RECENSIE: Blaudzun - Heavy Flowers

Cover Blaudzun - Heavy Flowers
2012-01-05 Johannes Sigmond, beter bekend als Blaudzun brak zo'n twee jaar geleden op kleine schaal door met zijn album Seadrift Soundmachine, de opvolger van zijn titelloze debuutplaat. Vorig jaar werd Blaudzun bij een groter publiek bekend door zijn optreden in de DWDD Recordings. Zijn versie van 'Shout' van Tears For Fears behoorde tot de hoogtepunten van deze serie nummers.

Heavy Flowers is het derde album van Baudzun en hierop laat de singer-songwriter zijn liefde voor folk en artrock horen. Eigenlijk wilde Sigmond een klassieke singer-songwriter plaat maken, met kleine liedjes. Tijdens de opnames bleek echter dat de muziek een andere kant op ging. Mede doordat Sigmond vlak na een serie live-optredens de studio in dook, werden de nieuwe songs nogal groots opgezet. Heavy Flowers is rijk gearrangeerd en bij vlagen behoorlijk intens. De intensiteit wordt versterkt door de bijzondere stem van Sigmond.

Hoewel Blaudzun geen band is, heeft Heavy Flowers wel een duidelijk bandgeluid en dit komt doordat de meeste leden van Sigmond's liveband op het album hebben meegespeeld. Een belangrijke rol is hierbij weggelegd voor broer Jakobus Sigmond, die gitaar en lapsteel speelt.

Heavy Flowers opent met het gedragen 'Flame On My Head', maar single 'Elephants' is meteen al een stuk lichter. Deze song heeft een mooie melodie, die zich makkelijk in je hoofd nestelt. Tegen het eind van 'Elephants' zit een behoorlijk stevige passage en ook in veel andere songs zit een harder gedeelte. Zo is het middelste stuk van de slepende titeltrack behoorlijk hard en dit geldt ook voor het uptempo einde van 'We Both Know'. Hier is het vooral de stevig doorhakkende drumpartij die veel indruk maakt.

'Solar' is een meer country-georiënteerde song en klinkt wat landerig, maar 'Who Took The Wheel' is opnieuw vrij intens. Het kleine liedje 'Monday' komt wellicht het dichtst bij de sound die Sigmond voor het hele album voor ogen had, maar deze song maakt toch minder indruk dan de meeste andere songs op het album. Het uptempo 'Sunday Punch' en het te korte, wat meer slepende 'Le Chant Des Cigales' zijn bijvoorbeeld veel sterker.

Heavy Flowers eindigt met een kalmere, meer country-achtige versie van 'Elephants'. Hoewel deze uitvoering iets minder is dan de andere, vormt het nummer toch een mooie afsluiting van het album.

Blaudzun is dankzij de DWDD Recordings een flink stuk bekender geworden. Laten we hopen dat deze bekendheid nu kan worden omgezet in een echte doorbraak naar het grote publiek. Op basis van Heavy Flowers zou dit volkomen verdiend zijn.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Blaudzun Label:V2 Records
Cover Common - The Dreamer / The Believer

Common - The Dreamer / The Believer Common is een rapper met een zeer lange staat van dienst. Can I Borrow a...