VERSLAG: Pukkelpop 2008

Festivalinfo was aanwezig op Pukkelpop 2008 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 145 foto's.

VERSLAG: Steven van Beek   Marcel Kamphuis

123

Dag 1

Jaarlijks wordt in Hasselt-Kiewit het festival Pukkelpop gehouden, wat slechts een uurtje rijden is vanaf Eindhoven. Dit jaar vindt het festival plaats op donderdag 14, vrijdag 15 en zaterdag 16 augustus. Ook in 2008 weer tegelijkertijd met het geliefde Lowlands dus. Er zijn verschillende acts die overeenkomen met het festival in de Flevopolder, maar toch weet Pukkelpop steeds meer Nederlanders naar zich toe te trekken. Op één openlucht podia en in de zes tenten zullen de over ruim 180 acts spelen. Het Belgische festival staat al jaren garant voor de meeste uiteenlopende acts, een lekkere sfeer en de geweldige Belgische gastvrijheid.

Donderdag 14 augustus 2008

Rustig beginnen gebeurt niet in België, met 72 groepen op de planning begint de eerste dag van Pukkelpop. Met afsluiters als The Killers, Flaming Lips, Stereo MC’s en Soulfly trekt het vandaag 45.000 bezoekers. Een erg goed begin van een zonnig festival.

Wie zijn wekker heeft gezet kan al vroeg op het terrein terecht, op alle podia is in de ochtend al iets te beleven. Zo ook in de Club. Lang lang geleden was er Louis XIV en hij was de koning van Frankrijk. De macht beviel hem wel en hij benoemde zichzelf tot ‘de plaatsvervanger van God op aarde.’ Voor een post-punk band uit Amerika de perfecte naam. De vier heren hebben drie albums op zak en mogen vandaag Pukkelpop opwarmen. Een plek die ze vooral te danken hebben aan The Killers, waarmee ze touren en bevriend zijn. De groep moet toch echt alsnog zichzelf bewijzen, iets wat niet vanzelf gaat. Het absurde tijdstip speelt waarschijnlijk een grote rol, maar de jongens weten helaas niet te overtuigen. (MK)

Vroeg in de middag mocht Kaizers Orchestra al aantreden in de Marquee. Een halfvolle tent zag de Kaizers een soort best-of afwerken, waarbij het nieuwe album Maskineri geheel links gelaten werd. En alhoewel niet alleen de zaal te maken had met de vroege ochtend (zanger Janove Ottesen bespeelde het publiek wel érg op de automatische piloot), wisten de Noren er toch een prima optreden van te maken. (SvB)

In de Shelter geen feestmuziek in het straatje van Kaizers Orchestra maar snoeiharde punk met een scala van invloeden uit de hardcore en electro wereld. De Finnen van Disco Ensemble brengen een sterk overtuigende set met nummers van First Aid Kit en het dit jaar verschenen album Magic Recovories. Met als hoogtepunten ‘Drop Dead Casanova’ en ‘Bad Luck Charm’ is er niks op de band aan te merken. Het publiek is nog tam maar als deze band later dit jaar de zalen aan doet in zowel Nederland als België zal er vast chaos overheersen. Met het verrassende ‘Stun Gun’ als afsluiter laat Disco Ensemble een mooi visitekaartje achter. (TS)

Niet veel later was de eerste échte publiekstrekker geboekt. De Dance Hall puilde uit voor De Jeugd van Tegenwoordig en met opener ‘Watsgeburt’ kon er al weinig meer fout gaan. En alhoewel De Jeugd op plaat vele malen sterker is, lijken ze het live-gebeuren wel steeds serieuzer te nemen. Dat was ook te zien op Pukkelpop, waarin ook Le Le en Aka the Junkies én een akoestische sessie voor De Jeugd zelf geprogrammeerd stonden. Een drukke donderdag dus. De akoestische sessie was overigens een uiterst succesvolle. Een zaaltje van drie meter breed en zeven meter lang met een laaiend enthousiast publiek was andere koek dan in de Dance Hall maar zeker meer dan de moeite waard om aanschouwd te hebben. Het Belgische publiek valt massaal voor de jongens en de handen gaan met regelmaat de lucht in. Om het af te leren, nog één keer: “België, waar is de liefde?” (MK & SvB)

Met dank aan haar debuut is Santi White in één keer bekend geworden. Met artiestennaam Santogold boekt ze veel successen gaat ze heel wat festivals af. De 32-jarige wordt veel geplaagd als M.I.A.-kloon en ook vandaag blijkt de gelijkenis daar. Beide donkerkleurig, energiek en psychedelisch . Helaas niet opvallend genoeg om tevens veel publiek te trekken, de Amerikaanse bespeelt een zwak gevulde Dance Hall. Wellicht vooral te wijten aan het slechte geluid, de zang staat erg schel en veel te hard. Wanneer we dit wegdenken is het live een groot spektakel, wat later in de avond een stuk beter gescoord zou hebben. (MK)

Als je Danko Jones één keer gezien hebt, weet je bij een tweede keer eigenlijk alles al. De Canadees stelt zich meerdere malen per optreden voor aan het publiek en speelt strakke, recht-toe-recht-aan rock. Ook op Pukkelpop was ie nergens verrassend, maar wel een prima middag-opvulling. Later op de dag zou je eigenlijk hetzelfde van Dropkick Murphys kunnen zeggen. (SvB)

