VERSLAG: Into The Great Wide Open 2018

VERSLAG: Karst Jaarsma

1234

Donderdag

Into The Great Wide Open viert dit jaar haar tiende verjaardag. Het Vlielandse festival is binnen no-time uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende festivals in Nederland. De combinatie van prachtige natuur, steengoede muziek en interessante kunstprojecten maken dat het festival elk jaar weer verrast. Het verrast niet alleen met het scherpe oor voor nieuwe bandjes, maar ook met de ontdekkingsmogelijkheden van het prachtige waddeneiland.

Zo ook op de tiende verjaardag. Het meest lieflijke podium – in het bos bij de IJsbaan – is verdwenen. Er is een prachtig podium op het strand voor teruggekomen. Bij hoogwater slaan de golven tegen de zijkant van het podium en mixt de muziek zich met het geluid van het water. Ook het grotere podium in het bos en een hoofdpodium op het sportveld zijn gebleven. Verder kan het dorp ontdekt worden met een podium bij het lokale kerkje en is er een muzikale zonsopgang onder leiding van DJ St. Paul.

De laatste jaren is het festival verder gegroeid. Op de donderdagavond is er dit jaar een uitgebreid aantal keuzes. In de mooie zomeravond leent het podium op het strand zich perfect voor de eerste twee bandjes. De Nederlandse Feng Suave speelt haar zwoele soulmuziek. Zanger Daniel de Jong heeft een goede stem. De begeleiding is echter dusdanig loom dat de muziek de grens van hotellobby jazz opzoekt. Spannender is het optreden van de Amerikaanse Snail Mail. De zangeres schrijft liedjes over verbroken relaties en andere persoonlijke ellende. Dit doet ze op loodzware folk ritmes. De verhalende manier van vertellen blijft boeien en de begeleiding van haar band is erg mooi. Het prachtige uitzicht op het strand maakt dat de stemming gelijk juist is voor de echte start van het festival op vrijdag.

1234

TUCKERVILLE 2018Alle ingrediënten voor een geslaagd festival, goed weer, fijne line-up en een...

BLUESROCK TEGELEN 2018 Editie nummer 35 van Bluesrock Tegelen was geslaagd en lekker druk op een...