RECENSIE: The Creepshow - Run for your Life

The Creepshow – Run For Your Life
2008-10-19 Volgens Wikipedia is psychobilly: “Een afgeleide muziekvorm van rockabilly en wordt gezien als mix van horrorpunk en rockabilly”. Hiermee slaat men de spijker op de kop als omschrijving voor de muziek van The Creepshow. In het bijgeleverde persbericht rept het label overigens over horrorbilly. Kenmerk van dit soort muziek is dat er altijd gespeeld wordt met een staande bas in plaats van een basgitaar waardoor de muziek haar eigen karakteristieke geluid heeft. Hoe je het ook noemt, het draait bij The Creepshow om up-tempo punkrock met tongue in cheek teksten die over horror en dood handelen.

The Creepshow werd opgericht in 2005 en bracht in 2006 haar debuut uit. Hun tweede plaat is net uit en heet Run Fou Your Life. De band komt uit Canada en bestaat uit drie heren en een dame. Zangeres Sarah Sin speelt ook gitaar, Sickboy pijnigt de bas, Matt Pomade is de drummer en The Reverend Mc Ginty speelt piano en keyboards. Zoals gezegd gaan de teksten over dood en horror. Sontitels als ‘Buried Alive’, ‘Dearly Departed’ en ‘Rue Morgue Radio’ zijn in dat opzicht veelzeggend. Het hele album duurt maar 28 minuten en laat in tien vlotte songs (inclusief horror intro) horen waar de band voor staat. Opener ‘Rue Morgue radio’ wordt geleid door de verleidelijke stem van Sarah Sin en is vooral een punkrock nummer. ‘Demon Lover’ is het eerste rockabilly deuntje waar de bas mooi in uitkomt. Een lekker jankend orgeltje doet de rest. Ook ‘Run For Your Life’ is een karakteristiek psychobilly liedje. In dit nummer wordt Sarah Sin, zoals in meer nummers, geholpen door haar zingende collega’s. ‘Buried Alive’ is een vrij eenvoudig up-tempo poppunk nummer. ‘Dearly Departed’ valt dan weer op door dat geinige orgeltje. De band is enigszins te vergelijken met de Deense Horrorpops. Fans van deze band doen er goed aan om The Creepshow eens te beluisteren.

De songs zijn pakkend en weten je aandacht vast te houden. Het geluid is in orde, alleen het getik van de basdrum is soms wat irritant. De band klinkt als een liveband en lijkt geknipt voor het podium. Jammer dat ze met de aanstaande tour niet in Nederland langs komen. Wel een leuke plaat, dus daar doen we het dan maar mee.
Recensent:Jan Didden Artiest:The Creepshow Label:I Used to fuck people like you in Prison Records
James Taylor – Covers

James Taylor - Covers James Taylor is een algemeen erkend grootmeester waar het op liedjes...