum. De organisatie schittert weer met de programmering van onbekende, hippe en door pers bejubelde bandjes. Waar andere jaren in het kleine podium bij het bos er volop ruimte was voor mensen die weten te ontroeren en pure, kleine liedjes schreven in de geest van Jeff Tweedy waren deze dit jaar lastiger te vinden. In dat opzicht wordt het intiemste podium nadrukkelijk gemist.

Niemand die het deert want Into The Great Wide Open gaat om zoveel maar dan de muziek. Het gaat om samenzijn. Het gaat om het prachtige Vlieland en het gaat om de continue ontdekkingstocht van het eiland. Voor de bezoekers die ‘s nachts plotseling midden in een bos oog in oog komen te staan met een scanner of videoperformances, maar ook voor artiesten die in de schoonheid van de omgeving gedwongen worden opnieuw op zoek te gaan naar inspiratie. In die ontdekkingstocht kan het zomaar gebeuren dat je vanwege de tijd op het strand en de tijd in het bos slechts drie bandjes op een dag ziet. Op veel festivals zou dat als te duur gekochte tickets voelen, maar op Into The Great Wide Open is dat ook juist de reden om te gaan. Voorlopig zijn we met tien edities nog lang niet klaar met de wederzijdse ontdekking van het Friese Waddeneiland.

1234

TUCKERVILLE 2018Alle ingrediënten voor een geslaagd festival, goed weer, fijne line-up en een...

BLUESROCK TEGELEN 2018 Editie nummer 35 van Bluesrock Tegelen was geslaagd en lekker druk op een...