VERSLAG: Kliko Fest 2021 - Patronaat

Festivalinfo was aanwezig op Kliko Fest 2021 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 72 foto's.

Bekijk de Kliko Fest 2021 - Patronaat foto's

VERSLAG: Rob van der Zwaan

Kliko Fest 2021 - Patronaat

Kliko Fest is een rock- en punk festival in Haarlem met een landelijke uitstraling. Normaal gesproken gaat het festival door tot diep in de nacht. Dit jaar moet om middernacht al de laatste noot geklonken hebben. Ook hangt vanavond het bordje uitverkocht op de deur omdat 75% van de tickets verkocht is. Om de vroege eindtijd te compenseren is er gekozen voor een even vroege aanvangstijd. Om 17:30 trapt Bongloard het festival al af. Voor velen moet het weekend dan nog beginnen. Ook ondergetekende mist hierdoor de eerste acts.

Alle drie de zalen van Patronaat zijn tijdens Kliko Fest in gebruik. In de grote zaal staan met Pip Blom, Hang Youth en Fire Horse de headliners en als er omgebouwd wordt, staan er twee bands tegenover elkaar geprogrammeerd in de Kleine zaal en het Patronaat Cafe.

In dat Patronaat cafe zien we fijne Nederlandstalige garagerock door de Sp aties. Het drietal bewijst maar weer eens een prima live band te zijn. Met hun catchy retro gitaarriffs en puntige teksten krijgen ze, na een afwachtende houding het publiek helemaal mee.

Magic Tom en Yuri mogen in de grote zaal het voorprogramma zijn voor Hang Youth. De twee Haarlemmers gooien het hierbij als goochelaars over dezelfde absurdistische boeg als met hun band Orgaanklap. Het duo krijgt de lachers op hun hand met een truc waarbij er op niet zo mysterieuze wijze steeds meer bier verdwijnt. De klassieke kaarttruc die volgt eindigt tussen de billen van Tom. Een beetje flauw is het wel, maar vermakelijk zeker ook! Er zijn zeker festivals in Nederland waar deze act een mooie aanvulling is.

Hang Youth is vanavond de juiste band op het juiste moment en de juiste plek. In moordend tempo vuren Abel en kornuiten hun politiek geladen punk-oneliners op Patronaat af. Vanaf opener Belastingdienst gaat het publiek heerlijk los. Er wordt gelachen om crowdsurfer die het podium op klimt als zo'n ultrakort nummer alweer afgelopen is, maar vaak is Hang Youth oprecht boos over de woningnood, gentrificatie of grote bedrijven die hand boven het hoofd gehouden wordt. Afsluiter 'waarom is alles zo kankerduur' zit bij het terug naar huis fietsen nog steeds in je hoofd.

Joe and the Shitboys tapt uit hetzelfde muzikale vaatje als Hang Youth. Korte, explosieve en catchy punknummers, dus. Maar waar Hang Youth politieke statements maakt, grapt Joe & the Shitboys over verschillende soorten seksualiteit. Ze noemen zichzelf "bisexual vegans". De band uit de Faroer eilanden is vanavond als enige buitenlandse act en stond als surprise act op het affiche. Al kushandjes uitdelend is de band muzikaal strakker dan veel andere bands vanavond. Het publiek dat voor deze surprise act naar Patronaat Cafe is gekomen staat met een big smile toe te kijken.

Paceshifters is zo'n act die je een keer een hit gunt. Het trio gaat al heel lang mee, is live steengoed, maar lijkt al een tijd op een soort plateau te zitten. In september bracht de band een nieuw album uit, waarop de band iets gepolijster klinkt. Het komt de afwisseling van het optreden vanavond ten goede. Paceshifters blijkt zowel te overtuigen in de grungy noise als de stadionrockers met het grote gebaar. In december tourt Paceshifters met hun nieuwe werk langs de poppodia. Je gaat er geen spijt van krijgen als je een van deze shows meepakt.

Nog nooit zagen we een debuutshow van een band met zo'n grote (meer dan podium-vullende) backdrop. Fire Horse is dan ook niet de eerste de beste. De band bestaat uit leden van Peter Pan Speedrock en Birth of Joy. Dat de band ambitie heeft moge duiderlijk zijn. Muzikaal wordt er uit een fijn vaatje klassieke (southern) rock met veel gitaarsolo's getapt. Het is jammer dat Fire Horse nog zo'n mysterieus project is. Online is er nog geen informatie of muziek te vinden. Het is zonde dat mede hierdoor de grote zaal van Patronaat maar halfvol staat. Maar de mensen die erbij waren kunnen later wel zeggen dat ze bij de eerste show van de dan hopelijk legendarische band waren.

The Analomys bouwen in de kleine zaal van Patronaat een goed Kliko feestje. De rauwe garagerock van de band is dan ook precies waar het festival voor staat. Het publiek gaat vanaf het eerste nummer los. Wat is het lang geleden dat er zo geduwd, getrokken en gerockt kon worden. Heerlijk!

Waar Amsterdam dit weekend in het teken van ADE stond, kon er in Haarlem op Kliko Fest weer ouderwets gerockt worden. De door de corona-maatregelen opgelegde aanpassingen deden het festival gelukkig geen kwaad. Ook met een vroegere eindtijd en een line-up van bijna alleen Nederlandse bands kan er een prima Kliko Fest neergezet worden. Gelukkig maar!

FOTOGRAFIE: Irwan Notosoetarso

123456
 foto Kliko Fest 2021 - Patronaat Bongloard foto Kliko Fest 2021 - Patronaat Bongloard foto Kliko Fest 2021 - Patronaat Bongloard foto Kliko Fest 2021 - Patronaat Bongloard foto Kliko Fest 2021 - Patronaat Bongloard foto Kliko Fest 2021 - Patronaat Doctor Velvet foto Kliko Fest 2021 - Patronaat Doctor Velvet foto Kliko Fest 2021 - Patronaat Doctor Velvet foto Kliko Fest 2021 - Patronaat Doctor Velvet foto Kliko Fest 2021 - Patronaat Doctor Velvet foto Kliko Fest 2021 - Patronaat Personal Trainer foto Kliko Fest 2021 - Patronaat

123456

RAMBLIN' ROOTS 2021Ramblin' Roots is na een jaar afwezigheid weer terug. Geen grote namen, maar...

ADE: TOP 100 DJ'S AWARDS DJmag reikt jaarlijks tijdens ADE een award uit aan de beste DJ van de...