RECENSIE: Righteous Jams - Rage of Discipline

Righteousjams-RageofDiscipline
2005-03-05 Attentie! De full-length cd van Righteous Jams is uitgebracht, en heeft de naam Rage of Discipline meegekregen. Evenals de grote namen Slapshot, Blood for Blood, Mental en Bane, komt deze band uit Boston. Onlangs zijn er nog dvd’s uitgekomen van BostonBeatdown, waarop te zien is dat je met de hardcore-scene in Boston niet moet spotten. Fanatiek als een stel losgelaten pitbulls, die al twee weken niks meer te eten hebben gehad, rossen de bands er samen met het publiek op. En ik kan u vertellen, dat is een genot om te zien en te horen!

Welnu, Rage of Discipline heeft inmiddels al een paar rondjes gedraaid, en het eerste wat opvalt is dat het allemaal lekker strak en opzwepend klinkt. Tien nummers, waarvan er slechts twee boven de twee minuten komen. Overigens heb ik daar helemaal geen probleem mee, en helemaal niet op de manier hoe Righteous Jams hier een potje swingende hardcore aflevert. Dan nog altijd liever een plaat die vijftien minuten duurt, dan een langdradige cd die een heel uur telt, en waarbij je je na het eerste nummer alvast gaat voorbereiden op het volgende rondje neuseten. De heerlijke breaks vliegen je om je oren bij nummers als Rage of Discipline, Bust It, Invasion. Eigenlijk bevat elk nummer wel een of meerdere breaks. Zanger Joey C heeft een stem die perfect aansluit op de muziek. Het leuke aan dit alles is eigenlijk wel dat het allemaal heel simpel in elkaar zit, na een paar keer luisteren kun je de nummers al mee zingen. Breaks, dansbare stukken en old-school, dan kom je uit bij een band die me veel doet denken aan Floorpunch. En dat is een van de grondleggers van de old-school. Op dit moment is Righteous Jams nog op tour trouwens, op zondag 13 maart spelen ze in de Extase te Tilburg.

Mochten ze de grote wolf nog tegenkomen onderweg op hun tour, dan kunnen ze hem meteen vertellen dat hij niet langs huize Righteous Jams hoeft te gaan. Heel hard blazen om dit omver te krijgen heeft geen zin, zelf met een betonboor ondersteund door een bulldozer in de zwaarste klasse lukt dat nog niet. Meer woorden maak ik er verder ook niet aan vuil, old-school hardcore liefhebbers weten genoeg.
Recensent:Maarten Artiest:Righteous Jams Label:Kung Fu Records
vankatoen-lef!

VanKatoen - Lef!De marketingafdeling van VanKatoen heeft zijn werk weer gedaan. In een shirt...