Festivalinfo was aanwezig op NN North Sea Jazz 2022 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 67 foto's.

Naar het NN North Sea Jazz 2022 - vrijdag verslag
Naar het NN North Sea Jazz 2022 - zondag verslag
Bekijk de NN North Sea Jazz 2022 - zaterdag foto's

VERSLAG: Karst Jaarsma

Zaterdag

Het mooie van North Sea Jazz is dat er zoveel keuze is, dat iedereen een compleet andere dag kan ervaren. Wie zaterdag de juiste route loopt wordt met verschillende vormen van funk, soul en blues langzaam klaargemaakt voor hoogtepunt Erykah Badu.

De dag begint met de legendarische producer Daniel Lanois. Hij staat samen met de Belgische Trixie Whitley op drums en gitarist Jim Wilson op het podium. Met zijn drieën spelen ze gospel melodieën. Niet op toegankelijke wijze, maar vrij experimenteel. Het hoofdingrediënt is de driestemmige zang. De producer laat het venijnige gitaarwerk van U2 en Neil Young soms zeker doorklinken. Hoogtepunt is een door Trixie gezonden liedje.

Trombone Shorty heeft al vaker op North Sea Jazz laten horen dat rock en jazz prima samengaan. Zo ook vandaag. Geen statige blazers en achtergrondzangeressen, maar iedereen stuitert als blije ballen over het podium. De mix van rock, funk en New Orleans jazz bouwt een groots feestje. Er zijn veel solo’s, maar dat sluit goed aan op de spontane feestsfeer.

Op het eerste gezicht een schril contrast met Michael Kiwanuka die zich de afgelopen paar jaar ontwikkelt heeft van zachte soulzanger naar producer van grootse opgezette platen. Vandaag brengt hij ook een grote band mee. En die band wordt volop benut. Dat is erg jammer, want Kiwanuka heeft een fantastische stem die zich nu overvleugeld ziet door veel te aanwezige muzikanten. ‘Black Man in A White World’ is een fantastisch nummer, maar de band versnelt het tempo en daardoor ontbreekt het aan rust. Christone ‘Kingfish’ Ingram heeft tegelijkertijd minder nodig. In een basis blues opzetting speelt hij fantastisch. Soms funky, maar vooral klassieke blues. Dat gaat van keihard jankende gitaarsolo’s tot een Buddy Guy geïnspireerde fluisterende gitaarsolo.

De funk gaat door met Cory Henry die Tom Misch vervangt. Henry is al bekend als lid van Snarky Puppy, maar bouwt met zijn eigen funkband ook steeds meer een naam. Vandaag maakt hij duidelijk waarom. Gezeten achter zijn Hammond orgel voert hij een gospelfunk feestje aan. Hij stuwt en zingt totdat iedereen danst. Eric Gales is net zo’n bluesgitarist als Christone ‘Kingfish’ Ingram. Hij continueert met prachtig gitaarwerk in de Congo waar Kingfish eerder op de dag is gestopt. Iets meer soul en mooie teksten in ‘The Storm’. Het nummer gaat na een lange intro over in een mooi BB King ritme. Vooral het spelplezier werkt aanstekelijk. Niet alleen voor de fans, want Gales organiseert nog een jamsessie met de Kingfish, Trombone Shorty en Cory Henry.

De mix van funk en soul is een mooie aanloop naar de Queen of Neo Soul. Erykah Badu pakt alle soul, jazz en funk die we eerder hoorden en draait de snelheid volledig terug. Met een grote band klinkt dat fantastisch. Geen opzwepende, energieke funk en soul. Echter zwoele ritmes waar op de achtergrond een hiphopbeat in klinkt. Erykah Badu is fantastisch van stem. Badu is zo mysterieus met haar grote hoed en gouden jasje dat je ook moet horen wat ze te zingen heeft. En speelt heerlijke liedjes. Met ‘Liberation’ is er een zwoele ode aan Outkast waarbij Badu en de achtergrondzangers een mooie interactie hebben. Enige smet is dat het Badu ruim een half uur van haar optreden verliest aan een lange intro en solo’s van de band.

Dat vormt dan een goede kroon op de dag, waar oud gedienden Selah Sue en de vrienden van Chic en Nile Rodgers niks meer verrassends aan toe kunnen voegen. Erykah Badu sluit een energieke funkdag af met zwoele, diepgaande soul. Dat maakt de tweede dag van North Sea Jazz wederom een warm bad.

FOTOGRAFIE: Charles Batenburg

123456
 foto NN North Sea Jazz 2022 - zaterdag Sun-Mi Hong Quintet foto NN North Sea Jazz 2022 - zaterdag Sun-Mi Hong Quintet foto NN North Sea Jazz 2022 - zaterdag Sun-Mi Hong Quintet foto NN North Sea Jazz 2022 - zaterdag Sun-Mi Hong Quintet foto NN North Sea Jazz 2022 - zaterdag Sun-Mi Hong Quintet foto NN North Sea Jazz 2022 - zaterdag  foto NN North Sea Jazz 2022 - zaterdag

123456

NN NORTH SEA JAZZ 2022 - ZONDAGRotterdam Ahoy is zoals elk jaar weer omgetoverd tot het grootste indoor...

Bospop logo