VERSLAG: Pinkpop 2006

Festivalinfo was aanwezig op Pinkpop 2006 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 71 foto's.

123

Pinkpop, zaterdag

Het is niet een verassing wanneer ik vertel dat Pinkpop steeds slechter draaide. Om uit dit diepte punt te komen experimenteerde de organisatie in 2004 met veel pop/hiphop (o.a. Black Eyed Peas, N.E.R.D. en Sugababes). Dit trok veel niet-Pinkpoppers naar Limburg, maar nog steeds niet genoeg. Het jaar 2005 ging de geschiedenis met zijn vele dance acts. Headliners The Chemical Brothers, Faithless en The Prodigy moesten het festival redden, maar dit lukte niet.

Dit jaar speelt Pinkpop op safe. Jan “Pinkpop” Smeets heeft jarenlang gezegd geen stadionacts te willen, maar is van zijn geloof gestapt. Want een headliner die in juni 2004 de Amsterdam ArenA wist uit te verkopen kun je zeker een stadionact noemen! Dit heeft blijkbaar geholpen met de verkoop van de (dag)kaarten, want Pinkpop is weer helemaal terug!

Terwijl de weekendkaarten dezelfde prijs hebben gehouden worden dit jaar alle drie de podia vol benut! Dit in tegenstelling tot voorgaande jaren. Hierdoor zijn er in totaal 39 bands die het publiek gaan voorzien van goede muziek!

Zaterdag – 3 juni 2006 – dag één.

Vroeger was de winnaar van de “Nu Of Nooit” de opener van het festival. Dit jaar zijn dit de Dresden Dolls. Deze spelen een halfuur eerder dan het prijswinnende Alize op het hoofdpodium. Het duo was voor het laatst in ons land in de altijd gezellige Melkweg. In deze Amsterdamse zaal speelden ze de zaal plat, dit in tegenstelling tot vandaag. Amanda Palmer (piano/zang) en Brian Viglione (drums) zijn samen geen knallende opener die Pinkpop altijd heeft gehad. Natuurlijk doen ze hun best en krijgen ze veel klappende handen in de lucht bij hun geweldige Black Sabbath cover, War Pigs.

Veel mensen trokken rare gezichten wanneer ze de naam Nelly Furtado op het affiche zagen staan. Dit terwijl ze allang op festivals als Lowlands en Werchter heeft bewezen te kunnen knallen als menig ander. De vrolijke popmuziek past geweldig bij het mooie warme weer dat we vandaag hebben. Naast deze 27-jarige zangeres speelt ook een zanger een grote rol in het geheel, maar eigenlijk vooral het publiek. De zangeres springt het publiek regelmatig in om refreinen mee te laten zingen en nodigt ze ook uit op het podium om mee te dansen. Wie nog twijfelde of dit wel een festivalnaam was, is na vandaag zeker overtuigd!

Admiral Freebee gaat als een speer. De Belgische rocker heeft met zijn tweede plaat ‘’Songs’’ zeer goede zaken gedaan en wint meer en meer fans voor zijn band. Toch heeft hij nog nooit een echte megahit gehad. Tom van Laere alias Freebee heeft dit blijkbaar niet nodig. Live weet Admiral Freebee wederom te overtuigen door het geheel net allemaal iets ruwer te maken dan op plaat. Daarbij is hij een ontzettende sympathieke verschijning, iets dat wel vaker opvalt bij onze rockende zuiderburen. Muzikaal staat Freebee ijzersterk lang uitgesponnen gitaar grooves bij de vleet rock zoals rock bedoelt is.

Kaiser Chiefs is voor veel mensen een act om naar uit te kijken, maar ondanks het feit dat de Chiefs veel mensen blij hebben gemaakt zijn ze live niet meer zo energiek als bij het begin van de doorbraak (Denk aan Lowlands waar de zanger nog meer sprong met een gebroken voet dan tijdens dit optreden). Toch kan je niet te kritisch zijn over deze band, want de reputatie en het aantal hits blijft groeien. ‘’I Predict A Riot’’, Every day I Love You Less And Less’’, ‘’Modern Way’’. Moest de band in het verleden de band nog in het geheugen pluggen tijdens een live show (Kaiser-Chiefs, Kaiser-Chiefs) tegenwoordig is een zeer opvallende backdrop en het geluid meer dan genoeg herkenning. Ondankt het succes ziet zanger Ricky Wilson er niet al te best uit. Gelukkig zijn de Chiefs zo groot dat je tegenwoordig of 2 uur van te voren vooraan moet staan of je voor het scherm moet nestelen om over dit soort details te vallen.

Opvallend is het bij Placebo een stuk rustiger dan bij de voorgaande band. Brian Molko (zang/gitaar), Stefan Olsdal (basgitaar) en Steve Hewitt (drums) krijgen op het podium versterking van twee andere mannen. Een toetsenist en gitarist. Wat zorgt voor het geluid wat we ook op de cd kennen. Vooral hun vijfde cd Meds krijgt vandaag veel aandacht, de eerste vijf nummers in de set zijn afkomstig van dit geweldige album! Natuurlijk komen ook de bekende hitjes langs als Every you, Every me, Special Needs en Black Eyed, maar ook een opvallende cover: Running Up That Hill van Kate Bush. Erg leuk om te zien hoe dit nummer eigen wordt gemaakt. Wanneer de toegift is afgelopen vertrekt iedereen direct naar zijn tent wat zorgt voor een drukke doorgang, jammer dat de helft van de hekken dicht blijft om dit op te lossen...

123

123456
The Dresden Dolls foto Pinkpop 2006 Kaiser Chiefs foto Pinkpop 2006 Kaiser Chiefs foto Pinkpop 2006 Paul Weller foto Pinkpop 2006 Paul Weller foto Pinkpop 2006  foto Pinkpop 2006  foto Pinkpop 2006 Placebo (UK) foto Pinkpop 2006 Placebo (UK) foto Pinkpop 2006 Placebo (UK) foto Pinkpop 2006  foto Pinkpop 2006 The Dresden Dolls foto Pinkpop 2006

123456

ARROW ROCK FESTIVAL 2006Ondanks de enorme hitte van deze dag, zijn met name de optredens van Def...

ROCK AM RING 2006 Elk jaar rond Pinksteren wordt het duo-festival Rock am Ring / Rock im Park...