VERSLAG: Haldern Pop 2008

12

Dag 2

Zaterdag 9 augustus 2008

Na een regenachtige vrijdag is het weer vandaag een stuk beter. Een felle zon brandt de bezoekers uit hun tenten. Of beter gezegd de auto’s, het blijkt namelijk dat veel hun voertuig verkiezen boven een tent.

Vaak zijn de openers op het festival het meest verrassend. Hier is Jumbo Jet uit Rusland geen uitzondering op. De groep is vandaag de eerste band en ze weten de boel behoorlijk wakker te schudden. Ze omschrijven zichzelf als cosmic post-rock, maar de term mathcore zou ook zeker passen. Krijsende vocalen en zwiepende gitaren is wat we krijgen. De groep neemt zichzelf totaal niet serieus en dit is goed te merken. Alle klassiekers komen uit de kast en bij elk nummer is er een heuse show ingestudeerd. “Ik ben vandaag de hele dag beschikbaar” roept de gitarist tegen zijn vrouwelijke fans. De dag had niet beter kunnen beginnen.

Rockgroepen uit België doen het al jaren goed, ook Mintzkov doet het niet onverdienstelijk. Dour, Lowlands, Pukkelpop en dit jaar staan ze op Haldern Pop. In het publiek vinden we vooral Nederlanders en Belgen, maar er zijn ook zeker Duitsers die verast zullen worden. Het vijftal blijkt zeer professioneel en brengt een mix van hun twee studioalbums. De afwisseling tussen de zangeres en zanger maakt het een goed en afwisselend optreden. Is dit dan eindelijk die gewilde doorbraak bij de Oosterburen? Laten we het hopen voor de Belgen, ze verdienen het namelijk zeker.

Midden op de dag mag Jamie Lidell het podium op. Wellicht in de studio alleen, vandaag met een zeer sterke tourband. De Engelsman heeft op zijn vierde album een stap van zijn elektro-verleden genomen en doet het momenteel met veel achtergrondkoortjes. Zoals singles ‘Another day’ en ‘Little bit of feel good’ al aangaven; dit is erg aanstekelijke muziek! De 25-jarige wisselt zijn soulmuziek gemakkelijk af met oude nummers en het publiek smult er van. Blank, knullig en brildragend, maar een groot succes vandaag op Haldern Pop. Dit gaat helemaal goed komen op Lowlands en Pukkelpop.

Steeds meer bands gaan terug naar het geluid van vroeger. In het straatje van Interpopl, Editors en Joy Division vinden we tevens The National. Een Amerikaanse band die vorig jaar doorbrak met Boxer – hun vierde studioalbum. De 9-jarige groep heeft veel fans in Duitsland en speelt voor een drukbevolkte festivalweide. De reacties zijn uitgelaten en enthousiast. Vooral de singles van de post-punkers doen het goed. De lange set valt geen moment in en nu The National gekomen is, gaan ze niet meer weg.

De acts Maximo Park, Scott Matthew en Olafúr Arnolds mogen het festival afsluiten. De verwachtingen liggen erg hoog, helaas loopt het anders. Ondergetekende zit namelijk de laatste avond/nacht bij de Polizei. Dit omdat er waardevolle spullen en briefgeld is gestolen uit de tenten. Goed nieuws is dat ze de daders hebben kunnen betrappen. Het blijken tieners uit de nabije stad te zijn, die tijdens de headliners de achterste tenten zijn afgegaan. Iets wat op elk festival kan gebeuren, maar de eerste keer Haldern Pop wel een vieze nasmaak geeft…

12

PUKKELPOP 2008Pukkelpop 2008 is weer geschiedenis. Met een enorme hoeveelheid acts en...

STONEHENGE 2008 Een keer per jaar wordt Steenwijk bezet door in zwart gekleedde mensen....