VERSLAG: Haldern Pop 2008

12

Dag 1

Wat in 1980 als openluchtpicknick voor veertien misdienaars begon, is vandaag de dag één van de leukste Europese festivals geworden. De media verwijst regelmatig naar Haldern als zijnde de parel onder Europese festivals. Nét over de grens, naast Nijmegen, vindt het feest plaats (op een oude manege). Hier slechts plek voor zevenduizend bezoekers, waarvan tien procent Nederlands. Dit terwijl er veel meer vraag is; het is dit jaar namelijk al vroegtijdig uitverkocht.

Vrijdag 8 augustus 2008

In de studio hielp ze reeds Elton John, Scissor Sisters en Rufus Wainwright. Het gebeurde met zoveel plezier dat ze zichzelf omtoverde als Joan As Police Woman. Onder deze pseudoniem maakt de 38-jarige singer-songwriternummers ondersteund door piano, viool en gitaar. De Amerikaanse bracht dit jaar haar album To Survive uit en die mag ze promoten op Werchter, Roskilde en ook Haldern Pop. Vandaag is ze de eerste grote naam die voorbij komt. Het publiek is dan ook al vroeg aanwezig. Helaas valt het resultaat wat tegen; goed uit de verf wilt de muziek helaas niet komen. De gehele set kent problemen en de roadies zijn volop aan het rennen om het op te lossen. “Ik wist niet eens dat dat gekraak van ons kwam. Ik dacht dat iemand in het publiek met vuurwerk zat te spelen.” De band kan er gelukkig nog om lachen. De personen die vandaag voor het eerst in aanraking met Joan komen krijgen helaas een erg verkeerd beeld, hopelijk krijgt ze een verdiende herkansing.

Op London Calling en Lowlands wist gUiLLeMoTs al eens te overtuigen. Ondertussen hebben ze met Red zoveel te vertellen dat ze vanavond op het hoofdpodium staan. De Britse band breekt gelijk het ijs door te beginnen met hun klapper ‘Get Over It’, het publiek weet meteen dat het goed zit. De indie muziek van de groep wisselt zeer regelmatig, wat makkelijk gaat met: gitaar, contrabas, keyboard, percussie en drum. Helaas spelen de geluidsproblemen ook bij het viertal een rol, veel nummers gaan met haperingen tot zelfs complete uitval bij het laatste nummer. De climax waar naartoe wordt gewerkt valt helaas in het water. Gelukkig zijn er nog genoeg kansen om het opnieuw mee te maken.

Met de originaliteitspijs zal Kate Nash nooit naar huis gaan. In Engeland zijn er namelijk dozijnen met zingende tienermeisjes aan het opkomen. Wat de 21-jarige zo speciaal maakt? Dat ze het meeste uitblinkt en de meeste successen behaalt, alle grote festivals zijn reeds aangedaan en vandaag is haar terugkeer naar Haldern. Het debuut Made of Bricks is precies een jaar oud en nieuwe nummers zijn dan ook volop aanwezig. Het zal niet lang meer duren voordat ze de studio induikt, tot die tijd kunnen we nog even live genieten. Dit van rustige akoestische nummers tot aan schreeuwerig en chaotisch op de piano. Heerlijk.

In Europa ontkomt er geen één festival meer aan Editors. De passie van de Engelsen is duidelijk het optreden. De langdradige presentator wordt onderbroken met een ‘Fock off!’ en het eerste nummer wordt ingezet. Verrassend is de post-punk van de jongens allang niet meer, toch weten ze ook vanavond wederom te overtuigen. Het blijkt voor veel mensen de reden van bezoek, het staat vol tot achteraan het veld. De nummers worden foutloos gespeeld en de boodschap komt helder over. Werd de donkere muziek eerder nog als ontoegankelijk weggeschreven in 2008 weten ze heel wat harten te veroveren en is het een groot succes. Pas vijf jaar, twee albums uit en nu al één van de grootste in Europa.

Ondanks de regen een festivaldag met veel klasse.

12

PUKKELPOP 2008Pukkelpop 2008 is weer geschiedenis. Met een enorme hoeveelheid acts en...