RECENSIE: François & The Atlas Mountains - E Volo Love

francois atlas - e volo love
2012-02-09 In de afgelopen jaren is het Domino label groot geworden door bands als Arctic Monkeys en Franz Ferdinand. Bands die beiden redelijk uitgesproken muziek maken. Inmiddels heeft het label er weer een nieuwe naam bij in de vorm van Fránçois & The Atlas Mountains een collectief rondom zanger en liedjesschrijver François Marry. Het collectief is hiermee de eerste Franse act dat op het Domino label verschijnt.

Laten we voorop stellen dat E Volo Love van François en de zijnen lang niet zo uitgesproken en opvallend is als het materiaal van de eerder genoemde bands. Nee, we kunnen gerust zeggen dat de muziek op E Volo Love voor een prettige sfeer weet te zorgen, die wisselt tussen melancholie en vrolijkheid. In beide gevallen weet het collectief altijd een zwoele zomerse touch te behouden. Over het algemeen horen we het meeste van de tijd minimale arrangementen die slechts bestaan uit enkele instrumenten en de typisch Franse stem van François. Hij zingt zijn liedjes afwisselend in het Frans en het Engels. Het Engels is, eigenlijk volgens goed Frans gebruik, met een vet Frans accent en dat stoort eigenlijk zelden. Zeker op het nazomerende ‘City Kiss’ waarbij naast het minimale gitaarwerk en de drums de toegevoegde blazers en strijkers voor een welkom extraatje zorgen. Dat is dan toch weer iets anders dan het trage, rauwe geluid van ‘Buried Treasures’ . Niet schokkend, maar zeker erg romantisch klinkt het duet ‘Cherchant Des Ponts’. François, de bijna fluisterende stem van een niet vermelde dame en wederom de strijkers, weten met de romantische toon te breken met de afropop die we vooral terug horen in de ritmesectie van de (pop)songs als; ‘Les Plus Beaux’,’Edge Of Town’ en het bijzondere ‘Piscine’.

Fránçois & The Atlas Mountains brengen met E Volo Love hun vijfde album uit. Meer dan voorheen is deze gericht op de popmarkt. Hoewel er een bijzonder fijne sfeer aan het album hangt, zijn de liedjes an sich niet al te gedenkwaardig. Hierdoor zal het collectief de hitlijsten waarschijnlijk niet bestormen. Een gemiste kans, maar aan de andere kant zullen er genoeg luisteraars verslingerd raken aan dat zwoele, zomerse gevoel dat aan dit album kleeft.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:François & The Atlas Mountains Label:Domino Records

Milagres - Glowing Mouth Glowing Mouth is officieel het tweede album van Milagres , een band uit...

Cover Trailer Trash Tracys - Ester