VERSLAG: Ramblin' Roots 2021

Festivalinfo was aanwezig op Ramblin' Roots 2021 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 44 foto's.

Bekijk de Ramblin' Roots 2021 foto's

VERSLAG: Karst Jaarsma

Ramblin' Roots 2021

Na één jaar afwezigheid is Ramblin’ Roots weer het eerste serieuze country-, roots- en bluesfestival dat in Nederland wordt georganiseerd. Weer als vanouds met optredens verspreid door TivoliVredenburg. Helaas niet met grote klinkende namen, vooral doordat Rhiannon Giddens last-minute moet afzeggen vanwege een COVID-19 infectie. Wel als vanouds met een programma dat veel verrassende, goede artiesten brengt met muziek uit de rijke Amerikaanse traditie. En wederom een bevestiging dat het festival geen grote namen nodig heeft om een succes te zijn.

Het eerste hoogtepunt wordt getekend door de Britse Ian Siegal. De blues muzikant staat met een gelegenheidsgezelschap bestaande uit Nederlandse muzikanten op het podium. De muzikanten spelen liedjes die hen inspireren. We horen werk van Muddy Waters met een stevige ‘Champagne and Reefer’, wat meer gospel geïnspireerde ‘Catfish Blues’ en Big Pete vertolkt een heerlijke ‘You’re So Fine’ van Little Walter. Een swingende, stomende aftrap van een lang gemist fenomeen; lekker live jammen op een podium.

Jim Keller draait al veel jaren mee. Met de poppy muziek van Tommy Tutone in de jaren ’80 en recente een aantal goede solocd’s. Het recent uitgebrachte album By No Means is potentieel materiaal voor de jaarlijstjes. Het is bijzonder dat Keller geen grotere bekendheid geniet, want zijn muziek sluit naadloos aan op het oeuvre van John Hiatt en Nick Lowe. Begeleid door Nederlanders zet Keller een fantastisch mooi optreden neer. De begeleiding sluit naadloos aan op de lekkere rootsliedjes. Bijvoorbeeld met een zacht, jankend orgel tijdens het heerlijk mijmerende ‘Maria Come Home’. Kabbelende liedjes worden afgewisseld met heerlijke pubrock en op enkele momenten leunt Keller tegen Springsteen aan. Jim Keller verdient een groter publiek.

Het is de organisatie gelukt om binnen twee dagen een waardige vervanger te vinden voor Rhiannon Giddens. Dayna Kurtz is met haar gitarist Robert Maché naar Nederland gevlogen voor Ramblin’ Roots. Op het hoofdpodium zet ze een geïmproviseerd, spontaan optreden neer. Kurtz maakt diepe indruk met haar soulstem die de liedjes mooi laat balanceren tussen gospel en country. Robert Maché zorgt voor mooie, subtiele instrumentale ondersteuning.

Our Man In The Field had ook bijna het festival niet gehaald in verband met inreis problemen. Maar de Britse folkmuzikant is in staat om met enkele minuten vertraging toch een steengoed optreden te geven. Zijn muziek ligt in het verlengde van Ray Lamontagne, Ben Howard en Dylan LeBlanc. Zijn liedjes worden gekenmerkt door een serene sfeer. Plus prachtige steelgitaar. Nummers als ‘Easy Going Smile’, ‘It Is What It Is’ en ‘Thin (I Used To Be Bulletproof) zijn simpelweg van een prachtige schoonheid. Geen wonder dus dat de Britse zanger met zijn eerste optreden in Nederland indruk maakt.

Net zo veel indruk maakt de organisatie van Ramblin’Roots met een mooi programma in moeilijke tijden. Nederlanders zijn op het affiche en als ondersteuning goed vertegenwoordigt, maar dat stoort geen moment. Het festival voelt als een warm bad en voor elke liefhebber van de Amerikaanse muziek is er iets te vinden in Tivoli Vredenburg. Ook de powersoul van Samantha Martin, de Nederlandse rootsrock van Dawn Brothers en southern rock van Leif De Leeuw hebben ongetwijfeld veel liefhebbers bekoord. Met de onzekerheid van COVID-19 is niks zeker, maar het is te hopen dat hiermee een stijgende lijn richting betere muzikale tijden is ingezet.

FOTOGRAFIE: Filip Heidinga

1234
 foto Ramblin' Roots 2021  foto Ramblin' Roots 2021  foto Ramblin' Roots 2021  foto Ramblin' Roots 2021 Austin Lucas foto Ramblin' Roots 2021 Austin Lucas foto Ramblin' Roots 2021 Ian Siegal foto Ramblin' Roots 2021 Ian Siegal foto Ramblin' Roots 2021 Ian Siegal foto Ramblin' Roots 2021 Ian Siegal foto Ramblin' Roots 2021 Ian Siegal foto Ramblin' Roots 2021 Gwenifer Raymond foto Ramblin' Roots 2021

1234

LONDON CALLING #2 2021 - VRIJDAGDoor de pandemie werden drie edities van het geweldige showcase festival...

KLIKO FEST 2021 - PATRONAAT Nu festivals weer mogen staat Amsterdam op z'n kop voor Amsterdam Dance...