Het nieuwe werk van Infadels klinkt live een stuk beter dan op plaat. Is het op Universe in Reverse allemaal een beetje tam, live weet de groep flink te overtuigen. Harde beats, dansbare nummers. De groep die enkele jaren geleden ongeveer elke dag in Nederland geprogrammeerd stond, komt dit jaar terug voor wat minder optredens. Maar dat het live nog altijd stáát bewezen de heren op dit festival. (SvB)

Terwijl de zon langzaam zakt en het festivalterrein rustig afkoelt, mag Editors op de Mainstage aantreden. De band heeft al een prima live-reputatie en maakt deze ook deze donderdag helemaal waar. Een weergaloos optreden, met één nieuw nummer (wij denken dat ‘You are Home’ de titel is) en een kippenvel-opwekkende editie van ‘Smokers Outside the Hospital Doors’ zorgt ervoor dat we klaar zijn voor de avond. Net als het publiek ziet de groep het als een positief optreden. “Jullie zullen ondertussen wel gek van ons worden, volgende maand stoppen we een grote tijd met touren. Dan zullen we bezig gaan met het nieuwe album” aldus zanger Tom Smith. Neemt Interpol volgend jaar het stokje dan weer over? (MK & SvB)

Voor de vorige twee recensenten was het puur genieten bij Editors. Mooi voor hen, maar niet voor de mensen die zijn afgedaald naar de Chateau om de haast legendarische Henry Rollins aan het woord te horen. Enkel bewapend met een microfoon en een kast vol verhalen weet Henry Rollins iedereen in de Chateau tent te boeien, te ontroeren en aan zich te koesteren. Deze man doet te veel om hier neer te zetten, voor de echte geïnteresseerde onder ons raad ik aan om hier een kijken te nemen. De Editors komen kijkend naar het geluidsniveau constant boven Henry uit maar de boodschap van Henry over kinderhandel in India, The So Called War en orkaan Katrina blijven zeker weten langer hangen. (TS)

De avond begint goed met de groep Pendulum, de heren staan in de Dance Hall en zijn dit keer met een volledige band gekomen. En direct vanaf de aftrap tot aan de laatste beats weten de Australiërs zeer vette drum ’n bass te serveren. Terwijl tegelijkertijd Roísin Murphy een zeer matte en eigenlijk ronduit saaie show neerzet op de Main Stage, lukt het Pendulum om de Dance Hall helemaal mee te krijgen net zoals Thrice vriend en vijand van de onlangs verschenen albums weet te verrassen. Ze kregen veel commentaar maar als deze band opkomt met ‘Firebreather’ is alle kritiek vergeten. De nieuwe nummers worden live prachtig ten gehore gebracht. Toch zijn we hier eerlijk, met het inzetten van de oudere nummers heerst er toch net wat meer vreugde. Een set met omstebeurt een nummer van een oud album en een nummer van een van de albums van de elementen blijft het boeiend. Als er tegen het einde van de set het prachtige ‘For Miles’ klinkt wat overgaat in ‘Silhouette’ valt het toch te merken dat de kijkers hier voor gekomen zijn. Hulde aan zanger/gitarist Dustin Kensrue , zelden een zanger gehoord die live zo goed bij stem was.(SvB & TS)

Het duo van The Ting Tings heeft momenteel veel succes en velen zullen de naam van Katie White ondertussen wel kunnen dromen. Single ‘That’s not my name’ stond zelfs op nummer één in Engeland en ook in Nederland hebben ze veel aanhang. De twee Engelsen maken lekkere dance pop en zijn duidelijk te groot de Club-tent op Pukkelpop. Een enorme massa bevindt zich buiten om alsnog een blik op te vangen. Het optreden haalt zijn climax met de eerder genoemde single als afsluiter. De groep kan zelfs buiten de tent de mensen laten dansen, dat verdient erkenning. (MK)

Er is tevens plek voor het experimentele Holy Fuck op Pukkelpop. Het Canadese vijftal heeft in zijn vier jaar tijd al heel wat gebouwd aan hun CV en krijgt vandaag terecht veel aandacht. Niet alleen op Lowlands, maar ook hier in België mogen ze het publiek vermaken. Helaas kiezen de Pukkelpoppers liever de grote namen, de Chateau kent bijna geen bezoekers. De groep gaat gelukkig evengoed energiek te werk op het drumstel en toetsen. Samen spelen moet alle headliners is erg vervelend en helaas dodelijk voor Holy Fuck. (MK)

De eerste dag van Pukkelpop kent een eind om vier uur ’s nachts, wanneer de Boiler Room is afgelopen. Hierna weer vroeg naar bed, voor de laatste twee dagen van het festival.

123

FOTOGRAFIE: Joost Doensen

12345678910111213
Kaizers Orchestra foto Pukkelpop 2008 Kaizers Orchestra foto Pukkelpop 2008 Kaizers Orchestra foto Pukkelpop 2008 The Subways foto Pukkelpop 2008 The Subways foto Pukkelpop 2008 The Subways foto Pukkelpop 2008 The Subways foto Pukkelpop 2008 The Pigeon Detectives foto Pukkelpop 2008 The Pigeon Detectives foto Pukkelpop 2008 The Pigeon Detectives foto Pukkelpop 2008 Amy Macdonald foto Pukkelpop 2008 Amy Macdonald foto Pukkelpop 2008

12345678910111213

SZIGET 2008Hoewel het Sziget festival dit jaar van acht naar zeven dagen is gegaan, was...

HALDERN POP 2008 Wat in 1980 als openluchtpicknick voor veertien misdienaars begon, is vandaag...