VERSLAG: Groezrock 2008

Festivalinfo was aanwezig op Groezrock 2008 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 18 foto's.

12

Dag 1

Groezrock 2008 begon niet goed voor de Groezrock organisatie. Twee van de grotere namen zegden af en zo moest er acht dagen voor aanvang van het festival even een nieuw blik namen worden opengetrokken. De nieuwe namen mochten er wezen, niemand minder als de Bouncing Souls en Thursday komen uiteindelijk de lege plekken opvullen. Het schema wordt wat aangepast en zo is iedereen er klaar voor.

Voor het tweede jaar op rij zijn de weergoden het Belgische Meerhout goed gegund. Een graadje of 25 Celsius zorgt ervoor dat er een relaxte sfeer hangt en al het stof en zand al vroeg opwaait. Helaas gaat de ingang wel later open als gepland zodat vele mensen de eerste band van het festival moeten missen. Set Your Goals heeft de haast ondankbare taak om voor een handje vol mensen te moeten spelen. Met de woorden Obi- Wan, Lightsaber! lokken ze iedereen richting de tent en maken er een mooi half uurtje van. Het springgehalte is goed vertegenwoordigd en de mannen genieten aanzienlijk van het enthousiasme van het Belgische publiek.

Het terrein heeft weer een ware metamorfose gehad in vergelijking tot eerdere jaren. Het lijkt haast een trend te worden om het terrein totaal te veranderen ten opzichte van het vorige jaar. Er zijn een hoop houten bankjes en tafels neer gezet om de Duitsers tevreden te houden, de twee podia staan op een andere plek en de wc’s staan aan de andere kant van het terrein.

The Blackout uit Wales maakt er ondertussen een feestje van in de Core Stage. Met het lekkere ‘I Know What You Are, But What Am I?’ zit de feest stemming erin. Nu wordt het echter goed duidelijk dat het geluid op Groezrock dit jaar zeer slecht te pruimen is. Het haast ontcijferen van de nummers komt bij het Duitse Heaven Shall Burn aan te pas. Deze Duitse mannen maken er een goede show van vol energie maar na enkele nummers druppelen veel mensen de tent uit door het slechte, onverstaanbare geluid. Spijtig voor deze mannen want er valt op deze band niks aan te merken.

Het Canadese Silverstein trakteert Groezrock dit jaar op vele nieuwe nummers. De eerste vijf nummers van de set bevatten, op uitzondering van ‘Your Sword VS. My Dagger’ alleen nieuwe nummers die zelf ook worden betiteld als ‘Poppy Shit’. Niet de juiste keuze om te spelen tijdens een show op een hardcore/ punk festival. Finch weet dit beter te bespelen. Na een stop van een lange periode wordt het vandaag letterlijk gezegd door zanger Nate Barcalow; Finch is back!. Het meeslepende element in deze show is aanwezig. De nummers worden meegebruld met als hoogtepunten ‘Letters To You’ en ‘Without You Here’. Aan het einde van de set komt er nog een nieuw nummer langs wat gaat verschijnen op de volgende plaat van deze band. Met ‘What It Is To Burn’ zorgt Finch ervoor dat we dit niet snel zullen vergeten.

Na het bijkomen van het overweldigende effect van Finch is het nog tijd om een stukje Anti Flag mee te pakken op de Main Stage. Overlapte de bands elkaar vorig jaar niet kijkend naar het tijdschema, dit jaar gebeurt dit wel. Jammerlijk met het aantal grote bands vanavond. Keuzes worden gemaakt en helaas rest ons nog meer één nummertje Anti Flag. Alle handjes in de tent gaan in de lucht tegen elkaar en worden nog even goed belicht door de lichtman.

12

12
Agnostic Front foto Groezrock 2008 Billy Talent foto Groezrock 2008 Billy Talent foto Groezrock 2008 Bury Your Dead foto Groezrock 2008 Heaven Shall Burn foto Groezrock 2008 Hot Water Music foto Groezrock 2008 Parkway Drive foto Groezrock 2008 Parkway Drive foto Groezrock 2008 Parkway Drive foto Groezrock 2008 Set Your Goals foto Groezrock 2008 Sick Of It All foto Groezrock 2008 Story Of The Year foto Groezrock 2008

12

DAUWPOP 2008Dauwpop is een van grote Nederlandse voorjaars festivals. Dit jaar met als...

JERA ON AIR 2008 Een elk jaar terugkomend festival in Ysselsteyn. Jera on Air was er ook in...