VERSLAG: Pukkelpop 2008

Festivalinfo was aanwezig op Pukkelpop 2008 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 145 foto's.

VERSLAG: Steven van Beek   Marcel Kamphuis

123

Dag 3

Zaterdag 16 augustus 2008

Met veel zon en 67 acts op het programma begint de laatste festivaldag van Pukkelpop. Acts als Sigur Rós, Soulwax, Elbox, Killswitch Engage en Crystal Castles zijn vandaag de headliners. Wat exact het beeld van Pukkelpop geeft: veel belovend en erg uitlopend. Zonnebril op en rennen maar!

Gitaren met dance beats én uit Engeland, dat kan enkel succes beteken. Het drietal The Whip is momenteel nog redelijk onbekend, maar daar moet vandaag verandering aan brengen. Ze bestaan pas twee jaar en staan nu al op de grote festivals van Europa. Hier op Pukkelpop staan ze al vroeg op de dag geprogrammeerd in de Dance Hall. De band weet hun langgerekte dance-nummers overtuigend neer te zetten en weet de zaal op dag drie in de ochtend al redelijk in beweging te brengen, wat altijd toch een prestatie is. Verrassende act! (MK & SvB)

Ze komen pas net kijken, maar Black Kids is al aardig groot aan het worden. Debuut Partie Traumatic bevat aanstekelijke indie pop en ze staan op Lowlands en Pukkelpop. Het vijftal moet zich nog aardig bewijzen en dit lukt ze helaas niet. De tent mag dan goed vol staan, het optreden kent erg veel minpunten. Hopelijk doen ze het een stuk beter in de Melkweg (woensdag 12 november), de nummers zijn namelijk goed genoeg om het een herkansing te geven. (MK)

In de Club staat een band die “hiphop mengt met gitaargeweld”, volgens het programmaboekje. Vreemde omschrijving voor The Heavy, die gewoon rockmuziek maakt met een soulvolle zanger. Deze zanger wordt in dat boekje overigens vergeleken met Prince en daar is dan wel weer iets voor te zeggen. Even lijkt de negroïde zanger van z’n stuk gebracht als blijkt dat er iemand in het publiek staat met een kaboutermuts, die je ook kunt interpreteren als een Klu Klux Klan muts. Met een grapje in diens richting is de kous af en weet The Heavy een interessant optreden weg te zetten, ook een verrassende act. (SvB)

Met de underground hit ‘Thou shall always kill’ en het prima album Angels is het aan Dan le Sac vs Scroobius Pip om één van de leukste tenten van het festival plat te spelen. De Chateau is een intieme, gesloten tent en de brakke electro-beats van Dan le Sac en de grappige poeet Scroobius Pip passen hier prima in. Een erg aanstekelijk optreden, dat interessant blijft tot het einde. Dan le Sac mag dat einde nog even pielen met z’n Apple en doet dat snoeihard. (SvB)

The Management, tegenwoordig beter bekend als MGMT, maakt muziek geïnspireerd door de jaren ’90. Andrew VanWyngarden en Ben Goldwasser doen dit met veel succes en hun nummers zijn niet weg te denken uit de hitlijsten. Het debuut Oracular Spectacular mag dan pas uitgebracht zijn, de Pukkelpoppers gaan massaal naar de act. Zelfs vanaf buiten de Marquee is het podium bijna niet meer te zien. De groep weet goed te spelen en leggen de lat erg hoog, volgende keer duidelijk op het hoofdpodium. (MK)

In de Dance Hall besluit Junkie XL niet al te moeilijk te doen. Met veel samples van z’n laatste album Booming Back at You lukt het Tom Holkenborg het publiek goed mee te krijgen door vooral zélf uit z’n dak te gaan. De climaxen zijn simpel, de opbouw idem, maar het werkt aanstekelijk goed. (SvB)

The Dresden Dolls zijn in blakende vorm in de Marquee en weten het overwegend vrouwelijke publiek gemakkelijk te enthousiasmeren. Dat 14-jarige onschuldige meisjes en dronken mannen meezingen met ‘Coin-Operated Boy’, dat nota bene over de vibrator van zangeres Amanda Palmer gaat, is dan wel een beetje vreemd. Muzikaal weet het duo simpelweg te overtuigen en weten een uitmuntend optreden weg te zitten. Een absoluut hoogtepunt. (SvB)

Dat het schandalig druk zou zijn in de dance-hoek, is misschien toch een beetje te wijten aan de programmeur. Simian Mobile Disco en 2 Many DJs moeten tegelijkertijd aantreden in respectievelijk de Dance Hall en de Boiler Room en het lijkt alsof heel Pukkelpop in deze dance-hoek vertoeft. Een gigantische drukte, waardoor sowieso het optreden van 2 Many DJs totaal niet toegankelijk was. Simian Mobile Disco werd wel bereikt door uw recensent en het eerste half uur was meesterlijk. Een puike set welke halverwege echter door de heren zelf verprutst werd. Het laatste half uur was bedroevend slecht, muzikaal en dance-technisch sloeg het werkelijk nergens meer op. Erg zonde. (SvB)

