VERSLAG: deBeschaving 2008

Festivalinfo was aanwezig op Festival deBeschaving 2008 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 71 foto's.

12

Friska Viljor, Pete & The Pirates, Get Cape. Wear Cape. Fly.,

Terwijl sommige mensen nog steeds nagenieten van de laatste editie van het Lowlands festival, ontspringt zich daar in Utrecht alweer het volgende paradijs: festival deBeschaving 2008. Voor de zesde keer mag het festival zijn deuren openen voor liefhebbers van muziek, theater, comedy en een goede zomerse sfeer. Want zonnig was het zeker! De Beschaving vindt dit jaar plaats op het terrein van Vredenburg Leidsche Rijn en staat bekend om zijn uitstekende ambiance. Het werd vorig jaar dan ook niet voor niets door vele recensenten uitgeroepen tot leukste festival van 2007. Dit jaar heeft de organisatie voor het eerst écht grote publiekstrekkers weten binnen te halen. Ik noem een Babyshambles, een Mogwai, een Kaizers Orchestra en ga zo maar door.

Het festival heeft bewust een beperkte capaciteit om daarmee de massaliteit van een groot meerdaags festival te voorkomen; een halfvolle tent kwam dan ook geregeld voor. Met pannenkoeken, sushi, asian food en suikerspinnen kon je in ieder geval je buikje rond eten. Niet alleen qua eten, maar qua hele entourage schemert het lowlandsconcept door. Het is een mini lowlands geworden voor mensen die drie dagen toch net iets teveel vinden, en voor mensen die er maar geen genoeg van kunnen krijgen. Okee, let’s cut the crap and hear some music!

Het Zweedse Friska Viljor mag de dag op het podium deBeleving openen met hun energieke en aanstekelijke folkrock. De in het wit gestoken zanger met de bolhoed is uitgerust met een mandoline en weet aardig te vermaken aan het begin van de dag. De volledig in dronken toestand ontstane songs lijken soms wat veel op elkaar, maar onaardig klinkt het zeker niet. Op de vraag of we klaar zijn voor het laatste nummer volgt een geforceerd ‘Yeah’ uit de monden van de bezoekers; de vroegte van de dag is nog voelbaar. Op deBeproeving stage mogen de vijf mannen van Pete & The Pirates het eerste pitje van de dag achter hun naam schrijven. Met hun melodieuze en complete gitaarrock weten ze het publiek aardig in beroering te brengen. Vooral de brillemans op gitaar gooit hoge ogen en het bombast knalt eraf! Hij doet een beetje denken aan die rooie van The Arcade Fire. Deze band speelt strak en opzwepend en beschikt daarbuiten over een samenzang waar menig collegaband jaloers op kan zijn.

Veel mensen zoeken een mooi droog plekje op in het ietwat drassige weiland om die o zo belangrijke najaarszon te absorberen, wat ervoor zorgt dat het in de tenten niet al te druk is. Met een biertje in het gras kijken we uit naar een van de meest veelbelovende acts van dit jaar: Get Cape. Wear Cape. Fly. Samen met onder andere Thom Yorke werd hij genomineerd als beste soloartiest in de UK en hij maakte ook al grote indruk op London Calling. Hij weet in Utrecht echter niet te overtuigen, simpelweg omdat hij niet solo speelt. Aangekondigd als singer-songwriter met een laptop heeft hij deze toch echt thuisgelaten waardoor alle electronica wegvalt, iets wat in eerdere shows een van de speerpunten was. Nu is het maar een ‘gewone’ singer-songwriter met band die niet kan overtuigen. Ik zou die laptop in het vervolg maar weer in de koffer stoppen.

12

FOTOGRAFIE: Marieke Waalwijk   Tim van Veen

123456
Pete Philly & Perquisite foto deBeschaving 2008 Pete Philly & Perquisite foto deBeschaving 2008 Pete Philly & Perquisite foto deBeschaving 2008 Pete Philly & Perquisite foto deBeschaving 2008 The Dodos foto deBeschaving 2008 Gem foto deBeschaving 2008 Gem foto deBeschaving 2008 Gem foto deBeschaving 2008 Gem foto deBeschaving 2008 Gem foto deBeschaving 2008  foto deBeschaving 2008 Kate Nash foto deBeschaving 2008

123456

SUMMER SQUARE 2008Gratis festival met een eigen karakter, weet ieder jaar duizenden mensen te...

LOUD FROM THE SOUTH 2008 De eerste editie van het nieuwe metalfestival van Eindhoven, 'Loud From The...