Afsluiter op de Shelter is Killswitch Engage. Vandaag was de laatste dag van de huidige tour om zich daarna te gaan concentreren op het schrijven en opnemen van nieuw materiaal. Opener ‘As Daylight Dies’ doet het toch net niet zo goed als oudere nummers zoals ‘Fixation Of The Darkness’ en ‘Rose Of Sharyn’. Deze keer zien we ook weer Adam D die hersteld is van zijn rugoperaties. Adam zorgt zoals gewoonlijk voor genoeg hilarische momenten en naar eigen zeggen scherende gitaarrifs. Er heerst gigantische chaos tijdens ‘The End Of Heartache’ en met ‘Holy Diver’, welke naar eigen zeggen al zeven maanden niet meer live is gespeeld, sluiten de heren af. Een waardige afsluiter voor de Shelter. (TS)

Wanneer je jezelf vernoemt naar een Arcade-game heb je meteen alle aandacht. Crystal Castles bestaat uit muzikant Ethan Kath en zangeres Alice Glass, die sinds 2003 al veel succes hebben. De twee schrijven zichzelf in een erg breed genre weg: 8-bit, electronic, new rave, electro, indie, dance punk, bitpop en chiptune. Met slechts één debuut op de planken heeft het duo al veel successen, in 2008 mogen ze op Pukkelpop en Lowlands het publiek vermaken. Als één van de laatste acts staan ze in de Chateau. Dit iets vertraagd en met veel problemen; de zang doet het de meeste nummers niet. Toch geeft het duo alles en zijn de beats vermakelijk genoeg. Het blijkt een naam die zeker in het oog gehouden moet worden. (MK)

Met veel vuurwerk en drukte wordt de laatste festivaldag afgesloten. Nu is het weer 365 dagen wachten tot de volgende editie, dit van donderdag 20 augustus tot en met zaterdag 22 augustus 2009. Voordat dit zover is gaat Pukkelpop 2008 gaat de boeken in als een gemoedelijke editie met een mooi en gevarieerd programma. De vrijdag werd vooral bepaald door Metallica, waardoor de rest van het programma weinig te bieden had. Vrijdag was in die zin dan ook teleurstellend te noemen. Drie dagen lang zon legde ook wat pijnpunten bloot. Er is weinig schaduw te vinden, tenzij je de tenten in vluchtte. Deze waren redelijk goed uit te houden, alhoewel de Boiler Room af en toe zijn naam waar maakte.

Pluspunten genoeg dus. Dat er matig gefouilleerd werd naar de camping toe getuigt van enig vertrouwen in deze wantrouwige tijden en is daardoor een weelde. Bier werd niet ingenomen maar was volledig legaal op de camping en ook op drugs werd niet gecontroleerd. Heerlijk! De organisatie was sowieso losjes en daardoor retestrak. Minpunten zijn er echter ook. Telefoon-oplaadpunten waren er onvoldoende, vooral toen diverse snoertjes vakkundig gemold werden door bezoekers. Dat de prijzen van consumpties nogal hoog geworden zijn, is een feit. In de Maes-biertjes zat zeker geen 5% alcohol en het aanbod van eten was dan wel divers, kwalitatief was het nogal matig. Op donderdag waren de programma-boekjes nogal snel op en dan is het lastig oriënteren met zeven podia. Ach, het zijn kleine kritiekpunten. Pukkelpop heeft eigenlijk wederom bewezen één van de interessantste festivals te zijn in de Benelux.

123

FOTOGRAFIE: Joost Doensen

12345678910111213
Kaizers Orchestra foto Pukkelpop 2008 Kaizers Orchestra foto Pukkelpop 2008 Kaizers Orchestra foto Pukkelpop 2008 The Subways foto Pukkelpop 2008 The Subways foto Pukkelpop 2008 The Subways foto Pukkelpop 2008 The Subways foto Pukkelpop 2008 The Pigeon Detectives foto Pukkelpop 2008 The Pigeon Detectives foto Pukkelpop 2008 The Pigeon Detectives foto Pukkelpop 2008 Amy Macdonald foto Pukkelpop 2008 Amy Macdonald foto Pukkelpop 2008

12345678910111213

SZIGET 2008Hoewel het Sziget festival dit jaar van acht naar zeven dagen is gegaan, was...

HALDERN POP 2008 Wat in 1980 als openluchtpicknick voor veertien misdienaars begon, is vandaag...